Ga naar inhoud


Twee LNB´s aan een draaibre schotel


waterpas

Aanbevolen berichten

Heb je nog een andere afstand berekend of is die 45mm correct met de door mij opgegeven maat?

 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor je tijd en moeite!! Ik laat de resultaten t.z.t. hier in het forum zien.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er nog een probleem is. Met een brede en een smalle lnb staan de koppen wel van elkaar af maar de behuizingen komen wel tegen elkaar.

De behuizing van de Inverto Black Ultra Twin is ter hoogte van de kop 55,5mm diameter. Bij de Megasat zit de behuizing uit het midden.

Omdat die van af de achterzijde gezien rechts van de grote lnb komt te staan, zit bij de Megasat de brede zijde van de behuizing net naar de grote lnb en dat gaat niet lukken met 46mm hart op hart, wel met 50mm hart op hart. Of je zou de Megasat met de aansluiting omhoog moeten zetten en de coax aansluiting heel goed af moeten tapen.

megasat single lnb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Waterpas

Ik heb gezien dat de Megasat quad lnb ook uit het midden zit maar juist andersom dan bij de single-uitvoering. Bij de quad-uitvoering is er geen enkel probleem met de afstand van de behuizingen.
Aan de linker kant van de lnb die tegen de grote lnb aan komt, is er niet meer dan de golfpijpdiameter die 23mm is.
Ik had al geschreven dat de Inverto Black Ultra Twin ter hoogte van de kop een diameter heeft van 55,5mm. 55,5+23=78,5. Dit delen door 2=39,25mm. Beide lnb's kunnen dus hart op hart 40mm van elkaar staan zonder dat ze elkaar raken.
Ze moeten 46mm van elkaar staan, dus dit gaat prima.
Tja, je hebt dan voor de extra lnb geen quad-uitvoering nodig omdat je slecht 1 aansluiting nodig hebt, maar vanwege de montage moet je deze toch wel nemen.
Ook bij de Inverto Diëlectric is de behuizing te breed dus die past ook niet.
Verder zie ik dat de lengte van de hals van de Megasat lnb's 32mm is. De Megasat kun je dus bijna net zo ver naar voren zetten als de hoofd-lnb, de Inverto Black Ultra Twin.

 

megasat_quadlnb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eens bedankt voor je aanvullende info. Ik heb inmiddels een LNB-houder in elkaar gezet en ook een afbeelding gemaakt, ben bezig om die hier te krijgen. Ik heb er een oude kunststof snijplank voor gebruikt en het ziet er redelijk uit. Kan ´m nog niet uitproberen, maar daar kom ik nog op terug. Hoe zit het met het hoogte verschil tussen de LNB´s, of is dat met zo´n relatief kleine afstand te verwaarlozen?

aangepast door waterpas
meer info
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de afbeeldingen

IMGP0664.JPG

IMGP0665.JPG

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, gaat goed zo met die klem die je gemaakt hebt. Mooi gemaakt. Gelukkig iemand die geen 2 linker handen heeft.

 

De houder moet onder een hoek staan van 14 graden, zie bijgevoegde hoek maar dan wel dat de losse lnb van de Astra 19,2 lager staat en niet hoger zoals je nu hebt gedaan. Weet je nog: satellieten die hoger aan de hemel staan (de Astra 19,2 t.o.v. de Astra 23,5), ontvang je door de signaalweerkaatsing op de schotel lager.

 

Dan nog de skew van de lnb's.
Bij een draaibare schotel wordt de lnb die in het brandpunt staat normaal gesproken met de aansluiting recht omlaag gezet, dus skew nul. Er zijn echter nogal wat satellieten die een pré-skew hebben.
De Astra 19,2 - 23,5 - 28,2 hebben een pré-skew van +7,5 graden. Dat wil dus zeggen dat als je de aansluiting van de lnb recht omlaag zet, de skew van de lnb voor deze satellieten eigenlijk +7,5 graad verkeerd staat.

 

Ook de meeste Eutelsat satellieten hebben een pré-skew. Die is wat minder namelijk +3,5 graden. Het gaat hier om heel veel satellieten. Die staan in de bijlage "Table of Eutelsat Satellites. In de één na laatste kolom staat of ze wel of geen pré-skew hebben. De pré-skew is +3,535 graden maar dat is afgerond op +3,5 graden mooi genoeg. Je ziet dat het er 25 zijn.

Wat je zou kunnen doen, is de middelste lnb op een pré-skew te zetten van +3,5 graad te zetten. Dan kom je de skew van 3 Astra satellieten wat tegoed, staat hij goed voor bijna alle Eutelsat satellieten en staat het 3,5 graden verkeerd voor alle overige satellieten.
Of je dat wilt doen, moet je zelf maar weten.

 

Wat betekent dit dan in de praktijk?
Dat je de lnb 3,5 graden scheef zet met de wijzers van de klok meegedraaid als je in de richting van de satelliet kijkt. Dat is dus tegen de wijzers van de klok ingedraaid als je achter tegen de lnb aan kijkt.
Hier begin je dus mee als je de zaak gaat afstellen.
Dan plaats je de lnb-klem die je gemaakt hebt 14 graden schuin, zie bijlage.


Als laatste ga je de skew instellen van de Astra 19,2-lnb.
Die moet voor jou locatie -3,9 graden, zie Dishpointer.com. Zeg maar afgerond -4 graden. Dat wil dus zeggen 4 graden linksom gedraaid als je naar de satelliet kijkt maar 4 graden rechtsom gedraaid als je achter tegen de lnb aan kijkt.
Let wel, dit is t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de beugel die je gemaakt hebt.

Denk er ook aan dat je de beugel en de skew van de 2e lnb afstelt als de schotel naar de Astra 23,5 gedraaid is.

 

pré-skew 2018.png

hoek van 14 graden.PNG

hoek 3,5 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Chapeau voor je laatste info, zodra ik de spullen op locatie in NL ga installeren laat ik je de resultaten weten van de ontvangst kwaliteit en het functioneren. Nogmaals bedankt!

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...