Ga naar inhoud


Alternatief voor Klik-aan / Klik-uit


Aanbevolen berichten


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

2 uren geleden, Jürgen zei:

Best vervelend dat jullie er niet eens met elkaar kunt worden maar intussen is mijn vraag nog niet helemaal beantwoord.

 

Jou vraag is prima beantwoord. Ikea of Innr, de keuze is aan jou. Wat je nodig hebt is een afstandsbediening, hub en slimme lampen / schakelaars. De App is gratis.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen kijk eens naar Fibaro (werkt ook met Z-wave)

Verschillende systemen van klik hierdoor vervangen en dat werkt een stuk betrouwbaarder. (vooral de hub van klik laat het wel eens afweten is mijn ervaring)

Een klant heeft laatst wel de hub vervangen door een Homey met als voordeel dat hij nu alles door elkaar kan gebruiken en heeft Fibaro er geen actor voor dan heeft een ander merk dat wel en koppel je dat gewoon weer aan elkaar met je Homey.

Gevolg is dat je je Sonos, Apple, Fibaro, beveiliging, smartlampen enz. allemaal aan elkaar kunt koppelen ondanks dat het verschillende merken zijn en als de beveiliging iets ziet kan je Apple dat via de Sonos vertellen en/of een berichtje op je smartwatch weergeven en je lampen in een bepaalde kleur gaan branden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet wel zeggen dat ik juist alle smart spullen het huis uit heb gegooid.

Al die speeltjes zijn leuk, bedienen met je smartphone, scenes installeren en met 1 druk op de knop heb je de sfeer die je wilt, prachtig.

Vaak wordt het dan ook verkocht als energie besparend maar mijn ervaring is dat het dat juist niet is mits je zelf te lui bent om een schakelaar over te halen.

Er wordt dan wel gesteld dat je modem, je TV, je spel computer enz. allemaal stroom verbruiken maar wie zet nu zijn modem uit?

Modem uit betekend ook dat je wifi niet werkt en andere apparatuur die afhankelijk is van het internet het niet doet (dus ook je hub werkt dan niet)

Zet de rest gewoon achter een schakelaar en stop je met TV kijken oid. dan haal je de schakelaar over en dan staat die TV ook echt uit en staat er ook geen actor in standby nog wat ma te snoepen.

Zelfde geldt voor de ingestelde scenes, leuk een bepaald verlichting die je kunt regelen, maar vaak branden er dan wel onnodig veel lampen die als je ze met een schakelaar aan moet zetten wel uit blijven omdat het te veel werk is om ze elke keer aan te zetten.

Op zich verbruikt alles niet veel, een hub zal op iets van 10 euro per jaar gebruiken (met de huidige energieprijzen zal het meer zijn) voor de rest is het een eurootje hier een eurootje daar maar alles bij elkaar opgeteld worden de bedragen wel meer terwijl een schakelaar niets kost (mits je die consequent gebruikt)

Daarnaast de aanschaf van alles, actors voor 20-40 euro per stuk, hub voor 25- 425 euro en mijn ervaring is dat veel spullen zo'n 5 - 10 jaar meegaan en dan vervangen worden omdat er nieuw mooier spul is, je oude apparatuur niet meer verkrijgbaar is of omdat er steeds meer spullen stuk gaan.

Dus ja leuk om met dit soort spullen te spelen, in sommige gevallen kan het ook geld besparen en het is puur gemak, maar er is niets goedkoper dan een schakelaar die je consequent gebruikt.

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wel heel kort door de bocht.

Voor ons zijn dit geen speeltjes maar puur gemak en misschien zelf wel noodzaak.

Als wij dit soort apparaten niet konden gebruiken dan zouden wij elke avond ons in alle bochten moeten wringen om de 7 (schemer)lampen stuk voor stuk aan en uit te moeten zetten want als er dan al een schakelaar aan de lamp is bevestigd dan zit die meestal ergens achterin....

 

Als je ouder wo0rdt dan buk je niet meer zo gemakkelijk en zijn dit soort apparaten wel een uitkomst.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat bedoel ik dus juist als jij je elke avond in alle bochten moet wringen dan blijven die lampen wel uit omdat het teveel werk is.

