Ga naar inhoud


Marktdenken en Onderwijs


minplus

Aanbevolen berichten

Ik hoor net dat docenten in het lager onderwijs evenveel gaan verdienen als docenten in het voortgezet onderwijs.

Volledig terecht dat die eersten liefst heel veel meer gaan verdienen. Het is alleen een maatregel om daar meer mensen te trekken, los van of ze goed of hopeloos zijn want de voorwaarden worden al jaren naar beneden geschroefd om toch maar iemand erbij te krijgen. Met als gevolg dat het niveau daar steeds verder daalt.

Nu gaat dus iemand die met moeite de Havo in x jaren heeft gehaald en daarna naar de Pabo is gegaan (m'n vrouw heeft op die laatste opleiding les gegeven en is er jaren geleden gillend weg gerend vanwege wat ze daar voldoende moest vinden) beter verdienen in een zwaar beroep dat extra verzwaard is door tig idiote maatregelen van de laatste 40 jaar.

 

Maar hoe zit het bij de mensen in het voortgezet onderwijs die ook al 40 jaar afgeknepen zijn, de salarissen verlaagd en de werkdruk enorm verhoogd. Je leest dat het lerarenprobleem simpel is opgelost als ze gewoon maar wat langer gaan werken voor het matige salaris ipv in deeltijd. Waarbij men niet begrijpt dat je in deeltijd bij veel vakken al 60 uur of meer bezig bent om groepen van 30 pubers of jongeren op hoog niveau wat bij te brengen.  Hoeveel mensen gaan na VWO een Academische studie van vele jaren plus een onderwijsbevoegdheid volgen om daarna een onderbetaald zwaar beroep uit te oefenen waar velen al binnen een week gillend weglopen? Hoe ver wil men het onderwijs nog afbreken? Maakt het niveau waarop je moet zitten en bezig zijn niet meer uit?

Heette dat niet communisme?

 

En hoe zit het met mensen in het Academisch onderwijs waar men tegenwoordig een tijdelijke aanstelling voor een jaar krijgt, vooral geen vaste aanstelling, en ze tegen een mager loon academici mogen opleiden, zonder een kans om uit hun huurhuis te komen want met een tijdelijke aanstelling kun je een hypotheek vergeten?

 

Hoe bizar heeft het marktdenken onze maatschappij verziekt. Zoals we ook elders kunnen zien.

 

 

 

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je zal maar leraar zijn in het lager onderwijs met al die draken

die constant het bloed onder je nagels vandaan haalt.

 

Ik denk dat de mentaliteit op het hoger onderwijs anders is,

de leerlingen lijken mij daar meer gemotiveerd.

 

In dat kader kan ik mij de inhaalslag voorstellen

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die draakjes worden pas echte draken als ze aan het puberen gaan in het voortgezet onderwijs. Ik herinner me een spoedvergadering na een week bij nota bene een gym 2 klas die volledig ontspoorde.

De onderbouw in het voortgezet onderwijs vraagt een aparte aanpak en dat kan zelfs doorgaan tot de voor-examen-klas.

 

In het lager onderwijs was nog weinig aan de hand als ik mijn schoolcarrière bekijk want we waren toen nog aardig braaf, ook al zal dat inmiddels voor de huidige leraren heel wat erger zijn door de rotzooi die van hogerhand is ingevoerd en de inspraak van sommige ouders.

 

In het hoger onderwijs zijn ze met een jaar of 18 tot redelijke rust gekomen. Dan hebben ze vaak een keuze gemaakt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, minplus zei:

Hoeveel mensen gaan na VWO een Academische studie van vele jaren plus een onderwijsbevoegdheid volgen om daarna een onderbetaald zwaar beroep uit te oefenen waar velen al binnen een week gillend weglopen?

 

Het is vreemd maar 40 jaar geleden kon een aannemer of een architect nog les geven aan de M.T.S. en H.T.S. zonder onderwijsbevoegdheid.

Ja een avondcursus pedagogiek en didactiek moest je volgen en dat was het.

Maar ik heb veel docenten gehad in het primair secundair en hoger onderwijs en het zelfde gold voor hen als nu voor het niveau van de studenten. 1 op 2 compleet ongeschikt en die hadden beter nooit voor de klas gestaan. En er zijn kinderen c.q. studenten die hadden nooit moeten gaan leren in een klas op school maar als gezel van een meester vakman en dan als ze echt de smaak te pakken hadden hun diploma halen.

Er is niets mis met bakker worden in de bakkerij of fabriek. Of met een secretaresse op bureau. Neen men heeft nu een bul Neerlandicus en studie Public Relations Officer nodig om op bureau te mogen werken.

 

Maar goed er is een schreeuwend tekort, blijkt er nu op MBO en HBO voor specifieke richtingen, aan docenten. En het is nu eenmaal zo dat het onderwijs al minstens 20 jaar niet reageerde op maatschappelijke ontwikkelingen en de vragen uit de economie. En heel veel ouders wilden ook dat hun kinderen gingen studeren, dat is een onderbelicht aspect in deze onderwijs en scholing kwestie.

 

Dat onderwijzers in het primair onderwijs gelijkgetrokken worden aan het voortgezet onderwijs vind ik overigens prima en gegarandeerd waren er niet zo veel "uittreders geweest" als de afgelopen 5 jaar indien men de salarissen eerder had gelijk getrokken.

aangepast door Tonskidutch
blauw

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens met een bedenking over de laatste alinea. De salarisverhoging in het primair onderwijs is volledig terecht.

Maar welke gek gaat nog 4 jaar langer een zware studie volgen met enorm veel meer schulden om dan vervolgens geen cent extra te verdienen?

Waarom je druk maken over integralen en partiële differentiatie als je evenveel verdient met 1+1=2 om het cru te stellen.

Moeten mensen die op een veel moeilijker niveau, waar je dagelijks naast je gewone werk je in nieuwe ontwikkelingen moet verdiepen in veel vakken (en dan bedoel ik niet de lulkoek van bovenaf die alleen ellende levert) niet ook in salaris omhoog? Want je ziet al jaren dat de academici wegrennen.

In mijn middelbare schooltijd had vrijwel elke leraar een academische titel, men kreeg een fatsoenlijk salaris en sommigen waren ijzersterk in dingen overbrengen en enkelen niet maar zelfs die hadden wel een enorme kennis en konden vrijwel elke moeilijke vraag beantwoorden.

Hoe is dat tegenwoordig? Hoeveel academici en 1e-graads?

 

De marktwerking maakt gigantisch veel kapot in het onderwijs. Het is een reactie achteraf om een klein beetje te compenseren voor wat er fout gaat. Totaal ongeschikt voor dingen als onderwijs en de gezondheidszorg en zo weet ik nog wel een paar gebieden. Daar is het al tig jaren de waanzin ten top.

Al die gebieden kachelen al tig jaren achteruit.

 

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...