Ga naar inhoud


[Duo 4K SE] VTi 15, ontvanger vindt opnamelocatie niet


Koen B

Aanbevolen berichten

Ik probeer mijn nieuwe Duo 4K SE in gebruik te nemen.

 

VTi 15 geflasht, SSD uit oude Duo2 erin geschoven, werd meteen gevonden. Maar als ik een opname wil starten, krijg ik de volgende foutmelding:

 

'A timer failed to record! There is not enough free disk space at: /media/hdd'

 

Nodeloos te zeggen dat er ruimte zat is voor de vijf minuten die ik als test wilde opnemen.

 

Voor de zekerheid heb ik de SSD geformatteerd en opnieuw gemount.

Ook heb ik de opnamepaden allemaal expliciet bevestigd naar media/hdd/movie (standaard staat er '<standaard opname locatie>').

Dit alles geeft geen verschil, ik blijf deze foutmelding krijgen.

 

Overigens kreeg ik deze foutmelding ook wanneer ik eens probeerde VTi 15 te draaien op mijn oude Duo2, reden waarom ik daarop bleef werken met een oude Vti. Maar het lijkt erop dat enkel recentere VTi's beschikbaar zijn voor de Duo2 4K SE, dus dat lijkt geen optie te zijn.

 

Iemand de verlossende tip?

 

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites


SSD moet ‘gestriped’ worden….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ken ik niets van, als ik Google erop na sla dan kom ik berichten tegen over het verdelen van bestanden over meerdere schijven in een RAID-structuur.

 

Maar goed, ik dacht dat je misschien bedoelde dat de SSD in meerdere partities verdeeld moest worden (hoewel ik me daarmee nooit heb moeten bezighouden bij de Duo2 onder VTi 8). Ik probeer te formatteren naar twee partities van 50%, en dan krijg ik andermaal een foutmelding.

 

'Fout
Error at umounting (sic) all partitions at device /dev/sda
Initializing was cancelled'

 

Dus ja. Verdere suggesties welkom. 🙂 Loopt niet echt lekker, en zo ben ik weer een hoop tijd aan het verliezen aan techniek...

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SSD kan (als het een goedkope was) slecht tegen ‘continuous read/write’ en de FAT raakt corrupt.. Dit was ook op je Duo2 al het probleem.. Er zijn vaak speciale tools van de maker van je SSD om hem te reviven… Anders garantie claimen en vervangen.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom denk je dat er een probleem is met de SSD?

 

In de Duo2 deed hij het prima onder VTi 8. Gooi er VTi 15 op en ik krijg het hierboven geschetste probleem.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was VTi 8 nog ext3 of ext4 qua bestandsformaat?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit...

 

Ik heb een externe HDD aangesloten, geformatteerd naar ext4 en gemount als media/hdd.

Hiermee lukt het om op te nemen!

 

Op deze manier is de ontvanger in principe bruikbaar, maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als ik gewoon met interne opslag kon werken.

 

Ext3 of ext4 bij VTi 8, dat weet ik niet meteen. De SSD werd meteen herkend toen ik ze in de Duo2 4K SE met VTi 15 plofte, inclusief de bestanden die er nog op stonden.

 

De SSD was toen ik deze berichten schreef geformatteerd naar ext4. Inmiddels heb ik ze naar ext3 kunnen formatteren. Geen enkel verschil, foutmelding blijft ('A timer failed to record').

 

Ik heb nog een oude SSD van 60 GB die ik eens in deze ontvanger zou kunnen schuiven, kwestie van testen.

aangepast door Koen B

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan er aan liggen dat je SSD op een andere linux machine niet de schrijfrechten had voor >root<

Komt vaker voor bij Linux HDD of SSD die in een andere omgeving gebruikt gaat worden.

 

Dat had je kunnen verhelpen met het CHMOD en CHOWN telnet commando hetgeen betekend dat je de gebruiker die de rechten heeft en die eigenaar is, aanpast.

Maar dat is te laat want je hebt al opnieuw geïnitialiseerd geformatteerd.

aangepast door Tonskidutch

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dit gaat mijn kennis te boven maar ik had hetzelfde probleem ook toen ik op de Duo2 (de eerste ontvanger waarin ik die SSD gebruikte) VTi 15 probeerde te draaien. Onder VTi op hetzelfde toestel was er geen probleem. Weet niet of dat interessant is voor je theorie. Maar je zegt dat dit na formatteren niet meer rechtgezet kan worden?

 

De SSD in kwestie is trouwens deze, gekocht najaar '18.

 

image.png.1d7227bf2efc05d552fcb7be7ce8729e.png

 

(Overigens loop ik ook nog tegen het probleem aan dat de bijgeleverde AB van de 4K SE  er al tijdens de wizard na het flashen de brui aan gaf... lampje op AB licht op als ik een commando geef, maar de ontvanger reageert niet. Is het voor te stellen dat ik in een ogenblik van onachtzaamheid een dusdanig gekke combinatie van knopjes heb ingedrukt dat de AB naar een andere frequentie geprogrammeerd is? Moet ik nog proberen uit te zoeken, in afwachting bedien ik het toestel met de AB van de voorganger. Als ik er niet meteen uitkom maak ik wel een apart topic aan.)

