Ga naar inhoud


Afstellen schotel met multifeedhouder Triax


HansvW
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste HansvW

 

Ik ga er van uit dat je een Triax 64 hebt zo te zien.
Helaas gaat het niet lukken wat je wilt. Als je de smalle lnb's op het huis van de lnb wilt vastklemmen, komen de koppen veel te ver naar voren te staan en zul je bijna geen signaal ontvangen. De verloopringen 40-23mm zijn echt noodzakelijk.
Maar er is nog een probleem. De lnb-klemmen zijn buitenwerks 50mm rond. De hart op hart afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet 38mm zijn en dat gaat dus niet lukken als de klemmen al 50mm breed zijn.

Verder zie ik dat je geen Triax-rail hebt maar een SAB-rail.
Als je een originele Triax-rail had gehad, had je speed-clips kunnen gebruiken. Dan kunnen de koppen wel dicht genoeg bij elkaar.

 

Triax-rail met speedclips.png

9381.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had de maten tussen de koppen zelf kunnen opmeten omdat je de triple-lnb al hebt. Bij de triple-lnb zijn de afstanden als volgt:
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 38mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 42mm
Met losse lnb's moet de afstand natuurlijk hetzelfde zijn.

 

CD triple-lnb maten.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje nog een vraag voor ik morgen terugga na ****** en wel de volgende.

Met welk formaat (type) 78 of de 88 Triax schotel kan ik mijn probleem met de huidige onderdelen die ik nu al heb oplossen?

Zoals de afstand tussen de twee koppen 19,2 en 23,5.

 

bvd Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Als je een Triax 78 (tegenwoordig Triax 80) neemt, moet de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 oost 44,5mm zijn en tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2e 49,5mm. Die 49,5mm kun je dus gewoon halen, die 44,5mm niet helemaal. Doordat de lnb iets schuin t.o.v. elkaar staan kun je aan een h.o.h. afstand komen van 48mm, dan zit je er 3,5mm naast maar als je de 23,5 precies goed zet, komt de Astra 19,2 er 3,5mm naast te staan. Dat is goed te doen omdat die satelliet toch sterk genoeg is. Voor de Hotbird is er geen enkel probleem.
Met een Triax 80 (of het oude model Triax 78) is het dus mogelijk.
Een Triax 80 heeft de voorkeur boven een Triax 78 omdat er geen knik in de Triax 80 arm zit en dus stabieler is voor een multifeedrail.

 

nieuwe Triax serie.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste HansvW

 

Je moet de schotel met lnb's als volgt afstellen voor jou locatie:
- monteer de rail zo, dat het gat in het midden in de onderste groef zit
- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail in de richting van de schotel horizontaal staat
- zet de rail precies 12 graden schuin, aan de zijde van de Hotbird-lnb het laagste. Gebruik hiervoor de bijgevoegde hoek.
- zet alle lnb's halverwege de neklengte in de lnb-houders, d.w.z. de hals van de Megasat-lnb is 32mm lang, de verloopring is 20mm breed, je kunt de lnb dus 12mm verplaatsen, zet hem halverwege. Let hierbij wel op dat de verloopring ook precies midden in de lnb-houder zit.
- plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm
- zet de lnb's op de volgenden afstanden van elkaar:
a - tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 63,5mm
b - tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5, de lnb-klemmen tegen elkaar
c - tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 50mm
d.w.z., gemeten aan de voorzijde van de lnb van punt tot punt
- controleer nog even de afstand tussen de Hotbird 13 en Astra 23,5, die moet 108,5mm zijn in de ronding van de rail gemeten.
- stel de skew van de lnb's als volgt af:
a - de Hotbird 13-lnb op -3°
b - de Astra 19,2-lnb op -4°
c - de Astra 23,5-lnb op -7°
d - de Astra 28,35-lnb op -10°
d.w.z., als je achter tegen de lnb aan kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid. Gebruik hiervoor de bijgevoegde hoeken
- zet de elevatie van de schotel op 29° om de Astra 23,5 te vinden
- richt de schotel uit op de Astra 23,5. Gebruik hiervoor de zender Ócko op positie 237 van de Canal Digitaal zenderlijst welke heel makkelijk te ontvangen is
- richt de schotel nu uit op maximale signaalkwaliteit op de zender RTS Svet op positie 247 van de CD-zenderlijst. Dit is een moeilijk te ontvangen ongecodeerde zender.

