Ga naar inhoud


Afstellen schotel met multifeedhouder Triax


HansvW
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op 18-2-2021 om 19:11, Sprietje zei:

..........

Verder zie ik dat je geen Triax-rail hebt maar een SAB-rail.
Als je een originele Triax-rail had gehad, had je speed-clips kunnen gebruiken. Dan kunnen de koppen wel dicht genoeg bij elkaar.

 

 

9381.jpg

 

Hoi Sprietje,

Krijg je meer signal als je een originele Triax-rail gebruikt met een Triax Schotel 64 cm i.p.v. een SAB-rail?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Yipsilon

 

Welkom op dit forum.

 

Bij een SAB-rail is het kunststof deel dat je in de lnb-arm steekt hoger dan van Triax. Dat zorgt er voor dat de SAB-rail normaal 12mm hoger staat dan de Triax-rail en als je de Triax-rail omdraaid is het verschil nog 6mm. Dat betekent dat ook de lnb's dus hoger komen te staan en dat is niet goed. Lnb's horen in het brandpunt van de schotel te staan om het maximale signaal te ontvangen.
Door dit hoogteverschil klopt ook de elevatieschaalverdeling niet meer en dat is vervelend want als je de schotel gaat uitrichten op de satelliet, zet je eerst de elevatie van de schotel zoals je die bij vele sites op internet kunt vinden en dan draai je de schotel totdat je de satelliet tegen komt. Het elevatieverschil tussen Triax en SAB is ongeveer 1 graad maar met deze 1 graad draai je net onder de satelliet door. Je hebt dus meer moeite om de schotel op de satelliet afgesteld te krijgen want je moet de schotelelevatie meer bijstellen.
Hoeveel het signaalverschil is bij het gebruik van een verkeerde rail heb ik nooit vergeleken. Daar kan ik dan ook geen uitspraak over doen.
Wat wel een feit is, is dat als de lnb precies in het brandpunt van de schotel staat, er een behoorlijke signaalwinst te behalen is.
Verder zijn er op dit forum regelmatig klachten gekomen dat de kunststof railhouder van SAB op een Triax-schotel erg veel speling heeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Sprietje zei:

Beste Yipsilon

 

Welkom op dit forum.

 

Bij een SAB-rail is het kunststof deel dat je in de lnb-arm steekt hoger dan van Triax. Dat zorgt er voor dat de SAB-rail normaal 12mm hoger staat dan de Triax-rail en als je de Triax-rail omdraaid is het verschil nog 6mm. Dat betekent dat ook de lnb's dus hoger komen te staan en dat is niet goed. Lnb's horen in het brandpunt van de schotel te staan om het maximale signaal te ontvangen.
Door dit hoogteverschil klopt ook de elevatieschaalverdeling niet meer en dat is vervelend want als je de schotel gaat uitrichten op de satelliet, zet je eerst de elevatie van de schotel zoals je die bij vele sites op internet kunt vinden en dan draai je de schotel totdat je de satelliet tegen komt. Het elevatieverschil tussen Triax en SAB is ongeveer 1 graad maar met deze 1 graad draai je net onder de satelliet door. Je hebt dus meer moeite om de schotel op de satelliet afgesteld te krijgen want je moet de schotelelevatie meer bijstellen.
Hoeveel het signaalverschil is bij het gebruik van een verkeerde rail heb ik nooit vergeleken. Daar kan ik dan ook geen uitspraak over doen.
Wat wel een feit is, is dat als de lnb precies in het brandpunt van de schotel staat, er een behoorlijke signaalwinst te behalen is.
Verder zijn er op dit forum regelmatig klachten gekomen dat de kunststof railhouder van SAB op een Triax-schotel erg veel speling heeft.

 

Dank u Sprietje! Het is een duidelijke verhaal. Ik heb dezelfde opstelling als Topic starter HansvW. Een Triax schotel 64cm met een SAB rail.  nu heb ik de schotel gemonteerd op de "traditioneel manier", zonder rekening te houden met de afstanden tussen de LNB's maar gewoon de LNB's schuiven totdat de signal maximaal is.

