Ga naar inhoud


Dreambox RC20 BT/IR afstandsbediening + BT Dongle DM9x0


Mimisiku

Aanbevolen berichten

Twee weken geleden de bovengenoemde combi gekocht voor mijn DM920UHD. Veel ‘vooruit’ gelezen op het officiële Duitse forum. Eigenlijk komt deze afstandbediening er niet best vanaf: Bereik te kort, verlies van verbinding (en daardoor batterij vretend!), moeilijk verbinding te maken tot zelfs al hardware-modificatie van de antenne! Eigenwijs als ik ben tóch de combi besteld (direct bij Dr******p.de).. 5 Dagen later dan een keurig doosje met de spullen aan de deur..

 

BT-Dongle ingebouwd (uiteraard volledig stroomloos!). Deksel nog open gelaten…

Box opgestart met DreamOS 4.3.2r14 firmware. Er zou een melding moeten verschijnen ‘a new bluetooth device has been found’ en ‘Install now’. Niets van dat alles.. Batterijen zaten al in de geleverde RC20 BT/IR dus gewoon genavigeerd naar ‘Devices>Input Devices’. Daar dan de melding ‘No Firmware found, install?’. Druk op ‘Yes’.. Vervolgens een ‘baud-barf’ van blablabla….failed!

 

Nou ja, denk ik: heb Barry-Allen multiboot dus probeer een nieuwer image. Mooi nada. Geen enkel image komt met de bevrijdende melding ‘A new bluetooth device …….’

 

Als extraatje nog eens geprobeerd na het volledig uitschakelen van de box. Geen succes…

Naar Dr********p.de gebeld. Alles uitgelegd.. Hun bevinding: stuur maar terug! Moet nog vermelden dat de BT module keurig in een gesloten nieuwe verpakking zat.

 

Vandaag de BT module terug ontvangen, BT module umgetäuscht.. Was nieuw dus meteen DOA..

Nieuwe BT module ingebouwd en gestart. Zie daar! Keurig melding dat er een nieuwe BT apparaat is gevonden. Firmware in no-time geïnstalleerd.. RC 20 BT/IR ingesteld. De knoppen reageren over-enthousiast dus de key-delay en repeat moeten echt aangepast anders is er niet mee te werken!

 

Bereik is inderdaad (zoals de Belgen zeggen: niet fameus) erg matig… Met 4 meter is het klaar, verder weg en de box reageert niet meer… I.t.t. mijn VU+Ultimo4K BT echt duidelijk dus duidelijk minder…

 

De RC20 BT/IR kan momenteel niet worden geprogrammeerd voor TV gebruik!! Dit in tegenstelling tot de gewone RC20. Momenteel wordt een plugin ontwikkeld die dit wél mogelijk maakt via een database. Echter momenteel alleen voor de Dream One en Dream Two. De DM9x0 volgt later als de beta periode succesvol is afgesloten.

 

Al met al werkt het nét, maar niet geweldig. De RC20 BT/IR kost €69,95 (inclusief dongle) en biedt nog rudimentaire ondersteuning.

 

347A21A7-E5B8-4A6F-AB38-4CD29CF16340.thumb.jpeg.03f8f3b1b78cfcbdae5375befff919e4.jpeg1412FF9F-CCC3-4BDE-831B-A6B31FCB0985.jpeg.bb40a907cd05c22ad52fd6263c3e421f.jpeg

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedien je de box dan via bluetooth?

 

Ik gebruik de gewone RC20 voor mijn DM8000.

Dit werkt prima en heb na een jaartje nog geen batterijen moeten vervangen en er wordt toch behoorlijk gezapt als ik voor de tv zit.

Via IR bedien ik ook mijn TV al vind ik het omschakelen van DM naar TV wel omslachtig.

Drie seconde drukken op een knop voor de omschakeling is wel lang.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij wordt bediend via Bluetooth (vandaar de extra BT Dongle).. De gewone RC20 (dus zonder BT) is iets anders en kan wél voor de TV geprogrammeerd worden. De snelheid hangt meer af van de TV dan van de AB.. Wat dat aangaat was mijn oude grijze AB de beste (heb hem nog steeds, maar niet meer in gebruik)

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een extern antennetje op gemaakt. Simpelweg een printbaan doorkrassen en een externe antenne op solderen.

het bereik is dan aanzienlijk groter.

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik had op voorhand diverse reviews gelezen (Dream Forum, NewNigma2 Forum). Daar ook een paar (lelijke) mods gezien. Overigens heeft Dream heel recent BT updates doorgevoerd waardoor het standaard BT gebeuren een stuk beter is geworden. Overigens zat er in de eerste serie RC20 BT/IR een hardware probleem.

Deze nieuwere RC20 BT/IR heeft ook geen intermittent uitval… Ik zit er ook geen 4 meter vanaf dus in mijn geval geen probleem. Zolang er nog garantie op zit laat ik het origineel.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, zwaar… De eerste serie was gewoon slecht. De laatste serie werkt gewoon. Bereik valt een beetje tegen inderdaad.. Er wordt gewerkt aan ondersteuning voor OE 2.5 zodat de TV functies ook gaan werken…. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, ik vind het wel leuk om de DM920 op te leuken. Inmiddels in alle BA XII images de laatste 4.3.3.1 firmware geupdate. De RC20 BT/IR is beslist stabieler maar nog steeds redelijk kort bereik. Ook leuk dat je de kleur van de MODE ring van kleur kunt veranderen. Ik weet het: een gimmick, maar koop je daar geen Dreambox voor?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...