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

Hoek van 12 graden.png

hoek van 3 graden.png

hoek van 4 graden.PNG

hoek van 7 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje, bedankt voor je medewerking. Ik heb alles gedaan volgens jouw beschrijving en heb alleen de 23,5 aangesloten. alle zenders doen het nu zonder blokjesvorming. Als ik de signaalzoeker aanzet dan heb ik op SNR 76% 12,2 DB en de AGC is 96%. Ik heb nu verder geen tijd meer voor verdere acties, maar heb voorlopig weer beeld zonder storing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje, hier dan antwoord van mij omtrent de installatie van de schotel.

Allereerst 4 foto's van de opstelling.

Dan de volgende gegevens:

           tuner A tuner B CD lijstnr(s).             Zender(s)

SNR:  84%       84%      247                             RTS Svet

AGC:  91%       96%

SNR:  76%       76%      237                             Ócko

AGC:  79%       84%

SNR:  82%       82%      1,3,8,9,15,16              NPO1,NPO3,Veronica,Net5,BRT1,BRT2

AGC:  69%       84%

SNR:  86%       86%      2,4,5,6,7,10,11,13,14 RTL4,RTL5,SBS6,RTL7,RTL8,Fox,RTLz,CanalDigitaal info

AGC:  96%       96%

SNR:  78%       78%      12                                SBS9

AGC:  74%       84%

foto 1 schotel1aanzicht rail 12 graden met de klok mee.

foto 2 hals halverwege (12mm) in nek lnb houder. Dan de afstanden tussen de puntjes van de LNB HB <->Astra1 63,5mm <->Astra 3 46mm <-> 50mm Astra2.

De lnbhouder van de Astra 1 ende 3 zitten tegen alkaar.

foto 3 aanzicht vanaf de schotel.

foto 4 De Elevatiehoek van de schotel is op 29 graden en de Azimut is uitgericht op het maximale van de zender RTS Svet op positie 247 CD-zenderlijst (zie hierboven).

Ik heb de zenderlijst van Hans 13 19,2 23,5 28,2 ingeladen maar heeft geen ontvangst op de 19,2. Wel op de andere 3 satelieten.

Een heleboel informatie en hoop dat het genoeg is om het overgebleven probleem te tekkelen.

Zoals je kunt zien op foto 1 en op de switch foto gebruik ik 2 maal deze switch om via 2 kabels naar Tuner A en Tuner B te gaan.

groeten Hans

schotel 1.jpg

schotel 2.jpg

schotel 3.jpg

schotel 4.jpg

DiSEqC Switch.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hans

 

Dit zijn voor een schotel van 70cm goede resultaten.
Heb je deze resultaten bereikt door puur mijn beschrijving aan te houden en dan de Astra 23,5-lnb optimaal op de Astra 23,5 uit te richten of ben je nog met meetapparatuur aan de slag gegaan en de lnb's verschoven enz.?

 

 

Nog even een opmerking over de zender Ócko:
Ik schreef dat die zender het makkelijkste te ontvangen was. Nu kan ik me voorstellen dat mensen denken, maar waarom heeft die dan niet het hoogste percentage SNR (signaal ruis verhouding).
Nee, dat moet je anders zien. Elke transponder heeft met zijn bepaalde specificaties een bepaalde drempelwaarde, het minimale signaal dus wat nodig is om deze te kunnen ontvangen. Die ligt bij de transponder waar de zender Ócko op zit erg laag en op de transponder waar de zender RST Svet een stuk hoger. Daarom zul je de zender Ókco veel sneller vinden als je met de schotel aan het draaien bent dan met de zender RTS Svet of zenders van Canal Digitaal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...