Het is dus puur gemak en je moet ze zeker niet kopen om kosten te besparen.

Maak de stopcontacten waar die lampen in zitten schakelbaar en met wat koperdraad en 1 schakelaar bereik je hetzelfde.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Precies en die koperdraad en een schakelaartje gaan er ook niet voor zorgen dat je volledig geautomatiseerd ook in afwezigheid een paar (led) lampen aan kunt zetten om zo je huis te 'beveiligen' tegen inbrekers.

 

@Jürgen, het is wel zo dat je in het door mij geschetste voorbeeld geen afstandsbedieningen meer hebt, daar gebruik je dus de app. Een afstandsbediening kan overigens wel, maar dan heb je ook weer een hub en een (zigbee) afstandsbediening nodig. In dat geval zou ik eerder voor een google home kiezen. 

 

 

Dan is het werkelijk zo simpel als 'OK Google, zet de woonkamer uit' en dan gaan al je 7 lampen tegelijk uit, zonder hub, zonder homey, zonder poespas.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Michel zei:

Precies en die koperdraad en een schakelaartje gaan er ook niet voor zorgen dat je volledig geautomatiseerd ook in afwezigheid een paar (led) lampen aan kunt zetten om zo je huis te 'beveiligen' tegen inbrekers.

Daar gebruik ik nu juist een beveiligingssysteem voor, niet dat zoiets een inbraak voorkomt, het signaleert alleen een inbraak en zorgt ervoor dat men zo snel mogelijk weer vertrekt.

 

Wil je iets zonder al te veel poespas en kan die bediening op je smartphone je ook gestolen worden dan zijn er simpele setjes te koop met tussenstekkers

setje met 4 tussen stekkers en asb ben je goed 30 euro kwijt.

D-link heeft ook een systeem die wel met je smartphone te bedienen is maar dan ben je voor een setje met 4 tussen stekkers goed 50 euro kwijt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

En voor 21,99 koop je 2 Tuya Plugs (wifi) die je dus wel met je smartphone kunt bedienen, met Alexa, Google home, of zelfs een homey of wat geavanceerder systeem zoals Home Assistant, maar GEEN hub of gateway voor nodig hebt.

 

In het geval van de Tuya app ben je dan thuis niet afhankelijk van de cloud en werkt de app ook als het internet er bij jou thuis even uit ligt, maar heb je wel de voordelen van de cloud zoals schakelen op afstand, geautomatiseerd schakelen, schakelen op basis van zonsondergang etc. etc.

 

Ik stel mijn antwoord af op de vraag van @Jürgen die wel gemak, maar geen huisautomatiseringssysteem wil en dan is dit een goedkope en goede oplossing.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, gerrit B zei:

Wil je iets zonder al te veel poespas en kan die bediening op je smartphone je ook gestolen worden dan zijn er simpele setjes te koop met tussenstekkers

setje met 4 tussen stekkers en asb ben je goed 30 euro kwijt.

D-link heeft ook een systeem die wel met je smartphone te bedienen is maar dan ben je voor een setje met 4 tussen stekkers goed 50 euro kwijt.


Als je mijn OB had gezien dan had je daar kunnen lezen dat ik deze ‘tussen stekkers’ al jaren gebruik maar over de werking daarvan niet helemaal tevreden ben..😉

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

@Jürgen, nu ik jouw bericht goed teruglees, vind ik dat helemaal niet zo duidelijk.

Als ik google op 'klik aan klik uit schakelaar', kom ik dit tegen. Allemaal schakelaar, allemaal verschillend.

 

Welke (soort schakelaar) heb je dan precies?

 

image.png

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dat zie ik nu ook maar dat komt simpelweg door onwetendheid want ik dacht Klikaanklikuit wel duidelijk was maar dat blijkt nu niet het geval te zijn.

Het gaat dus om de Starter Set - 3

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dat ik nu iets dergelijks bestel in dit kader nog een aanvullende vraag.

Ik gebruik voor de bediening van mijn Samsung TV, KPN TV ontvanger en Teufel Soundbar een Logitech 665 universele afstandsbediening maar ook daarmee ben ik niet altijd even tevreden mee.

Mijn vraag is dan ook, is dit eventueel met de bediening van de diverse lampen te combineren?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...