Ga naar inhoud


VU Uno 4K SE - beeld te donker bij HDR


Snoopy

Aanbevolen berichten

Zodra ik mijn VU Uno 4K SE op een UHD kanaal met HDR zet is het beeld veel te donker.

De VU is aangesloten op een Samsung QLED QE49Q67R (model 2019).
Proberen het te verhelpen in het expert menu van de beeld instellingen helpt niet.
Het stelbereik is sowieso te weinig om het beeld helder genoeg te krijgen.


Als ik de OK knop van de TV druk zie ik HDR in beeld, in het expert menu van
de beeld instellingen zie ik dan HLG. Ik denk dat het probleem bij de TV zit en niet
bij de VU, maar toch hier maar even gepost.
 

aangepast door Snoopy
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Snoopy zei:

Ik denk dat het probleem bij de TV zit....

De juiste analyse.

Het zit zo. High Dynamic Range heeft een groter bereik qua helderheid en kleur.

Om de maximale helderheid juist te kunnen weergeven, moet de gemiddelde helderheid omlaag.

Dat komt omdat de maximale helderheid (in Nits gemeten) bij de meeste Oleds te wensen over laat.

Om toch van HDR te kunnen genieten, moet je alle omgevings licht temperen.

Maar als het goed is deed je dit al, om van de mooie zwartwaardes van je Oled te kunnen genieten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uren geleden, Snoopy zei:

Samsung QLED

Hier gaat iets fout

 

52 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Dat komt omdat de maximale helderheid (in Nits gemeten) bij de meeste Oleds te wensen over laat.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat had ik verkeerd gelezen. Voor mij lijkt die Q erg op de O. Een QLED toestel geeft inderdaad wat meer licht.

Maar dat doet niets af aan strekking van mijn betoog.

HDR valt of staat met de maximale helderheid van je scherm. Je hebt, voor HLG, 1000 nits nodig voor een optimale beleving.

 

HDR is weliswaar een nieuwe techniek, waar we even aan moeten wennen, maar het is geen rocket science.
Als je je mooie nieuwe toestel in een hel verlichte ruimte afstelt op maximale helderheid en kleur, bij normale SDR uitzendingen, dan is er geen ruimte meer voor HDR.

Vergelijk het met het gebruik van dimlicht in de auto. Je rijdt toch ook niet meteen met groot licht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old Satterhand
Ik heb hier een Sony OLED uit 2020, en die laat zeker geen donkerder beelden zien zodra HDR (HLG) content uit mijn Uno4k-SE komt.

Als ik er iets op moet aanmerken, is het eerder te fel, want dan komt er ineens een bak licht van dat ding vandaan. (gelukkig kan ik bij Sony de beeldinstellingen op HDR apart instellen van de SDR content)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-7-2021 om 15:57, Pass3c zei:

Ik heb hier een Sony OLED uit 2020, en die laat zeker geen donkerder beelden zien

 

Dat komt door de onovertroffen beeldverbeteraars, die op verzoek van de marketing afdeling zijn toegevoegd.

De marketing afdeling maakt de dienst uit bij Sony. Tot verdriet van de ontwikkelaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Dat komt door de onovertroffen beeldverbeteraars, die op verzoek van de marketing afdeling zijn toegevoegd.

De marketing afdeling maakt de dienst uit bij Sony. Tot verdriet van de ontwikkelaars.

Geen idee waar jij het over hebt, Sony is nou net 'het merk' dat zich niet bezighoudt met onnodige en/of schreeuwige beeldverbeteraars, en samen met Panasonic de meest neutrale beeldweergave hebben.

Ik denk eerder dat de ontwikkelaars meer naar Sony SPE (oa. Columbia Tristar) geluisterd hebben dan naar de marketing afdeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde eigenlijk dit soort verbeteraars: (uit een review van RTings over de A8H Oled uit 2020).

 

Quote

If you find HDR content too dim, you can make it brighter by setting Advanced Contrast Enhancer to 'High', Peak Brightness to 'High', and Brightness to maximum.... You can also increase the Gamma slider and the Black Level for an even brighter image...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...