Ga naar inhoud


Dreambox DM8000HD: Nog maagdelijke software, flashen lukt niet


Funfreak

Aanbevolen berichten

Het is ongelofelijk maar waar, ik heb gisteren een Dreambox DM8000HD gekocht die nooit gebruikt is en nog de maagdelijke software heeft.
De bootloader is #70.
Het is jaren (en enkele computers) geleden, dat ik software flashte in een Dreambox.

 

Als ik deze nieuwe Dreambox aan het netwerk hang, hem aanzet met de onderste pijltoets ingedrukt, dan krijg ik een IP adres te zien.
Dat tik ik in in de browser (Edge of Chrome) en dan krijg ik het flash scherm te zien. Ik kies dan voor een image bestand (nfi) en klik op flash. Dan gebeurt er verder niets.

Ik heb ergens gelezen, dat er eerst bootloader 84 op zou moeten staan, om te kunnen flashen via het netwerk.

Mijn computer heeft geen com poort meer. Bij een oudere laptop heb ik nog wel een verloop van USB naar RS232 (volgens mij van Sweex). Daar heb ik ook wel iets mee gedaan met een Dreambox.

Ik weet niet, of ik dan vanaf dat verloop met een nullmodemkabel de verbinding moet maken (ik heb namelijk 2x female stekkers nodig) en heb alleen een nullmodemkabel liggen van het Humax tijdperk.

Wat kan ik het beste doen, hoe krijg ik een actueel image in mijn Dreambox?
Is er toevallig iemand in de omgeving van Amersfoort die dit voor mij zou kunnen en willen doen, mocht ik er niet uit komen?
Bij voorbaat dank voor alle tips en hulp.

 

aangepast door Funfreak
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het klinkt inderdaad ongelofelijk, maar vanaf bootloader #76 kun je via LAN flashen, versies daarvoor moeten via DreamUp (serieel) of CF kaart of via USB.

Als hij echt nieuw is zit er een 256Mb USB stickje bij (groen). Hierop staat de 'recovery' firmware en autoboot.. Bewaar de inhoud van die stick en zet er de nieuwe firmware op. Haal deze op bij www.dreamboxupdate.com

Als je in de buurt van Haarlem woont, help ik je graag verder.

 

aangepast door Mimisiku

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie mijn posting erboven....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De originele firmware plaatst automatisch ook de bootloader (SSL) #84. Pas met deze bootloader kun je recente images inladen (OpenPli, OpenATV, OpenVix, NewNigma etc)... 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om bootloader (SSL) #84 in de DM te zetten heb je toch geen seriële verbinding nodig.

Dat kan gewoon via de LAN verbinding, op dezelfde manier als flashen, maar dan met de nieuwe bootloader, nadien een reboot doen en controleren of die er effectief opstaat.

Als ik een tip mag geven zet er de laatste versie van open pli op, die loopt fantastisch.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, LAN flashen werkt vanaf #76 en hij heeft #70.... De SSL #84 moet hij dus nog via DreamUp doen.....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag! Zou dat uit het hoofd niet meer weten... Moet ik even in de doos kijken (en die moet ik gaan uitgraven) :) 

Je kunt ook zoeken naar de SSL#84 voor de DM8000 en die serieel flashen.... Dat duurt nog geen 2 minuten...

aangepast door Mimisiku

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je op zeker de goede (voor de DM8000 en niet voor de DM800??)

Je hebt een notebook/PC nodig met een echte seriële poort of een USB2Serial Bridge... In het laatste geval ook de VCP drivers voor jouw Windows versie. De VCP creëert een COM poort voor je USB bridge....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het halve huis op z'n kop gezet vanmiddag en m'n Vobis PC uit 1997 aangesloten.
Daar zit helaas 1 COM-poort op, die ook voor de muis wordt gebruikt.
Nulmodemkabel eraan en software op cd gebrand.
Ik krijg geen connectie tussen de PC en de Dreambox met Dreamup (diverse versies geprobeerd).

Ik hoop dat er iemand is in de omgeving van Amersfoort, die voor mij even de juiste bootloader #84 erop kan zetten. Ik heb de bootloader al op mijn PC staan. Dan kan ik daarna zelf de software flashen via het netwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een auto bezit kun je best even naar Haarlem rijden :) Heb hier alles in huis... Vobis..Jemig..Heb daar als Technical Manager gewerkt..Eerst in Amstelveen, later in Vianen... 

aangepast door Mimisiku

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...