Ga naar inhoud


Problematische Astra 3 ontvangst


Melchiorskystar

Aanbevolen berichten

Sinds de wisseling naar DVB-T2 ervaar ik problematische Astra 3 (23.5E) ontvangst. Astra 1 (19.2E) gaat wel goed.

Zou het iets te maken kunnen hebben met het DVB-T2 signaal, of is dat toeval en zou er iets anders mis kunnen zijn?

 

Vanaf de wisseling was het ook slecht weer, maar nu is het mooi weer en is de ontvangst nog steeds problematisch.

 

Betreft standaard schotel met duo-lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ter info:

DVB-S2 = satelliet

DVB-T2 = terrestrisch

Staat uw LNB en/of schotel wel goed uitgericht ??

Welke schotelgrootte ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen dinsdag is er een wisseling geweest van DVB-T naar DVB-T2, Digitenne of Terrestrisch.

 

Sindsdien heb ik geen of slechte ontvangst van Astra 3, terwijl dit al jaren goed ging. Een oude duo-lnb erop gezet en daarop kreeg ik weer een beetje signaal op Astra 3. Astra 1 gaat wel goed.

 

Betreft standaard schotel, dus een Triax TDS 64.

 

Stond uitgericht als voorheen. Vastgeklemd op 23.5E, Elevation:  27.8°

 

Probeer nu eerst op 19.2E uit te richten, want dat gaat nu makkelijker, vervolgens probeer ik nog wat signaal uit de Astra 3 te persen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euh , DVB-T(2) heeft niks met satelliet te maken !!

DVB-S(2) is satelliet TV , dus ….

Het is dus vreemd dat je Astra 23,5 niet goed kan ontvangen !!

Welke LNB , is dit een Astrablock 4,3° of Monoblock 6° (astra hotbird) ??

Kan je foto maken van uw schotel opstelling & alhier op het forum plaatsen ??

Vermoedelijk staat de LNB niet scheef genoeg , of het geheel niet meer juist !!

De LNB op de stang zelf moet je met de schotel op Astra 23,5°E uitrichten ,

en de andere LNB , links tov astra 19,2°E , wanneer je richting lucht kijkt !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel, ik vraag me of of het nieuwe Digitenne signaal mogelijk via de satellietkabel kan storen?

 

Zodat ik door nieuwe kabels te kopen het probleem kan oplossen? Zal wel niet, maar wie weet heeft iemand hier kennis over.

En zal wel niet, want anders zou het al wel een topic geweest zijn hier.

 

De duo-lnb is een CANAL DIGITAAL / TV VLAANDEREN DUO LNB TWIN. 

 

Het punt is dat het eerst wel werkte met een CD Triple LNB Quad, maar sinds dinsdag niet meer. Ook was het makkelijk om opnieuw uit te richten in het geval de schotel een tikje had gekregen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Melchiorskystar:

Ik bedoel, ik vraag me of of het nieuwe Digitenne signaal mogelijk via de satellietkabel kan storen?

 

Dan zou elke canaldigitaalkijker er last van moeten hebben ;)

 

Die DUO LNB noemt bv ook astrablock ;)

Nieuwe kabels ??

Probeer toch maar eerst de schotel of LNB terug opnieuw uit te richten !!

 

Maar waarom heb je die triple LNB verwisseld met een DUO LNB ??

Astra 28,2°E heeft toch een leuk FTA (gratis) aanbod , een meerwaarde !! :)

Tenzij de LNB kapot is ??

 

Een foto van uw schotelopstelling ??

 

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal duidelijk ben je niet. Je schrijft:


De duo-lnb is een CANAL DIGITAAL / TV VLAANDEREN DUO LNB TWIN.  
Het punt is dat het eerst wel werkte met een CD Triple LNB Quad, maar sinds dinsdag niet meer.

 

Gebruikte je tot dinsdag een triple-lnb en heb je die omgewisseld voor een duo-lnb?
In feite staat de schotel met een triple-lnb uitgericht op de Astra 23,5. Als je die vervangt en je zet er een duo-lnb op, dan monteer je die ook weer met de kop van de Astra 23,5 in de klem en kan de schotel dus gewoon blijven staan. Er hoeft niets aan versteld te worden.

