Ga naar inhoud


Commentator Evert ten Napel zwaait af


Old Satterhand

Aanbevolen berichten

Commentator Evert ten Napel (77) gaat na een zwerftocht van 45 jaar langs de velden met pensioen.

Zijn laatste wapenfeit: de strijd om de Johan Cruijff-schaal zaterdag tussen Ajax en PSV.

Hij loodste ons langs tal van historische voetbalmomenten zoals de halve finale winst op West-Duitsland in 1988: Het Volksparkstadion is van Oranje.

 

Bovenstaande teksten heb ik uit een een artikel van het Algemeen Dagblad.

 

Waarom ik dit hier plaats? Ik heb persoonlijk hele fijne herinneringen aan Evert. Ik heb in mijn jonge jaren van vele voetbalwedstrijden de techniek verzorgd en was ook ingehuurd door Studio Sport om de "Hotelkamer" uitzendingen van het WK en EK journaal te verzorgen in de jaren 80.

Ik heb vrijwel alle commentatoren meegemaakt in die periode en had met Evert een goed contact, in tegenstelling tot sommige "goden" die je niet zagen staan.

Wat mij van hem bij is gebleven is zijn enorme kennis, gesteund door een fenomenaal geheugen.

Hij kende de details van alle spelers en vaak hun voorgeschiedenis bij de amateurs.

 

Kenmerkend was dat de voetbal liefhebbers sterk waren verdeeld. De meesten konden zijn commentaar wel waarderen.

Maar mijn jongere vrienden konden zijn stem helaas niet verdragen en schakelden steevast naar de Engelse commentator tijden het gamen op de Play Station.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vond warempel een foto van Evert in mijn archief.
Plaats: Hotelsuite 703 van NOS Studio Sport in Hamburg.
Datum: dinsdag 21 juni 1988, de dag van de legendarische halve finale wedstrijd tegen West-Duitsland.

 

v.l.n.r.  geluidsman Martin, cameraman Jasper en een iets jongere Evert ten Napel

hamburg1988.jpg.a4ce20eb76adf3c5611176b468958252.jpg

 

Toen deze foto genomen werd kregen we bezoek van doelman Hans van Breukelen. Hij was "ontsnapt".
Rinus Michels had n.l. een hele verdieping van dat hotel afgehuurd voor spelers en staf van het Nederlands elftal.
Hij had ze nadrukkelijk verboden om die verdieping te verlaten, met het oog op contacten met de pers.
Daarom had hij ook de telefoons van de hele verdieping laten afsluiten.

 

In die periode maakte Van Breukelen gebruik van het befaamde boekje van Jan Reker.
Die hield in dat boekje bij wat de favoriete hoek was die spelers namen bij een penalty.
Maar Hans kon Jan Reker die dag dus niet bereiken. Zoals de voetbal kenners weten, is dat helemaal goed gekomen.

Wij hadden gelukkig wel telefoons.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden regelmatig gewerkt met Evert ten Napel en daar heb ik de prettigste herinneringen aan.

Erg fijn deze aandacht voor hem, hij verdient het. Behalve een enorm vakman is hij ook een uiterst sympatieke persoon en dat kan je helaas niet zeggen van iedere collega sportverslaggever uit de tv wereld. Jammer dat wij zijn stem niet meer zullen horen!

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...