Ga naar inhoud


Afstellen schotel met multifeedhouder Triax


HansvW
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ik heb toch af en toe blokjesvorming bij de zenders NPO1,NPO3,Veronica,Net5,BRT1,BRT2.

Houdt dat in dat ik de schotel uit moet richten via een van deze zenders, om het SNR niveau naar minimaal 86% te krijgen.

Moet ik de lnb houders tussen de 19,2 en de 23,5 wat afvijlen, zodat de afstand 34mm wordt ipv 46mm nu.

Dat is misschien de oorzaak dat de 19,2 niet ontvangen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De afstand moet 44,5mm zijn dus dat is maar een verschil van 1,5mm van wat je nu hebt. Daar kan het probleem niet aan liggen dat je de Astra 19,2 niet ontvangt maar je mag de raakpunten van de twee lnb-klemmen best een beetje afvijlen zodat de 19,2 wel helemaal goed komt te staan.
Komt de diseqc-volgorde van de diseqc-switch en de ontvanger wel overeen?

 

Vreemd dat je af en toe blokjes hebt op NPO 1,3 enz met een SR van 82%. Ik denk dat je de skew van de lnb of de afstand naar de schotel iets aan moet passen bij deze lnb.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede middag Sprietje.

Ik heb de diseqc-volgorde nagekeken en indien nodig gecorrigeerd. Hier volgt de connecties. (zie ook foto6)

Tuner A Linkse aansluiting van de lnb S0 Astra 2 via diseqc Links 1 naar A via tuner instellingen 28,2

                         "                                         S1 Astra 3                "             2     "    B                "                      23,5

                         "                                         S2 Astra 1                "             3     "    C                "                      19,2

                         "                                         S3 Hot Bird              "             4     "    D                "                      13

Tuner B Rechtse aansluiting van de lnb S0 Astra 2 via diseqc Rechts 1 naar A via tuner instellingen 28,2

                            "                                         S1 Astra 3                 "               2     "    B                "                     23,5

                            "                                         S2 Astra 1                 "               3     "    C                "                     19,2

                            "                                         S3 Hot Bird               "               4     "    D                "                     13

Dit alles heeft niet geleid tot verbetering. Ik ben voor meerdere info te bereiken op 0655877676 of wil jou terugbellen als je dat liever wilt.

Ik hoop dat je mij hiermee verder wilt en kan helpen.

Ik ben er hypernerveus van geworden.

Groetjes

foto6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Sprietje zei:

Ik snap er niets van dat het niet werkt.

Sluit hem nu eens aan op de Canal Digitaal manier dus 19,2, 23,5, 28,2 en 13,0

 

Dit is wel erg bijzonder of dat iets uit gaat maken. 

 

Op 23-2-2021 om 18:49, HansvW zei:

Ik heb toch af en toe blokjesvorming bij de zenders NPO1,NPO3,Veronica,Net5,BRT1,BRT2.

Houdt dat in dat ik de schotel uit moet richten via een van deze zenders, om het SNR niveau naar minimaal 86% te krijgen.

 

image.thumb.png.f0eddd524490d1208635aaa4a57654e3.png

 

De muurbeugel bevestigen aan hard hout is niet aan te bevelen. Alle hout soorten kunnen "werken". Het af en toe blokjesvorming in beeld heeft in deze situatie iets meer van hardware gerelateerd. Immers u haalt nette waarde via de satelliet ontvanger. Probeer eens de lnb te verwisselen bijv de astra 3 en hotbird. Mijn ervaring met smalle Megasat lnb zijn niet al te best.    

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of de schotel wel vrij zicht heeft op alle satellieten die je wilt ontvangen. Mogelijk moet het signaal over het dak van huizen heen en zit er een obstakel voor de Astra 19,2 bijv. een schoorsteen of dakkapel waar de andere satellieten geen last van hebben.
Ik zou zeggen, kijk eens m.b.v. de zon of de vier satellieten vrij zicht hebben. Het is toch bijna sun outage dus die kun je nu goed gebruiken.
Hier heb je de tijden voor vandaag en de komende paar dagen. Op die tijden moet de zon de schotel volledig beschijnen. Er mag geen schaduw op komen van objecten:
Astra 28,2 op 11:10 uur
Astra 23,5 op 11:31 uur
Astra 19,2 op 11:50 uur
Hotbird 13 op 12:17 uur

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

ik heb goed nieuws. Ik heb eerst de lnb-houders tussen de 19,2 en 23,5 wat afgevijld zodat ik ze op de afstand van 44,5 mm kon afstellen.

19,2 vast laten zitten en alleen de 23,5 verschoven. Daarna moest ik de schotel weer wat verdraaien en heb hem uitgericht op maximaal SNR en AGC op NPO1.

Daarna op NPO1 een gezet een geen blokjesvorming meer. Toen heb ik via de CD lijst 111 enz. gekeken en ja beeld van de duitse zenders.

Vanavond als mijn vrouw op de slaapkamer kijkt, ga ik de 13 en de 28,2 controleren.

Alleen heb ik nog een technisch probleem waar ik nog niet mee om kan gaan.

Ik heb een Vu+ Ultimo met OpenPLi 7.3 er op draaien met 3 plugin tuners (2 DVB-S2 en een DVB-T)  zie laatste foto.

Als ik voor het probleem op de OK van de AB drukte, dan kwam aan de onderkant van het beeld de zenderinfo voor 3 sec. In die info zag je ook de tuners A, B en C staat.

In de kleur groen welke tuner actief was en oranje inactief. Nu zie ik alleen de actieve in groen.

Misschien weet jij waar ik moet wezen om er achter te komen wat er aan de hand is.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst fijn dat je nu ook de Astra 19,2 ontvangt.

Je hebt een beetje aan de buitenzijde van de lnb-houders afgevijld zoals op de bijlage is aangegeven.  Nu heb je de exacte afstand tussen de lnb's. Tja ik acht het onmogelijk dat die 1,5mm het verschil maakt tussen geen ontvangst en wel ontvangst van de Astra 19,2 maar beter precies dan bijna precies.

Het kan natuurlijk wel een combinatie van 2 zaken zijn geweest, de iets te grote afstand tussen de lnb's en het niet optimaal uitrichten van de schotel op de Astra 23,5.

 

Een andere reden dat jij geen ontvangst op de Astra 19,2 had zou ook ergens anders kunnen liggen. Dat kan dus geen obstakel zijn want je hebt nu beeld maar het zou ook kunnen dat je eerst misschien naar een in geprogrammeerde transponder op de Astra 19,2 hebt gezocht op je ontvanger waarvan de parameters zijn veranderd of de gehele transponder niet meer bestaat. Of had je toch zelf de zender en de transponder ingegeven die wel bestaat?

Als je vanavond klaar bent met afstellen, moet je de nieuwe signaalkwaliteit percentages maar eens door geven. Die zal voor de 23,5 wel iets hoger zijn.

 

De vraag laat ik liever aan mensen die een Vu+ Ultimo met OpenPLi 7.3 hebben.

 

houders dichter bij elkaar plaatsen.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...