Ga naar inhoud


Twee LNB´s aan een draaibre schotel


waterpas

Aanbevolen berichten

 Heren technici, kan de volgende opstelling;

  Een draaibare schotel met 2 LNB´s waarbij de LNB die in het brandpunt staat een duo LNB is en de tweede een single. Stel je een situatie voor dat de schotel op de Astra 3 gericht staat en de single dan op Astra 1 Kan ik tussen de duo en de single een diseqc zetten of gaat dat technisch niet? Het gaat hier om een Nokia schotel van breed 72cm en hoog 82cm. Ik wil geen tweede kabel via een priority switch naar de rotor leggen en de gedachte achter dit idee is; er wordt meestal afgesloten met de rotor op de Astra3 gericht, de volgende keer dat er gekeken wordt op de tweede tuner kan er, als bovenstaande config werkt dus naar of de Astra 3 of de Astra 1 gekeken worden of heb ik dat mis?

  Ik heb er een afbeelding bij gedaan en dan moet je je voorstellen dat de boel door een rotor gestuurd wordt en er resp. een duo, en een single LNB aan hangt.

 

Rotor.jpg

aangepast door waterpas
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja sprietje dan heb ik mij vergist, het gaat om een LNB met twee uitgangen een twin-lnb dus bedankt voor de correctie.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het kan. Maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe je het hebben wil.

 

Maar één ontvanger/tuner kan de controle over de motor krijgen. Wil je die op alleen 23E, of op 23+19E?

En waarom niet twee twin LNBs?

 

Normale aansluitvolgorde met motor en switch is: receiver - motor - diseqc switch - LNBs.

De motor moet dan voor zowel 19E als 23E de motorpositie 23E krijgen.

 

Maar misschien kan je eerst meer vertellen hoe je het aan wilt sluiten:

Twee ontvangers, of twee tuners in één ontvanger?

Als er één gemotoriseerd is, wat wil je dan precies met de andere kunnen doen? (Bij tegelijkertijd gebruik van de twee ontvangers/tuners)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

a33, ik wil de mogelijkheid hebben om op de tweede locatie in het huis met een tweede tuner naar TV te kunnen kijken. De huidige situatie is de volgende, tuner 1, naar de rotor  ik heb er een twin-lnb aan hangen waarbij ik de tweede uitgang gebruik om met tuner 2 ook tv te kunnen kijken. Het probleem is dat ik dan enkel kan kijken naar de satelliet waar het laatst naar is gekeken. Is het zo een beetje duidelijk?

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK,

Op de hoofdontvanger wil je graag 23E+19E+ alles mogelijke draaibaar ontvangen,

en op een andere locatie in huis in ieder geval 23E en 19E;

begrijp ik het zo goed?

 

Wil je (eventueel) ook op de twee locaties tegelijkertijd naar 19E en 23E kunnen kijken?

 

Of wil je misschien op de tweede locatie ook alles draaibaar kunnen ontvangen?

 

En je wilt dat alles automatisch loopt (dus zonder handmatige schakelaar)?

 

Je schrijft:

2 uur geleden zei waterpas:

Ik wil geen tweede kabel via een priority switch naar de rotor leggen

Wat bedoel je hiermee (waarvoor had je die priority switch gedacht)?

En er zullen vanwege de twin LNB toch in ieder geval 2 kabels naar binnen (moeten) lopen?

 

Ik vraag maar even door, om precies te snappen hoe jij zou willen dat het loopt. Anders geef ik misschien verkeerde tips...

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@a33

Dank voor je uitgebreide meedenken, ik zal proberen om het nog wat duidelijker te vertellen. In de woonkamer heb ik op de VU+ de draaibare schotel aangesloten met daaraan een twin-LNB en ik kijk naar 4 satellieten van 0.8W tot 282E. De tweede ontvanger in de slaapkamer is aangesloten op de tweede uitgang van de twin-LNB en stuurt dus niets. Ik ben afhankelijk van de rotor positie bij het afsluiten van de VU+ en dat is meestal de 23E. s´Morgens wordt er op de tweede ontvanger nogal eens naar een Duits kanaal gekeken. Om te voorkomen dat ik de VU+ uit deep-standby moet halen om de schotel enkel naar 19E te draaien ben ik op bovenstaande gedachte gekomen maar weet ik niet of dat functioneert.Voor een tweede schotel is geen plaats(balkon). Ik kan dan (eventueel) ook op de twee locaties tegelijkertijd naar 19E en 23E kijken toch? Ik heb hier een server-cliënt config.Mijn eerdere vraag op 13 september over een schotel met rails betreft een andere locatie in het buitenland.

 

p.s. Hoe is het met je defecte rotor?

aangepast door waterpas
aanvulling
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, en ook maar één kabel op de VU+, en ook geen behoefte aan een extra kabel?

