Ga naar inhoud


Der Turm - Scholzplatz mit neuer Antennenkonstruktion


de vrije fries

Aanbevolen berichten


8 uren geleden, de vrije fries zei:

hoi,

 

 

 

Leuk filmpje wel. Berlijn natuurlijk historisch gezien op radio technisch gebied altijd interessant geweest.

De technicus zegt inderdaad wat velen al vrezen en dat de traditionele analoge FM band over een jaar of 10 ook geschiedenis is. En ze daarom nog nieuwe zenders hebben aangeschaft die dan bij de afschakeling van analoog hun "EoL" bereikt hebben.

Hij zegt dan ook dat de FM band DAB zal gaan worden wat ik eerder niet geloof omdat de propagatie van de frequenties 87,5 mHz - 108 mHz minder geschikt is voor DAB. Het zal eerder DRM worden wat al in enkele landen in opmars is. Vooral in Indie, Pakistan en Bangladesh worden hier goede resultaten bereikt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Tonskidutch zei:

Gaaf om te zien hoe dat eruit ziet en twee maanden wachten op de bureaucratie is toch wel typisch Duits.

Bij nakijken van de kanalen vanaf deze toren stuit ik op nog iets typisch Duits! Het zal een locatie van de ARD zijn want alle overige DVB-T2 muxen (incl. privaten) worden daar uitgezonden met 20 kW maar ZDF ontbreekt. Dit is een beetje vergelijkbaar met de zender Kleve waar alleen twee ARD muxen worden uitgezonden. Tot op de dag van vandaag ontgaat mij de logica hiervan behalve het gegeven dat ARD en ZDF twee verschillende bedrijven zijn. Van oudsher was het zo dat ARD de zenders in eigen bezit heeft maar ZDF dit uitbesteedde aan de Telekom (huidig Freenet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, OFDM zei:

behalve het gegeven dat ARD en ZDF twee verschillende bedrijven zijn.

 

Bedrijf is misschien het verkeerde woord. Anstallt (des öffenliches Rechts), Instelling.

Deze zendermast is inderdaad eigendom van de RBB, vroeger Sender Freies Berlin en dus een ARD Anstallt.

Hij werd eigenlijk gebouwd om de programma´s van de SFB zover mogelijk naar de DDR uit te kunnen zenden. De Berliner Funkturm kwam pas later en stond op Oost Berlijn/DDR grondgebied.

Vanaf die lokatie zendt het ZDF nu uit met hun Sub-Kanalen.

Waarom de analoge FM met veel meer vermogen uitzendt dan DAB+ heb ik nooit begrepen. Vanwege de hogere frequenties van DAB+ zouden die eigenlijk meer vermogen moeten hebben dan de analoge FM zenders voor dezelfde reikwijdte.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het ZDF een andere Anstalt met een vergelijkbare structuur? Die mast zou zeker een eind in de DDR hebben kunnen zenden maar ik dacht altijd dat het toen die mast bij Westkreuz was. De Eiffeltoren lookalike zeg maar.

 

De vergelijking tussen FM en DAB+ is naast frequentie vooral een modulatie zaak. Ik denk echter dat DAB+ (afhankelijk van de qam modulatie orde en FEC) met een C/N tussen enkele dB en 15 dB kan werken. Voor ruisvrije FM is toch wel aanzienlijk meer nodig. Daarnaast lijkt mij DAB+ toch vooral op buitenshuis dekking te richten maar ik hoor graag of dit inmiddels anders is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...