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

een en ander kun je nalezen https://manpages.org/chown

per commando staat er de syntax en uitleg

 

ja als je initialiseert en formatteert zijn de rechten ook weer normaal voor de huidige >root< maar je bent dan natuurlijk al je filmpies kwijt

hetgeen met chmod en chown niet zou gebeurd zijn

 

dat is iet wat je kennis te boven kan gaan maar die kennis is dus aan te leren

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik zet even een bookmark bij die site want zulk onbekend terrein kan ik niet eventjes op vijf minuten doorgronden. 🙂

 

Overigens is 't niet erg dat de opnamebestanden weg zijn, die had ik keurig elders geparkeerd voor ik begon te knoeien. (Zoals ik ook even een backup van het image wegzet voor ik rare dingen ga proberen.)

 

AB-probleem blijft aanhouden, maak ik even een topic voor.

  • Like 1

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik liep deze week ook tegen dit probleem aan. Ik heb vorig jaar in mijn VU Uno 4K SE ook de 500 gb HDDvervangen door een 500 gb SSD (Crucial MX 500). Ik kon via het VTI menu ook de SSD niet meer formatteren, dan kreeg ik ook een foutmelding. Daarna de SSD vervangen door weer de oude HDD maar ook deze kon ik niet meer formatteren etc.

Daarop besloten om VTI 15.0 er weer vanaf scratch af aan op te zetten, daarna de HDD erin en nu werkt alles weer prima. Ik durf nu alleen de HDD niet meer te vervangen door de SSD vanwege de bovenstaande genoemde punten, of is er toch een mogelijkheid om wel een SSD te gebruiken zonder deze timer/opname problemen ?

 

Ik vond het alleen apart dat door de wissel van de SSD door de HDD het toch ook niet meer werkte in VTI, alleen na een nieuwe setup werkte het wel weer allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt lastig, maar je moet een paar zaken weten.

Als je een werkend OS / Firmware op de Receiver hebt met een ingebouwde HDD of SSD is de root ofwel superuser eigenaar en mag alles met die media doen. Er worden dynamic links aangemaakt en bestanden op de media geschreven.

Wissel je nu tussentijds de media (niet zijnde een usb media) ontbreekt dus een deel van de bestanden en eigendomsrechten op het media device HDD of SSD dat aan root / superuser toegekend was. Een SSD die niet vanaf setup is geinitialiseerd en geformateerd met bijbehorende rechten ontbreken dan.

 

Dus als je een HDD of SSD media verwisseld moet je altijd het OS / de firmware / het image opnieuw installeren.

 

p.s.

een en ander hangt er ook mee samen of je vooraf umount had toegepast.

 

aangepast door Tonskidutch
p.s.
  • Like 1

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

Het lijkt lastig, maar je moet een paar zaken weten.

Als je een werkend OS / Firmware op de Receiver hebt met een ingebouwde HDD of SSD is de root ofwel superuser eigenaar en mag alles met die media doen. Er worden dynamic links aangemaakt en bestanden op de media geschreven.

Wissel je nu tussentijds de media (niet zijnde een usb media) ontbreekt dus een deel van de bestanden en eigendomsrechten op het media device HDD of SSD dat aan root / superuser toegekend was. Een SSD die niet vanaf setup is geinitialiseerd en geformateerd met bijbehorende rechten ontbreken dan.

 

Dus als je een HDD of SSD media verwisseld moet je altijd het OS / de firmware / het image opnieuw installeren.

 

p.s.

een en ander hangt er ook mee samen of je vooraf umount had toegepast.

 


Dank voor je heldere uitleg, het is me een stuk duidelijker, hier had ik niet aan gedacht.

Wat bedoel je precies met de laatste regel mbt unmount: als je de hdd wisselt voor een ssd dan altijd wel unmounten en weer mounten, gaat het dan wel goed ? Of is een nieuwe installatie dan toch altijd nog nodig ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

umount is de syntax om de schijf te ontkoppelen

mount is de syntax om aan te koppelen

maar daarmee is een nieuwe disk niet ook onderdeel van je hele systeem (als vervanging van de vorige)

Dus ja altijd bij een nieuwe disk plaatsen ook flashen.

 

er zijn systemen die "hotswappable zijn" indien het enkel over opgeslagen data gaat, maar dat is hier niet van toepassing

(hotswappable dus tijdens in bedrijf zijn kunnen worden uitgewisseld)

in dit geval bij jouw Vu+ moet het OS eerst toegang hebben op een filesystem

 

aangepast door Tonskidutch
aanvullend blauw

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...