Ga naar inhoud


Filmbox slecht geluid alsof je alleen de centre speaker ontvangt


TEUNISSEN76

Aanbevolen berichten

Vraag over filmbox op de satelliet.

 

Ik heb een sab titan 1 onvanger via hdmi op mijn tv en via analoge coax plugjes op mijn audio installatie.

Bij ongeveer de helft van de films klinkt het alsof het geluid uit een kleine portable radio komt.

Of beter gezecht: Alsof alleen de centre speaker uitgezonden word.

De lage tonen zijn ook niet te corrigeren met een equilizer, en de klacht is zowel op de tv als op de audio installatie.

Nb: het stereo effect is dan ook slecht.

Ik ben zelf technicus audio/tv en kan geen oorzaak vinden, zeker omdat de helft van de films perfect klinkt.

Diverse mails gevoerd met canaldigitaal, maar zij weten het niet, en denkt dat het aan de film zelf ligt.

Heeft het iets te maken met het fijt dat het gratis is, en de filmmaker het onaantrekkelijk wil maken?

Het gebeurt trouwens zowel bij 50% van de oude als nieuwere films.....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Teunissen76,

 

Quote

via analoge coax plugjes op mijn audio installatie.

 

Versterker die alleen stereo heeft of die is uitgebreid, 5.1, 7.1 enz..

 

Op ontvanger kan je ook de optie hebben voor afspelen, stereo, 5.1, 7.1.

Probeer dan in te stellen wat het beste klinkt, gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hier klinkt het prima.

Het is een film met veel dialogen, dus dat alles uit de center speaker komt is normaal.

75% van het filmgeluid komt voor rekening van de center speaker.

Ik vind de surround muziek en geluidseffecten juist te hard. Maar dat zal de regisseur met reden hebben gedaan.

 

Het geluid is wel Dolby AC3, dus check je instellingen in de ontvanger.

Je TV kan wellicht geen AC3 verwerken of maakt er een potje van?

 

Ik heb geen idee of dit een Enigma ontvanger is, maar bij E2 kijk je naar:

Multichannel downmix of passthrough

stereo instelling staat die goed en niet op links of rechts?

Deze instelling is service afhankelijk, dus ingesteld op 1 bepaald kanaal, onthoudt de ontvanger dat!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben momenteel niet thuis, maar of er nu een film is die wel goed klinkt weet ik niet.

 

Op de sab titan heb ik maar 2 audio instellingen , beide het zelfde probleem.

Op de tv ook diverse instellingen geprobeerd. (dan luister ik dus naar het geluid via de tv, anders heeft dat geen zin)

Ik heb zelfs de galvanische digitale uitgang op  een losse confirter geprobeerd op de stereo, 

en ook hetzelfde probleem. Let wel: sommige films zij wel perfect!

Ja hij staat op stereo , en niet op links of rechts wat mogelijk is....

De audio installatie heeft geen digitale opties.... een oud beestje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, TEUNISSEN76 zei:

De audio installatie heeft geen digitale opties.... een oud beestje

Hopelijk wel surround?

 

Ik denk dat Filmbox soms het originele theater geluid meestuurt.

Het gevolg is dan dat de dialogen als te zacht worden ervaren.

 

Dit is niet gebruikelijk voor TV.

Voor TV wordt altijd een Pro Logic TV mix gemaakt om de dialogen beter verstaanbaar te maken en compressie toegepast.

 

Edit: Ik merk net dat de downmix i.p.v. passthrough keuze bij mijn ontvanger ook vrijwel alles in de center speaker laat horen.

Dus als je daar gebruik van moet maken dan kan dat het probleem verklaren.

aangepast door Old Satterhand
edit, cursief
Link naar reactie
Delen op andere sites

geen surround, de versterker is meer dan 30 jr oud.

 

Wat ik bij 50% van de films hoor bij nadere analyse is een geluid dat blik is, geen laag heeft en ook niet te versterken is , stereo lijkt, maar dat helemaal niet is, en ik merk ook dat de spraak niet strak in het midden is ,maar een heel klein beetje fladderd.

