Ga naar inhoud


Alternatief voor Klik-aan / Klik-uit


Aanbevolen berichten

Wij gebruiken in de woonkamer al jaren de schakelaars van Klik-aan / klik-uit.

De laatste tijd ondervind ik regelmatig storingen, dat doet een schakelaar het weer niet of een schakelaar gaat spontaan aan als die uitgeschakeld is.

Wij hebben in de woonkamer 7 lampen die met dit systeem aan of uit worden geschakeld.

Dus een afstandsbediening die 4 lampen en een die 3 lampen schakelt.

 

Mijn vraag is nu, wat zijn er voor betaalbare en voor een leek technisch redelijk makkelijk uitvoerbare alternatieve om de 7 of wellicht nog 2 meer te kunnen aan of uit te schakelen?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb ze ook jaren gebruikt maar deze problemen herken ik niet.

Ik heb ze inmiddels vervangen door een Homey met Zigbee stekkers.

 

Als jij iets goedkoop zoekt dan kom je bij de slimme lampen van Ikea uit.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ik zoek zeker niet iets goedkoops.

Ik stelde deze vraag puur omdat ik de geschetste problemen ondervond.

Het gaat hierbij om nog wel recent bestelde set Start-Line APC3-2300R maar misschien is dit een goedkope set….

Nogmaals, één van de 4 draadloze stopcontacten gaat spontaan weer aan terwijl ik die zo net via de AB heb uitgezet.

 

Het zal wellicht wel door invloed van buitenaf komen en daarom dacht ik aan een ander systeem b.v. met WiFi.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wifi is niet geschikt voor home automation door het grote stroom gebruik. Wifi home automation zie je dan ook alleen in devices die altijd aan het lichtnet hangen. Daarom zijn Z-Wave en Zigbee ontwikkeld.

 

Een alternatief voor Ikea zijn de Innr producten.

 

Beide alternatieven werken met een bridge die al je slimme apparaten zoals lampen en stekkers aanstuurt. De bridge is ook een beetje slim zodat je scenes kunt programmeren. Met 1 druk op de knop gaan de door jou gewenste lampen in de gewenste kleur en lichtsterkte aan. Hoef je niet meer met het handje 7 lampen aan te klikken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok helder.

Op mijn beide Klik-aan/Klik-uit systemen (1x met 4 en 1x met 3 stopcontacten)nkan ik via de bijgeleverde AB de 4 respectievelijk 3 lampen met één knop aan of uitzetten.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij Klikaanklikuit kijkt zie je dat hun nieuwe lijn producten ook gebruik maakt van Zigbee. Jouw Start-line setje is nog met de oude techniek op 433Mhz.

 

Overstappen naar Innr of Ikea betekent wel dat je je Klikaanklikuit setje aan iemand cadeau moet doen.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
3 uren geleden, Psychosammie zei:

Wifi is niet geschikt voor home automation door het grote stroom gebruik. Wifi home automation zie je dan ook alleen in devices die altijd aan het lichtnet hangen. Daarom zijn Z-Wave en Zigbee ontwikkeld.

 

Een alternatief voor Ikea zijn de Innr producten.

 

Beide alternatieven werken met een bridge die al je slimme apparaten zoals lampen en stekkers aanstuurt. De bridge is ook een beetje slim zodat je scenes kunt programmeren. Met 1 druk op de knop gaan de door jou gewenste lampen in de gewenste kleur en lichtsterkte aan. Hoef je niet meer met het handje 7 lampen aan te klikken.


Dat is gedeeltelijk onzin. Ik heb 104 draadloze devices in huis, waarvan 85 zigbee en 19 wifi. De wifi apparaten zijn betrouwbaarder, maar zigbee meer geschikt voor batterij gevoede oplossingen zoals deurcontacten.
 

Het stroomverbruik is maar minimaal hoger, echter voor een batterij gevoede oplossing zou dat betekenen dat je iedere 4 weken je batterij moet wisselen, niet handig dus. Voor lampen en stekkerschakelaars echter een prima oplossing.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, geen onzin dus. Een bewegingssensor op batterij gaat bij mij langer dan een jaar mee.

Wifi devices lijkt lekker makkelijk want dat hebben we allemaal al. Maar die hele meuk komt in je netwerk te hangen waardoor je eigenlijk met vlan's moet werken. Daarnaast is er het voordeel dat Zigbee devices een mesh netwerk vormen wat mede het lage stroomverbruik verklaart.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt alsof je het niet met me eens bent.

 

Maar je kunt eenvoudig googelen op Home automation protocollen. Krijg je keurig uitgelegd wat de voor- en nadelen zijn. Ik geloof dat er op Tweakers al sinds 2015 een thread loopt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best vervelend dat jullie er niet eens met elkaar kunt worden maar intussen is mijn vraag nog niet helemaal beantwoord.

Even een nieuwe poging…

 

Even de huidige in gebruik zijnde 2 sets KLik-Aan/Klik-Uit op zij zetten en misschien is er hiervoor een beter alternatief.

 

Nogmaals, in de woonkamer schakel ik nu 7 lampen met 2 sets KLik-Aan/Klik-Uit aan of uit, dus d.m.v. 2 afstandsbedieningen.

De vraag is nu, is er een goed alternatief hiervoor beschikbaar en bij voorkeur een met maar één afstandsbediening en nog beter d.m.v. een app op mijn iPad of iPhone.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

In jouw specifieke geval, waar het maar om 7 schakelaars gaat, zou ik voor wifi schakelaars kiezen, in jouw geval iets wat met de Tuya app bestuurbaar is. Het internet staat er vol mee. Die kan je dan dus met de Tuya app bedienen. Lokaal thuis en buiten huis via de gratis cloud dienst.

 

Die zijn minimaal net zo betrouwbaar als Zigbee. Zigbee is vooral in het voordeel waar het om grote hoeveelheden apparaten gaat en dan ook voornamelijk voor batterij gevoede apparaten.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag op een site een set van 9 stuks Silvergear ‘Slimme Stekker WiFi’ waarbij voor de bediening de ‘Smart Life’ app werd genoemd.

Is dit een equivalent voor de Tuya app?

Ik las ergens dat beide apps met deze stekkers moeten kunnen werken of begrijp ik dat wellicht verkeerd?

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...