Ga naar inhoud


Beste feedhorn gibertini antenne 1 m


Phoenixx

Aanbevolen berichten


Vreemd is wel dat een feedhorn met dezelfde f/d met veel fijne tunen, mindere onvangst oplevert, het zou nog kunnen zijn dat ik de feed iets zou kunnen

kantelen naar boven of beneden, dit is erg lastig omdat ik op de gibertiniantenne een verstelbare feedhoorn heb die alleen vertikaal in hoogte verstelbaar is,

 

De arm vd scvhotel kan ik inmiddels wel naar voren of naar achteren verstellen.

 

Momenteel heb ik de skyware channelmaster feed op die plek en deze presteert wel vrij goed, met een groterre diamter dan de bu lnb, zo laten denk je dan,

maar ik zou graag willen weten waar de oorzaak zit m.b.t de gibertini feed..

 

De satlook wil ik over een tijdje ook bestellen, nu ben ik wat meer met kleinere schotels bezig i.v.m de nieuwe buren ..:) 

 

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Gibertini feedhorn heeft een f/D van 0,67. Hij heeft meer scalarringen dan een Inverto black ultra. Daarom is het aftastgebied beter begrenst. Mijn ervaring is, dat als je een lnb met een f/D van 0,6 op een schotel plaatst met een f/D van 0,66/0,67, het middengebied van de schotel beter wordt afgetast dus juist op die plek waar de meeste versterking wordt verkregen. Dat de lnb dan ook iets verder over de rand van de schotel kijkt, schijnt bij de Black Ultra niet zo veel te deren. Blijkbaar is de signaal/ruisverhouding zodanig goed, dat de extra ruis van over de rand van de schotel kijken weinig invloed heeft. Dit is ook het succes van de B&R schotels die een f/D-verhouding hebben van rond de 0,7.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Dit is ook het succes van de B&R schotels die een f/D-verhouding hebben van rond de 0,7.

 

Nou ja, als die gerapporteerde f/D=0.7 klopt, hè?

Van wat ik ooit aan maat-gegevens van verschillende B&R schotels gezien heb, kwam die f/D nooit boven de 0.65 uit, als ik het me goed herinner.

 

Voer je bijvoorbeeld de inputdata van de B&R65 uit deze post:

https://www.sat4all.com/forums/topic/358858-canaldigitaal-kijken-in-zuid-europa-met-kleinere-schotelantenne-mogelijk/?do=findComment&comment=2446138

in in een goede calculator (dus niet de Parabola Calculator 2.0),

dan kom je op een f/D van 0.63.

(Illuminatiehoek van de LNB: 77.5 graden.    Edit: de f/D-equivalent daarvan is trouwens wel 0.71, wat Parabola 2.0 ook ongeveer aangeeft; maar dat is dus niet de f/D van de schotel.)

 

Maar ik heb helaas nooit zelf precieze maten van die schotels doorgekregen, en ik heb nooit die f/D's bevestigd gezien uit andere (betrouwbare) bronnen.

 

Dus ik denk zelf dat de oorzaak van de goede prestaties van de B&R schotels vooral ligt aan de goede en gladde vorm van die dingen. Ze waren op een bepaalde manier gemaakt, geloof ik?

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dat heeft Jan ook gezegt tegen mij, schotels worden vaak in slechte vorm gemaakt en voor veel geld verkocht, vooral met de tegenwoordige 8psk heb je dan eerder blokken

in het beeld..

 

Deze schotels worden uitgetrokken en niet gestanst waardoor een betere homogene vorm ontstaat en deze niet kan terugbuigen tijdens warmte.

 

 

Eissschotels-signaalwinst.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Phoenixx zei:

Deze schotels worden uitgetrokken en niet gestanst waardoor een betere homogene vorm ontstaat en deze niet kan terugbuigen tijdens warmte.

 

Uitrekken is een handeling van vervormen

Stansen is een ander woord voor afknippen

Dit zijn 2 verschillende zaken.

Een metalen plaat die eerst in een andere vorm wordt gebracht, zal ook nog een keer uit de plaat gestanst moeten worden of het gebeurt in omgekeerde volgorde.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Een tijdje geleden heb ik Jan erover gesproken en wat ik begrepen heb is het verschil tussen een schotel persen of een schotel uitrekken tot zijn vorm.

beide prosessen zijn het tegenovergestelde van elkander..

 

Normaal gesproken worden schotels los in een mal gelegd en ge(mis) vormt door de stempel die in de juiste verhoudingen de schotelplaat naar beneden

drukt en daar een offset schotel van maakt..

 

In dit geval word de schotel eerst schoongemaakt en geinspecteerd op oneffenheden en bij goedkeuring wordt de aluminium schotelplaat eerst voorzichtig

rondom op de juiste kracht kruislings zodanig aan gespannen dat de plaat niet vervormt, vervolgens "drukt" idd een stempel voorzichtig de offset vorm in de

plaat, maar door dat deze aan de bovenkant vastgezet is komt een materiaal trek process in gang t.o.v de bovenkant waar de schotel is vastgeklemd.

 

Er vind dus qua materiaalkrachten rondom door het schotel trekproces een resultante aan krachten die gericht is naar de bovenkant van de schotel waar

deze aangespannen was, dus de vorm houdt zichzelf in stand en is dus niet onderhevig buigkrachten die tegenovergesteld zijn.. De schotel blijft dus
wel degenlijk in vorm en wel zodanig dat dit niet meer afwijkt, ook na jaren niet meer..

 

Net als ter vergelijking een stuk installatie draad wat met een bankschroef  aangetrokken wordt, nooit naar zijn oorspronkelijke vorm kan terugkeren..

 

Het is een groot voordeel dat de schotel vormvast blijft waardoor de ontvangst qualiteit hoog blijft en je ook tijdens regenbuien een zo schoon mogenlijk

signaal met hoge cn waarde en een lage byte error rate waarde tot stand komt, vooral bij het signaal van kanaal digitaal.

 

Ik heb vaker de gesprekken gehoord bij de satboer over mensen die 4 kante technisat schotels met duo koppen kochten en erna in ruil ervoor met slecht

weer blokjes beeld kregen met middelmatige cd ontvangers van gezinnen met weinig geld en cd met hoge fec en byte rate in ons onstuimig kikkerlandje

waar je nooit stabiel weer hebt met veel storing bij slechter weer en dreigwolken als gevolg, dat zouden al die cd dealertjes toch moeten weten en hier al

veel eerder tegen aan lopen?  

 

Dus ik ben blij en vele anderen mensen ook, dat daar de laatste tijd een goede oplossing voor is gekomen..🤡

 

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een deuk in een vlakke plaat gaat drukken, dan zul je plooien gaan krijgen en die plooien krijg je nooit meer goed vlak. Daarom wordt er altijd een plooihouder gebruikt anders is er geen fatsoenlijke schotel van te maken. De plooihouder wordt met zeer zware veren op de vlakke metalen plaat gedrukt waardoor er geen ruimte is dat er plooien kunnen ontstaan. Zelfs de Chinese meuk wordt gemaakt met plooihouders, zie de afbeeldingen van een Chinese fabriek.

De plaat wordt meestal ingevet zodat de plaat soepel tussen de plooihouder door glijdt en zo glad mogelijk blijft.

 

schotels persen 1 verende plooihouder met stempel.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...