Welke coax gebruik je precies, merk en type?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, sinds dinsdag (dag introductie dvb-t2) omgewisseld, omdat ik met die triple helemaal geen signaal op Astra 3 meer kon vinden. Eerst geprobeerd met een enkele op Astra 1 (Elevation aangepast), maar lukte me niet, dus duo-lnb geprobeerd, Elevation weer terug gezet voor Astra 3 en proberen maar.

 

Ja,  maar de schotel beweegt als ik er een andere lnb op zet, dus moet ik m weer uitrichten.

Het gekke is wel dat als ik automatisch lnb zoeken op Astra 3 positie probeer, dat ie wel Astra 3 vindt, terwijl er geen signaal lijkt te zijn.

 

De duo-lnb staat nu ingesteld op Diseqc a/b.

 

Kabels:

Kabel 1: Belden Venlo Holland 2004 H125

Kabel 2: RG-59/U 75 Ohm Coaxial Cable Richland

 

aangepast door Melchiorskystar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uur geleden zei Melchiorskystar:

Ja,  maar de schotel beweegt als ik er een andere lnb op zet, dus moet ik m weer uitrichten.

Zou je daarom dinsdag geen ontvangst meer hebben gehad?

Een schotel welke niet goed vast zit?

 

Je schotel hoort niet te kunnen bewegen wanneer je aan de LNB bevestiging zit, of moet je hem draaien om bij de LNB te komen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer het toe te spitsen op het verschil tussen de ontvangst van maandag enerzijds en de ontvangst van dinsdag en de dagen erna anderzijds.

 

Als het niet aan het dvb-t2 signaal ligt, misschien ligt het dan wel aan een 4g signaal in de buurt dat tegelijkertijd aan is gezet. 

 

De laatste, de Richland, heeft folie afscherming (zie foto) en is dunner dan de Belden. Om m in de stekker te laten passen gebruikte ik opgerold alu-folie om m dikker te maken. Dit ging goed, tot dinsdag dus.

 

Ze mogen sowieso allebei nog wel een keer opnieuw gedaan worden, zie ik. Het kan ook vast geen kwaad om 4g-proof-kabels te kopen, maar ik vraag me af of dat het hele verhaal is?

 

IMG_20190714_160652621.thumb.jpg.1c6b6341e31bebf7da7966a58f24343a.jpg

aangepast door Melchiorskystar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Staat er ook een type of impedantie vermeld op die kabel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 4G van tegenwoordig is tweevoudige afgeschermde coax niet meer betrouwbaar. Ik zeg al een paar jaar gebruik 3-voudig afgeschermde coax, dus eerst folie, dan vlechtmantel en dan weer folie. Een uitstekende coax die in Nederland heel goed verkrijgbaar is, is de Koka 9TS of de nieuwste die ook aan de nieuwste brandeisen voldoet de Koka 9 Eca.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Melchiorskystar:

Kabel 2: RG-59/U 75 Ohm Coaxial Cable Richland

 

@ceesv 

Ja, type = RG-59/U

Impedantie = 75 Ohm

 

Kennelijk hoort bij dit type een impedantie van 75 Ohm...

 

Niet echt een goede kabel, maar tot dinsdag voldeed het, plus dat die andere (Belden H125) beter is, maar het nu ook niet meer goed doet:

 

Volgens Wiki: RG-59 coaxial cable is commonly packed with consumer equipment, such as VCRs or digital cable/satellite receivers. Manufacturers tend to include only RG-59 cables because it costs less than RG-6 does. However, given the short lengths provided (usually 4–6 ft or 1.2–1.8 m), this is generally sufficient for its typical use.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Toch denk ik dat er wat anders aan de hand is, dat DVB-T omgezet naar T2 de ontvangst van een satelliet onmogelijk zou maken is door mij niet te verklaren.

 

De kabel zou moeten werken, alhoewel er betere kabels zijn.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...