Ga naar inhoud


TNTsat tuner met FTA zenders


bcw
Ga naar oplossing Opgelost door HG5812,

Aanbevolen berichten

Een aantal jaren terug was het zo dat je de Franse TNTSat zenders alleen met een Franse tuner kon bekijken (afgezien van softcam experimenten met OSCAM, wat ik een hoop gedoe vond met keys die met regelmaat veranderden). Een deel van de decodering zat in het kaartje - en ander deel in de tuner.

Weet iemand of er tegenwoordig wel TNTSat tuners te koop zijn waarop je ook FTA zenders (bijv de Engelse Freesat op 28.2E) kunt bekijken?

aangepast door bcw
Link naar reactie
Delen op andere sites


Prima. Bedankt. Ik heb de manual gedownload en bekeken.

Het ziet ernaar uit dat meerdere TNTSAT tuners nu ook andere satellieten aankunnen, hoewel de nadruk nog steeds op TNTSAT (of FRANSAT) ligt.

Ik zag bijvoorbeeld de Metronic TNTSAT HD. Is iets duurder maar heeft een faciliteit om via USB te kunnen opnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht bekend, maar op 5W zijn de TNT zenders vrij te ontvangen m.b.v. een multistream-ontvanger. Alleen geen regionale France 3 zenders.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, je hebt geen kaart nodig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bcw zei:

Hallo Alex,

Ik neem aan dat je een FRANSAT kaart nodig hebt. Bedoel je te zeggen dat die met een softcam cccam of oscam oid te decoderen zijn?


Dat kan ook, dan heb je wel de regionale zenders erbij en eventueel ETB1 & 3, maar nee, het gaat om ongecodeerde zenders.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de afgelopen jaren op satelliet gebied zitten snurken - de hele multistream wereld is aan mij voorbijgegaan...
Lijkt zich ook voornamelijk af te spelen op 5W.
Op zich opmerkelijk dat de Franse zenders nu ongecodeerd te zien zijn. In principe is het bij TNTSAT en FRANSAT zo ongeveer gratis (een kaartje van €15 elke 4 jaar), maar je moet wel een Franse ontvanger hebben. Ik heb begrepen dat dat om het beperken van content rechten binnen de regio zou gaan. Net zoals CanalDigitaal indertijd contractueel bepaalde dat je alleen in Nederland mocht kijken, en de Engelse zenders de footprint hebben beperkt. 
Het viel my op bij Lingsat, dat de een aantal Franse zenders (TF1,France2,France3,etc) op twee transponders worden uitgezonden op 11509H en op 12732V. 

Ik heb een aantal Linux tuners (OpenPLi) maar geen daarvan kan multistream aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als (inmiddels gepensioneerd) docent Frans is het kunnen ontvangen van Franse zenders om verschillende redenen voor mij belangrijk. Toen ik las dat ze via multistream ongecodeerd te ontvangen waren, ben ik meteen overgegaan tot de aanschaf van een ontvanger die dat aankan. In mijn geval de VU+ zero4k. Geenszins de bedoeling om reclame te maken, het zou ook een andere ontvanger geweest kunnen zijn maar de prijs was interessant. Fijn uiteraard die multistream maar waarom wordt dat eigenlijk ongecodeerd uitgezonden? Groetjes van John uit Den Bosch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo John,

Ik denk dat dit te maken heeft met het veranderende europese beleid voor het regionaal beperken van content waarop Intellectual Property rechten van toepassing zijn. Zo lees ik nog steeds in de handleiding van de Thomson THS806: "Utilisation d'un terminal et d'une carte TNTSAT exclusivement limitée au Territoire Français et Monaco..." Ik weet niet of deze beperking nog steeds in de CanalDigitaal contracten staat, maar jaren terug verzeekerde CD mij dat dat werd gedoogd. Het zou me niet verbazen als op termijn ook TNTSAT en Fransat FTA worden. Het zou ook mooi zijn als de Engelse footprint wat ruimer zou worden. We hebben hier, in Zuid Frankrijk, grote schotels nodig.

 

Wat voor image draai je op de VuPlus?

Ben

Link naar reactie
Delen op andere sites

De multistreamzenders zijn voor aanvoer naar de DVB-T zenders, met multistream kan men het in een dusdanig formaat doen, dat dit als gehele mux in één keer op het DVB-T kanaal gezet kan worden. En laat nu de DVB-T zenders FTA zijn, dus vandaar op de satelliet ook.

Op termijn zou dit uiteraard kunnen verdwijnen omdat de rechthebbenden het niet meer zo willen. Geen garantie dus op blijvende ontvangst. Maar men maakt om die reden gebruik van de Superbeam, wat het ontvangstbereik nog enigszins beperkt:
image.png.5f638aa4f43af0f70ea8c63ba1deba6b.png

Je ziet, in de UK hetzelfde probleem wat Frankrijk met de Britse zenders heeft.

 

Het uitbreiden van de UK Beam op 28.2E kunt u wel vergeten, dit zal eerder steeds meer beperkt gaan worden, ook weer om redenen van de uitzendrechten, echter in de UK is wettelijk bepaald dat deze Freesat zenders op satelliet ook vrij te ontvangen moeten zijn.
 

De duale situatie van 11509 H en 12732 V is pas sinds kort, vermoedelijk slechts een verhuizing van 11509 H naar 12732 V en zal 11509 H op een gegeven moment uitgeschakeld worden als alle DVB-T zenders omgeschakeld zijn op deze aanvoer.

De Canal+ zenders zijn gecodeerd omdat ze dat op DVB-T ook zijn, het is ook exact dezelfde codering. Zou je een smartcard hebben voor op DVB-T, dan werkt die ook op de satellietzenders.

TNTSAT en Fransat hebben ook altijd gewerkt op Linux ontvangers, bijvoorbeeld die VU+. Kwestie van de juiste instellingen in de (OSCam) softcam.
Ikzelf heb een Fransat kaart en die werkt al meer dan vijf jaar in verschillende Linuxontvangers.
Wellicht dat de laatste versie smartcard niet meer lukt of dat dat bij de volgende versie is. Ook hier garantie tot de deur.

Voordeel bij 5W is dat je ook nog een aantal zenders erbij hebt: BFM Alpes du Sud, ViàVosges. KTO, een aantal Italiaanse zenders (dat waren er veel meer, maar daarvoor zal je naar 9E moeten gaan kijken, echter de beam die ze daar gebruiken is ook zeer krap) en een hele hoop radiozenders. Astra 19.2E biedt natuurlijk nog meer FTA zenders, maar je kan ook beide ontvangen natuurlijk.

Beperkte footprint (beam) kan nog veel erger, de Ierse zenders zijn op een stukje Wales en het Zuidwesten van Engeland niet verder te ontvangen, doordat andere beams op exact dezelfde frequentie deze bewust wegdrukt.
SaorSatCoverage3rings.jpg
Links de beam waarop Soarsat TV uitzendt, de andere twee zitten op dezelfde frequentie (met datasignalen/internet).

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...