Ga naar inhoud


Schotel/LNB's afstellen.


Saucer

Aanbevolen berichten

Ik heb een 2e hands Triax schotel van 87 x 97 cm (oud model TD100?) op de kop getikt. Met deze schotel wil ik graag Astra 1 en Astra 2 (FTA zenders) ontvangen. 

Ik wil 2 losse LNB's plaatsen met een multiblock en een switch. 

Wat kan ik het beste doen.?

De beide LNB's symmetrisch links en rechts van de LNB arm plaatsen, of eerst Astra 1 uitlijnen en daarna Astra 2 of omgekeerd?

Hoever moeten de LNB's (Inverto Black Ultra) uit de houder steken?

(Heb in een ander topic gelezen dat dit 5 à 6 mm moet zijn. (Dit heeft toch niets met de locatie te maken?))

 

Mijn locatie is Beerta, Groningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Saucer

 

Het gaat dus om een Triax 88.
De Astra 28,2 is in Beerta zwakker dan de Astra 19,2. Ik zou daarom de kop van de Astra 28,2 in de klem zetten en niet beide links en rechts van het midden.
De afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 28,35 moet 115mm zijn gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Je zou kunnen denken aan een Triax TD20 flexiblock als je ze beide links en rechts van de lnb-arm zou willen zetten maar de rail moet dan 12 graden schuin staan en dat is met een flexiblock niet mogelijk. Daarom is het ook beter en handiger de kop van de Astra 28,35 in de klem te zetten en de kop van de Astra 19,2 er naast.
Gebruik om de Astra 19,2-lnb te monteren de Amiko LH2 houder. Die koop je in Groningen voor €7,95
Die houder moet onder een hoek van 13 graden schuin omlaag gezet worden, zie bijgevoegde hoek. Buig de houder een beetje rond zodat de Astra 19,2-lnb 57mm naast de verticale middellijn van de schotel gericht wordt, dus half zo ver als de Astra 19,2 lnb uit het midden staat.

De skew van de lnb's moeten als volgt staan:

- de Astra 28,35 op -8 graden

- de Astra 19,2 aansluiting recht omlaag

de hoek van 8 graden is ten opzichte van verticaal, niet t.o.v. de rail en als je achter tegen de lnb kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid.

In Beerta moet de elevatie van de schotel op 28 graden afgesteld worden om de Astra 28,2 te vinden.

 

LNB-houder GK2 A024.jpg

hoek van 13 graden.PNG

hoek van 8 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje.

 

Bedankt voor de reactie en het antwoord. Ik ga er vandaag of morgen mee aan het werk. (als het weer het toelaat).

 

Blijft alleen nog de vraag hoever de LNB's (Inverto Black Ultra) uit de houder moet steken (5 à 6 mm?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo Sprietje.

Nog even terugkomend op de LNB's afstellen voor Astra 19,2 en 28,2. Ik heb zo'n LH 2 houder aangeschaft en met mijn satelliet finder de satellieten gevonden. Het viel nog niet mee om beide satellieten te vinden. Het bleek weer eens, dat de verticale afstelling niet klopte. Ik was vergeten dit te controleren (Stom, maar ja). Had ik alles zelf opgebouwd, was dat wel goed gegaan. Echter de afstelling was door de vorige eigenaar niet goed gedaan. (slecht excuus)

Ik had de instellingen voor de DISEQc instellingen in de ontvanger in het menu opgezocht (DSR 8121) en dit bleek als volgt te zijn: Diseqc A,  Astra 19 ; Diseqc B, Astra 23; Diseqc, C 28 en Diseqc D, Hotbird.

Daarna de koppeling gemaakt met de Sar 412. (Astra 19 is LNB 1; Astra 28 is LNB 3.) Kabel aangesloten op de ontvanger en alles werkt in 1 keer.

Zit me nu te beraden hoe ik een stevige beugel kan maken. De LNB's hebben 4 aansluitingen en de constructie is wel (erg) slap als meerdere aansluitingen gebruikt worden. Maar dat krijg ik (denk ik) ook nog wel voor elkaar. 

Nogmaals bedankt voor de suggesties. Scheelde mij een hoop gepas en gemeet.

In de bijlage wat foto's van de opstelling. Ook een beeld van Astra 2 BBC (Alba) en  Astra 1 HR (Hessenschau).

 

schotel opstelling 1 (Medium).jpg

schotel opstelling 2 (Medium).jpg

schotel opstelling 3 (Medium).jpg

schotel opstelling 4 (Medium).jpg

schotel opstelling 5 (Medium).jpg

schotel opstelling 6 (Medium).jpg

aangepast door Saucer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Worden de lnb's zo wel voldoende vastgeklemd? Als de hals van de lnb lang genoeg is wordt de beugel een stuk steviger als je er twee gebruikt, een achter de lnb-houder en een voor de lnb-houder. Ze staan dan 20mm van elkaar. De hals van deze lnb is 50mm dus daar is ruimte genoeg voor.
De mooiste multifeedhouder is die op de afbeelding hier onder. Helaas is die niet in Nederland te koop en de webshops in Duitsland versturen bijna nooit buiten Duitsland.

 

LNB Multifeedhalter 3fach A.S. SAT 60130.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

al mijn sat materiaal komt van Duitstland.Nog geen enkele winkel die niet naar belgie wou versturen.Zelfs de gibertini schotel komt van daar.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

de beste winkels verzenden gewoon in gans europa.Ken er 3 maar mag ze hier niet zetten.Eentje heeft een naam als * en is veruit de beste met grote keus en goedkope verzending.

aangepast door ceesv
verwijzing naar webshop verwijderd.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...