Ga naar inhoud


Unicable met vier lnb's


Zatter

Aanbevolen berichten

Ik was deze discussie aan het volgen en had aan de hand daarvan de volgende vraag.

 

Tot nu toe heb ik alleen voorbeelden gezien van twee Unicable LNB's die gecombineerd kunnen worden via een combiner. Is het mogelijk om dan via drie combiners vier Unicable LNB's te naar één kabel te samen te voegen om die dan weer naar twee ontvangers te splitsen?

 

Betreffende discussie: Stacker of Unicable

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden zei Zatter:

Is het mogelijk om dan via drie combiners vier Unicable LNB's te naar één kabel te samen te voegen om die dan weer naar twee ontvangers te splitsen?

 

Ik vermoed dat er ook wel 1/4 combiners zouden moeten zijn, met power pass both ways; ipv 3 stuks 1/2 combiners.

Je moet dan wel 4 LNBs hebben die geprogrammeerd zijn op verschillende Unicable/JESS-adressen.

En omdat je 4 LNBs parallel voedt, zal er waarschijnlijk ook een power inserter nodig zijn. Gebruikt zo'n Unicable LNB niet zo rond de 300 mA?

De splitter bij je ontvangers moet natuurlijk diodes aan boord hebben.

 

Typenummers etc kan ik niet noemen. In praktische zin heb ik geen ervaring met Unicable, ook al snap ik wat van die techniek (geleerd van Duitse forums). :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om dan duurdere Unicable LNB's en een Multi Switch te kopen zijn Wideband LNB's een minder kostbare oplossing.

 

Ik zag de Johansson 9774 die op 1 SCR vier LNB bereikbaar maken. Zie tabel 3.7 in de handleiding.

 

Johansson 9774

 

Ik kijk ook naar signaalverlies en combiners en splitters zijn hier toch wel van invloed.

 

Kan ik hier mee bereiken wat ik in gedachten heb?

aangepast door Zatter

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en daarvoor heb je een programmer nodig die ook een paar honderd Euro kost. Al met al is Unicable voor veel satellieten een kostbare aangelegenheid voor een hobbyist. Kijk, als het om een installatie gaat met heel veel gebruikers, worden de kosten per aansluiting goedkoper en is het een mooie vinding.

Een grote satellietshop in Duitsland die ook volop Unicable-multiswitches verkoopt zet helemaal boven aan de beschrijving van de switch:

LET OP BELANGRIJKE OPMERKING:
*** De Unicable II IDLU-UWT110-CUO1O-32P multischakelaar 5/32 is geprogrammeerd voor gebruik met een Quattro LNB. Als u de multischakelaar met een Wideband LNB's wilt gebruiken, stuur ons dan een e-mail met de bijbehorende notitie na uw bestelling. We herprogrammeren de multiswitch gratis voor u . ***

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Zatter:

Ik zag de Johansson 9774 die op 1 SCR vier LNB bereikbaar maken. Zie tabel 3.7 in de handleiding.

 

Johansson 9774

 

Ik kijk ook naar signaalverlies en combiners en splitters zijn hier toch wel van invloed.

 

Kan ik hier mee bereiken wat ik in gedachten heb?

 

Daarmee kan je in totaal 64 tuners bedienen (4 x 16 userbands). En jij wilt dus twee ontvangers bedienen? Ja dat kan.... :)

 

Een paar splitters is doorgaans helemaal niet erg; behalve als je hele lange kabels gebruikt of kabels van inferieure kwaliteit.

Het signaalverlies betreft immers alleen de signaalsterkte; niet de signaalkwaliteit.

 

En als je unicable LNBs aanschaft, is een (unicable) multiswitch natuurlijk niet nodig.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die twee Unicable multi switches combineren is de best betaalbare oplossing en met vier wideband LNB's kom ik onder de 300 euro uit.

 

Dan kan dan ik 32 tuners aansluiten, dat is minder dan 64 maar het kost ook minder. ;) De 9774 komt op zo'n 450 euro uit zonder LNB's.

 

Altijd de betere kabels gekocht en ik zit onder de 30 meter van schotels naar de tuners.

 

 

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Jultec JPS 0901-8 M of T kan ook 4 wideband LNBs aan, en heeft 8 userbands.
Hoeveel UBs heb je nodig?

Waarom keek jij naar de JPS1702-16MN?

 

En Jultec is natuurlijk de Spaun onder de Unicable/JESS-toepassingen.

En gebruikt a²CSS techniek, dus geen mogelijke problemen van dCSS techniek (zie de posts van raceroad op de duitse fora).

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jultec is inderdaad het merk, en dat zie aan alles zoals een dubbele voeding. De JPS 0901-8 T of M zijn inclusief programeren tegen 300 euro en duurder dan de Inverto oplossing met twee multi switches. Ik keek naar de 1702 omdat in de overzichtstabel daar vier schotels bij stonden en het blijkt ook ook goedkoper te kunnen.

 

Het is wel een woud aan multi switches zeg en ik zie haast geen coaxkabel meer.  ;-)

 

De ene ontvanger heeft vier tuners en de andere twee en zou 8 voldoende zijn.

 

Ik heb de Raceroad gevonden en ga daar morgen....later vandaag eens induiken. Dank voor de tip.

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er in ieder geval rekening mee dat wideband-lnb's en Unicable-lnb's altijd een kopdiameter hebben van 60mm. Ze bestaan niet in smalle uitvoering. Wil je ze gebruiken voor de 4 bekende satellieten zoals de Hotbird, Astra 19,2, Astra 23,5 en Astra 28,2, dan zul je in ieder geval een schotel moeten gebruiken van 85cm breed zoals een Triax 88 maar eigenlijk behoort bij zo'n installatie een schotel van betere kwaliteit, bijv. een Gibertini OP 100 SE.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Sprietje en ik had in de andere discussie daar al over gelezen dat diegene de 19,2 4 mm moet verplaatsen ten gunste van de 23,5.

 

Ik had sowieso dan ook de Gibertini in gedachten als ik toch geld uitgeef aan een goede basis dan hoort daar ook een goede schotel bij.

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Zatter:

Ik heb de Raceroad gevonden en ga daar morgen....later vandaag eens induiken. Dank voor de tip.

 

Inmiddels is hij een overzichts-draadje begonnen over dat dCSS-probleem: https://forum.digitalfernsehen.de/threads/besonderheit-dcss-einkabelsignal-auch-richtigstellung.413102/

Even kort waar het over gaat (raceroad schrijft een héél uitgebreid verslag van wat hij onderzocht heeft):

Het probleem is dat sommige transponders, op sommige userbandfrequenties (en op andere dus niet!), niet of moeizaam een lock krijgen, bij bepaalde dCSS-omzetters.

Dit vanwege mogelijk cumulatieve effecten van niet geheel norm-conforme afrondingen in de digitale verwerking van de dCSS, die in sommige dCSS-chips zit ingebakken, als ik het goed begrijp.

 

Welke apparatuur precies dit soort problemen kan geven weet ik niet. In het draadje wordt inmiddels ook gevraagd naar een overzicht daarvan.

Maar als je met dit soort wisselvallige problemen te maken krijgt, ben je natuurlijk niet blij.

Knap dat raceroad dat ontdekt en uitgeplozen heeft, ondanks dat sommigen vinden dat hij een mieren**** (of iets van dergelijke strekking) is dat hij zo kritisch is op deze niet normconforme (tot problemen leidende) invulling van de dCSS-methode.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...