 

Echter ben ik niet blij met de resultaten: op Astra 28e kan ik niet meer dan 60% signal binnenhalen.  Ik wil het in het weekend nog een keer proberen volgens de stappen die je hierboven hebt beschreven. Kloppen de berekeningen nog steeds voor mijn locatie. Barendrecht Zuid-Holland. ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-2-2021 om 13:07, Sprietje zei:

Laat je nog weten hoe nu de kwaliteitscijfers zijn bij dezelfde zenders als je de eerste keer gemeten hebt en nieuw natuurlijk de Astra 19,2?

Hallo Sprietje,

 

ik snap er niets meer van. Ik heb de afgelopen dagen ontzettend veel last gehad van blokvorming op de transponder 12188H 29900 2/3.

Dat zijn de zenders NPO1, NP3, Veronica, Net5, één HD, CanvasHD, BBC FirstHD, 24Kitchen, Omroep Brabant, TV Gelderland, TV Drente, TV Oost, TV Noord en Omrop Fryslan.

Ik heb vanmorgen m.b.v. de zon gekeken of de vier satellieten vrij zicht hebben. Het is toch bijna sun outage dus die kun je nu goed gebruiken.
Hier heb je de tijden voor vandaag en de komende paar dagen. De zon beschijnt de schotel volledig vanaf de volgende tijden:
Astra 23,5 op 11:12 uur
Astra 19,2 op 11:12 uur
Hotbird 13 op 12:12 uur

Ik kwam er wel achter, dat er vorig jaar bij de buren een grotere nieuwe dakkapel opgezet is en de rechterbovenkant van de dakkapel geeft tot 11:12 uur een schaduw van rechts onder naar links boven gedurende de tijd hiervoor. Ik kan de beugel wel iets omhoog en naar achteren plaatsen om dit probleem op te lossen.

Verder heb ik de waarden gemeten en tijdens het meten gaf hij een melding bij tuner A geen tuner en geen waarden. Wel bij B.

Ik heb de vu+ opengemaakt en de 2 tuners omgewisseld om te kijken of tuner B niet gezien werd.

Tot mijn verbazing werden allerbij de tuners nu wel gezien. Vraag me niet waarom en om te kijken of het een blijvertje was de stroom er afgehaald en op weer opnieuw opgestart. Ja hoor het was een blijvertje.

Toen naar de signaal zoeker gegaan en kwam tot de volgende waardes:

Tuner A       B      23,5E Astra 3B Transponder 12188 H 29900 2/3

SNR:  86 % 86 %

AGC:  84 % 74 %

en schrik niet geen blokjesvorming meer. Rara hoe kan dit?

Ik blijf nu overal vanaf.

Nogmaals bedankt.

 

Ps alle 4 de satelieten doen het.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat alle vier de satellieten het nu doen.
Alleen kloppen de tijden niet die je aan geeft. Deze waren voor jou locatie voor vandaag:
Astra 2   11:10 uur
Astra 3   11:30 uur
Astra 1   11:49 uur
Hotbird   12:17 uur
Ik denk dat dit een gunstiger beeld geeft voor de Astra 23,5 wat betreft de dakkapel. Ook moet je bedenken dat de zon vandaag al 0,37 graad hoger stond dan de satelliet, dan geeft de schaduw een iets gunstiger beeld t.o.v. de schotel.
Verder zie ik dat voor transponder 12188H waar o.a NPO 1 en 3 op zit is gestegen van 82% naar 86% signaalkwaliteit. De schotel is dus beter uitgericht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Sprietje zei:

Mooi dat alle vier de satellieten het nu doen.
Alleen kloppen de tijden niet die je aan geeft. Deze waren voor jou locatie voor vandaag:
Astra 2   11:10 uur
Astra 3   11:30 uur
Astra 1   11:49 uur
Hotbird   12:17 uur
Ik denk dat dit een gunstiger beeld geeft voor de Astra 23,5 wat betreft de dakkapel. Ook moet je bedenken dat de zon vandaag al 0,37 graad hoger stond dan de satelliet, dan geeft de schaduw een iets gunstiger beeld t.o.v. de schotel.
Verder zie ik dat voor transponder 12188H waar o.a NPO 1 en 3 op zit is gestegen van 82% naar 86% signaalkwaliteit. De schotel is dus beter uitgericht.

 

Ik bedoel te zeggen dat er vanaf 11:12 geen schaduw meer op de schotel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...