Jump to content

Certificaat probleem Thunderbird

Psychosammie
 Share
Followers 1

Recommended Posts

• V.I.P.

Ik heb op mijn Synology NAS een agenda en die synchroniseer ik op de Thunderbird email client. Nu krijg ik de laatste weken onderstaande foutmelding en wat ik ook doe die blijft terugkomen.

Iemand een idee?

afbeelding.png.7189fe13d7d8119d50101e40f375cb4d.png

Rozen verwelken en schepen vergaan

dus lig niet te melken en doe er wat aan.

Drs. P.

• V.I.P.

Ik kan het certificaat wel ophalen. Uitzondering opslaan is daarna uitgeschakeld. De melding blijft daarna iedere 10 minuten terugkomen.

Drs. P.

Op 16-12-2020 om 11:44, Psychosammie zei:

Ik heb op mijn Synology NAS een agenda en die synchroniseer ik op de Thunderbird email client. Nu krijg ik de laatste weken onderstaande foutmelding en wat ik ook doe die blijft terugkomen.

Iemand een idee?

afbeelding.png.7189fe13d7d8119d50101e40f375cb4d.png

Hier was Eset het probleem, andere virus scanner en geen problemen meer.

Ik gebruik Windows Defender als anti-virus.

Hij staat al lang steevast in de top 5 beste anti-virussen.

En ik heb nooit van die grappen.

Windows 10 Home 64bits - OpenPLi 7.3 -  Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+

Ik  heb al 6 jaar of langer thunderbird en eset draaien, ook nooit problemen gehad, tot begin december, maar blijkt dat het met een kleine handeling is op te lossen

Vu+duo 4K  openatv 6.4 1TB HDD sat&kabel + Vu+duo2 openatv 6.4 1TB HDD sat&kabel 

Zgemma H9.2H 4K openatv 6.4 sat&kabel
Wavefrontier T90. Titanium TQS Universal quad LNB's

Nvidia Shield Android 9 + H96 PRO 4K android 7

• V.I.P.

Ik heb ook alleen defender aan staan.

@Pluizebol

Heb jij ook een NAS met een Let's encrypt certificaat?

Dat certificaat staat niet op de locatie "Diskstation" maar op de URL van de dynamische DNS die je van Synology krijgt. Dat is in de vorm: https:/xxxxx.synology.me

En dus moet je iedere keer als je een nieuw certificaat krijgt de uitzondering opslaan. Dat gaat al jaren probleemloos tot nu dan.

Drs. P.

Dit heeft niets met een virusscanner vandoen. Je agenda wordt via een beveiligde verbinding van je NAS opgehaald, daarbij klopt het certificaat niet. Dit zal hoogstwaarschijnlijk komen doordat de NAS zelf een certificaat genereert. Het enige wat Thunderbird meldt is dat dit certificaat onjuist is en dat klopt dus ook. 

De oplossing is dus het certificaat niet ophalen en gelijk op 'Beveiligingsuitzondering bevestigen' klikken ('Deze uitzondering voor altijd opslaan' aangevinkt laten). De vraag zal waarschijnlijk terugkomen na een firmware update en wellicht ook een power on/off van de NAS.

Delta-FM

Gigablue Quad+
Kathrein UFS910si

(Humax IR-CI5400)

• V.I.P.

Ja, zo ging het voorheen ook. Ieder kwartaal krijg je van Let's Encrypt een nieuw certificaat. Eén keer op opslaan klikken en dan was het weer een kwartaal Ok. Nu dus niet meer. De melding blijft continu terugkomen.

Drs. P.

• V.I.P.

is dat CalDav op synology?

ik vond er al eerder iets over maar toen DeltaFM het over de beveiliging had dacht ik aan die ssl

https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/Collaboration/How_to_Sync_Synology_Calendar_with_CalDAV_Clients#t5

waar https naar synology moet mogen en ssl uitgeschakeld is

Ik dans wel met mezelf

De Kreuners

• V.I.P.

Yep, is Caldav. Ik zal het eens doorlezen.

Nu ik er over nadenk is het onzin om binnen mijn eigen netwerk met https naar mijn NAS te gaan.

Drs. P.

Wanneer je SSL uitschakelt, dan komt er geen certificaat meer aan te pas. Voor een intern (persoonlijk) netwerk niet veel aan de hand, maar het verkeer is dan eenvoudig mee te lezen.

PS.

Een Let's Encrypt certificaat hoort geen waarschuwing te geven (ook niet bij vernieuwing), dit is een teken dat er iets niet klopt!

Delta-FM

Gigablue Quad+
Kathrein UFS910si

(Humax IR-CI5400)

• V.I.P.

Ja ik twijfel een beetje m.b.t. je opmerking dat men kan meelezen, maar ligt de clou van 't probleem niet in het naar buiten gaan en weer naar binnen.

kan dat certificaat niet gewoon op IP-adres basis opgehaald worden door de Client van de agenda?

Ik dans wel met mezelf

De Kreuners

Een certificaat staat op domeinnaam, zodra dat klopt krijg je geen melding. Wanneer je de agenda alleen via de eigen netwerk ophaalt is er niet zo veel aan de hand. Wanneer je vanaf extern, dus er staan poorten open in de firewall van het modem naar je NAS, dan wordt het een ander verhaal. Persoonlijk zou ik dan voor een TLS beveiligde verbinding gaan (of via VPN naar je interne netwerk en dus poorten naar de NAS dicht).

• Like 1

Delta-FM

Gigablue Quad+
Kathrein UFS910si

(Humax IR-CI5400)

• V.I.P.

We hebben uiteraard ook 2 telefoons (Android) waarmee we de agenda delen. Die gaan dus wel via https://xxxx.synology.me naar binnen. Telefoons geven ook nooit een melding over het certificaat. Thunderbird dus wel.

Overigens gebruik ik Synology Kalender niet. Dit is al van voor de Synology Kalender. Ik heb op een Share met mijn tablet een Caldav kalender aangemaakt en die wordt door de verschillende devices gedeeld. Het zou nu veel handiger zijn om wel Synology Kalender te gebruiken maar dan wil ik wel alle agenda items kunnen converteren.

Edited by Psychosammie

Drs. P.