Ga naar inhoud


Afstellen op Eurobird lukt niet.


rvqx
Ga naar oplossing Opgelost door rvqx,

Aanbevolen berichten

Ik kan mijn schotel afstellen op Hotbird 13E, op Astra1 19E, op Astra3 23,5E , maar op Eurobird 28,2E lukt me niet in Groningen. Heeft deze een andere azimut, skew of is het signaal te zwak?. Gek genoeg ontvang ik hem wel met een kleinere Technisat schotel.

Het gaat om een oudere naamloze schotel van 80x85 cm. Zicht op de satelliet is vrij. Ik stem de tv af op BBC 1 en draai de schotel, maar geen beeld. Doe ik iets verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites


zou toch moeten werken hoor 

Groningen

 

Address: Groningen
Latitude: 53.2194°
Longitude: 6.5665°

Satellite: 28.2E, 19.2E(c), 13E
Elevation: 28.1°
Azimuth (true): 164.4°
Azimuth (magn.): 162.0°

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

met een andere schotel kan je hem pakken zeg je 

plaats eens een foto van je schotel opstelling

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de Astra 28,2 met de kleine Technisat schotel wel ontvangt, dan moet je hem met een grote schotel zeker ontvangen tenzij de onderzijde van deze schotel lager gemonteerd is. Dan zul je hem met de onderzijde minimaal op gelijke hoogte moeten monteren.

 

Maar de Eurobird van Eutelsat op 28,5 oost is al jaren weg. Daar hangt nu de Astra 2E op 28,56 oost. Skew -8 graden, d.w.z., als je achter tegen de lnb aan kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid, zie bijlage.

 

hoek van 8 graden.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle antwoorden, deze geven de burger weer moed om verder te gaan. Uiteindelijk heb ik hem toch kunnen krijgen door de elevatie te veranderen. De schotel moest een klein beetje naar beneden bijgesteld worden.

Volgens SatfinderLite op mijn ipad zou Astra 28,2 net op de grens zitten of hij boven de huizen tegenover mij uit zou komen. Daarom had ik het al bijna opgegeven. Toch bleek deze app niet zo nauwkeurig  toen ik de elevatie controleerde. En komt de satelliet zeer ruim boven de huizen uit.

aangepast door rvqx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar de vraag of de afwijking komt door SatfinderLite. De elevatie wordt aangegeven via een waterpasfunctie. Heb je er een waterpasfunctie op staan? Gebruik die dan eens om te controleren of hij aan geeft dat iets wat zuiver waterpas is hij dat ook zo aan geeft. Kun je controleren door je mobiel even 180 graden te draaien. Waarschijnlijk zit de afwijking in je mobiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de app waterpas op mijn ipad en als ik er dan een fysieke waterpas op zet, heeft hij een kleine afwijking. Meestal staat de luchtbel tussen de streepjes, maar soms wat verder. Maximaal staat een streepje midden op de luchtbel.

Maar welke er ook afwijkt, het is toch niet zuiver genoeg om nauwkeurig te meten. Wel is het erg handig om een idee te krijgen over de plaats van de satellieten.

Trouwens; ik zie dat er een rood kruisje staat in SatfinderLite. Is het de bedoeling dat die op ooghoogte komt?

aangepast door rvqx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of een waterpas zuiver aanwijst, controleer je door de waterpas een halve slag te draaien. Geeft die precies aan, dan staat de luchtbel ook dan weer op dezelfde plaats. Geeft die in de ene richting anders aan dan in de andere richting, dan deugt de waterpas niet en dat is hetzelfde bij een waterpasfunctie van je mobiel.

Tja, en als die afwijkt, dan is dat op een grote afstand zoals tot de nok van het dak natuurlijk een flink verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...