 

Als je nooit tegelijkertijd op beide locaties kijkt, zou je dus genoeg hebben aan motorLNB naar woonkamer, en alleen 19E naar slaapkamer? Of wil je 23E en 19E naar slaapkamer? Geen probleem, niet moeilijk te realiseren.

 

Als je af en toe op twee locaties tegelijkertijd naar 19E en/of 23E wilt kunnen kijken (om het even woonkamer 23E en slaapkamer 19E, of juist omgekeerd), dan is het misschien handig om 2 twin LNBs met 2 diseqc switches te nemen? Dat lijkt me dan de handigste optie.

Dan kun je ook op 19E of 23E afsluiten in de woonkamer, en staat de motor steeds goed (namelijk op 23E).

Ook niet moeilijk te realiseren. Aansluitvolgorde motor en switch heb ik hierboven aan aangegeven.

 

Jouw idee van maar één LNB op de motoraansluiting, en afsluiten op 23E, heeft dus wel beperkingen. Als je regelmatig 19E wilt kijken, verliest de slaapkamer signaal (voor tegelijkertijd kijken), en moet je dus schakelen naar 23E voor het uitschakelen.

Maar misschien

 

 

Mijn motor: Ik heb inmiddels een andere motor gekregen, maar daarvan is een bout afgebroken in het schroefgat van het motorhuis. Ik moet nog even onderzoeken, of ik dat met het motorhuis van mijn oude motor kan oplossen. (Ik denk niet, dat ik die afgebroken bout eruit zou kunnen boren, dus ik moet dat deel van het motorhuis vervangen denk ik.)

Ik heb dus goede hoop dat ik binnenkort de nieuwe motor in gebruik kan nemen!

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voor de eerste oplossing, dus resp. een twin en een single-LNB, met dank aan a33 en sprietje!

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar beste waterpas, op een schotel van slechts 72cm breed, zul je voor de extra lnb dan wel een smalle moeten nemen. Twee lnb's met een kop van 60mm past niet op die schotel. De hart op hart afstand van de twee lnb's moet 45mm zijn.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik kwam op 49mm maar ik trek jouw berekening niet in twijfel. Die smalle LNB´s heb ik maar een passende LNB-houder wordt het nieuwe probleem., heb je een suggestie? Bedankt voor je reactie.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou een monoblock LNB eventueel kunnen passen?

Of is daar in Zweden lastig aan te komen?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja beste a33, er bestaat wel een duo-lnb / monoblock waarvan de koppen 46mm h.o.h. van elkaar staan maar die heeft maar 1 aansluiting en niet met 2 aansluitingen.
Maar je kunt misschien zelf een houder maken voor die smalle lnb.
Koop een kunststof plaat van 10mm dik van 60x100mm. Die koop je al vanaf €2,- op maat gezaagd excl. porto.
Dan moet je er zelf 2 gaten in boren met een gatenzaag. Ik hoop dat je die hebt van 23mm en 40mm. Dan nog 3 klembouten er in maken en dan doorzagen.

Voor de zekerheid wil ik de afstand nog wel even precies berekenen. Dan moet ik even weten waar de schotel staat en wat de afstand "X" is. Je kunt me dat via een persoonlijk bericht aan geven als je wilt.

 

Je moet geen lnb's nemen met een korte hals want dan kun je deze klem niet achter de klem van de schotel er niet bij zetten.

Een Inverto black Ultra heeft een hele lange hals. Die kun je dus goed gebruiken. Neem dan ook een smalle lnb met een lange hals anders krijg je die misschien niet ver genoeg naar voren.

 

lnb-klem voor extra lnb.png

maat X die ik wil weten.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afstand X is +/- 59 cm en het is voor een locatie in Nederland, om precies te zijn 51,919 NB en 4,260 OL Ik heb hier een stuk blauwe kunststof, 10 mm dik, maar om daar een gat over een lengte van 60mm in geboord te krijgen??? Kan ik die kunststof niet dubbel gebruiken, heb ik wat meer "vlees". De LNB´s die ik wil gebruiken zijn Megasat´s, een met een lange hals en een met een korte.

megasat.jpg

megasat2.jpg

aangepast door waterpas
aanvulling
In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of die hals wel lang genoeg is.
Normaal staat de kop van de 60mm lnb 5-6mm van de klem. De klem is meestal 20mm breed en daarachter komt  nog die plaat van 10mm. Dan hebben we het over 35mm. De hals van de smalle lnb moet dus 35mm lang zijn om de kop gelijk te hebben met de grote lnb. De hals van de Megasat is volgens mij 31mm lang. Hij zou dus niet helemaal ver genoeg naar voren gezet kunnen worden. Dat gaat met de Inverto Diëlectric wel, zie bijlage.
Maar je kunt het natuurlijk proberen of die smalle lnb voldoende signaal op vangt.

 

 

Inverto Diëlectric single.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...