Een auto van links komt dus niet uyit de linker speaker......

Zouden sommige films alleen via een 5.1 dolby surround weergegeven kunnen worden??? en dus ook niet goed weer te geven via alleen de tv (hdmi)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat je analyse niet klopt, hoe doe je dat met een digitaal multichannel geluidskanaal voorzien van LFE (voor de subwoofer)?

In het LFE kanaal zit de informatie die je nu mist.

Investeer in een moderne AVR met HDMI ingangen, dan kun je genieten van het hedendaagse surround geluid.

 

Zo luister ik films.

2022062417001512.thumb.png.c3ad556e647dda8f9fa42b2269dab698.png

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jouw Sab Titan of de daarop geïnstalleerde software voorziet vermoedelijk niet in de mogelijkheid om het meer kanaal geluid te converteren naar een stereo opstelling.

Juist bij films neemt het geluidsbeeld een belangrijke plaats in bij de beleving van de film.

Filmbox zal geen geld willen steken in het maken van een downmix, indien dat überhaupt al toegestaan is door de eigenaar van de film.

 

Op dit moment wordt Nova Zembla afgespeeld, volledig Dolby geluid met alle denkbare geluidseffecten.

Dat via 2 luidsprekers weergeven gaat niet werken.

 

Bij de zender zit alleen het Dolby kanaal, geen (stereo) PCM kanaal.

Gevolg is dat je uit die 2 luidsprekers een optelsom krijgt van kanalen die gedeeltelijk in fase en voor het meerkanaals ruimtelijk effect in tegenfase zijn.

 

Filmbox.jpg

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, TEUNISSEN76 zei:

Een gewone consument moet toch gewoon via de tv kunnen luisteren zonder poespas....

 

Dat kan prima, als je geen al te hoge eisen stelt aan de kwaliteit van de downmix van settopboxen.

Want dat is wat je hebt geanalyseerd, dat begrijp ik toch goed?

 

Je hebt vast geen smart TV, want anders kon je de Canaldigitaal App testen of het geluid daarvan beter is.

Wellicht zit daar wel een goede stereomix bij, op satelliet is daar geen ruimte voor (bij CanalDigitaal dan).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel bij tv niet al te hoge eisen, maar stereo bestaat al sinds een halve eeuw , en een beetje meer geluid dan een mini transistor radio met een luidspreker van 4cm mag ik toch wel verwachten.

En zoals ik al zei:  de helft van de films is brilliant kwa geluid 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zoals bij mijn schermafdruk duidelijk wordt, is er alleen Dolby digitaal meerkanaal geluid aanwezig bij deze film.

 

Het hangt van jouw ontvanger af of die dat geluid, wat bedoeld is voor 5.1 weergave fatsoenlijk kan converteren naar 2-kanaal geluid.

Jouw ontvanger blijft daar in gebreke.

 

Het is wel uitzonderlijk dat er geen pcm 2 kanaal geluidspoor aanwezig is, Filmbox wil daar niet in investeren of heeft van de film eigenaar geen toestemming om het geluid te verminken naar 2-kanaal weergave.

 

Mijn Vu+ maakt in de downmix mode er wel een ongestoord signaal van, maar die wordt dan nog steeds weergegeven door mijn 5.1 versterker en boxen.

 

Je zou eens kunnen kijken of je een andere ontvanger kunt lenen of op jouw ontvanger andere software kunt installeren.

Het probleem lijkt in jouw ontvanger te zitten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik begrijp, dat dit niet de boodschap is die je wilt horen.

Maar je weet met het wisselen naar een andere ontvanger wel wat jouw slechte geluid weergave veroorzaakt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn inderdaad enkele zenders die alleen Dolby uitzenden. Ik luister alleen stereo, want ik heb geen behoefte aan meer luidsprekers. Een slecht geluid is mij nooit opgevallen. Maar ik heb een raar systeem. Ik gebruik een 5.1 AV versterker, waarvan ik slechts 2 kanalen gebruik in stereo modus. Kennelijk is de downmix hierin goed verzorgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...