Ga naar inhoud


usb step down converter


ikkuniet
Ga naar oplossing Opgelost door ikkuniet,

Aanbevolen berichten

Omdat mijn pc in een kast staat, en deze toch wel warm werd heb ik aan de achterkant in de kast een regelbare usb ventilator gebouwd,

Nu was mijn gedachte , computer aan ventilator aan computer uit ventilator uit, maar dar is niet zo, als de computer uit staat,  is er nog gewoon een spanning op de usb poort, dus werkt wel maar niet goed, wist ik eigenllijk wel, 

Dus even gemaakt een kabeltje fan header moederbord naar een inbouw usb adapter dit in een pci slotplaatje gemaakt en het werkte.

Maar wat ik ook regelde in het bios fan  config of wat anders, de ventilator bleef heen en weer gaan qua toerental, dus dit was het ook niet.

Dus deze header van het moederbord weer afgehaald en op de aansluiting w pomp geplaatst, nu zitten er 2 op AIO 1 amp en w-pump 3 amp, de AIO word in beslag genomen door de waterkoeler pomp , dus de ventilator op de w-pump header aangesloten en werkt, computer aan ventilator aan computer uit ventilator uit.

Maar nog steeds op zijn laagste toerental te veel herrie.

Dus een regelbare step down usb-usb converter, die de spanning naar beneden haalt.

Ik weet wel een usb buck converter doet wonderen , maar ik zoek gewoon iets waar je 2 usb kabels in stopt en de spanning kan regelen , geen inbouw, want als het in de zomer goed heet word kan ik nog een kant op .

wie weet iets

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
23 minuten geleden, ikkuniet zei:

maar ik zoek gewoon iets waar je 2 usb kabels in stopt en de spanning kan regelen ,

Verdiep je eens in het usb power protocol.

Daarin wordt uitgelegd, dat een aangesloten apparaat communiceert met de USB voeding en afhankelijk van de USB standaard een maximale hoeveelheid stroom levert.

Bij USB is de beschikbare spanning altijd 5 Volt, niet regelbaar! Het is een vastgelegde standaard!

 

Je lijkt een voorliefde te hebben voor het modificeren van gestandaardiseerde voedingen in en rond computers, dat loopt nog eens verkeerd af.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom reageerd een regelbare usb ventilator dan wel? is dit niet gewoon een potmetertje.

En ik ben van een header w-pomp die altijd 100 % staat naar de  stroomvoorziening  van de ventilator gegaan ,de 4 pins aansluiting op het moederbord waar ik het stekkertje 2 draadjes op aansluit dus eigenllijk het gehele usb gebeuren niet gebruik alleen de stroomvorziening

 

 

aangepast door ikkuniet
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Omdat er dan in de ventilator een motor toerental regeling is opgenomen.

De USB poort geeft een constante spanning, de regeling gebeurt in de ventilator.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn vage schakelingen te koop in China, maar ik zou er zelf geen geld insteken.

 

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

0ke zo iets, ben jij bekend met zo iets, dus wat zou een probleem kunnen zijn, heb geen zin om mijn moederbord te slopen,..  ga wel ff verder zoeken, zal is kijken of die usb  ventilatoren er ook  staploos zijn.

Maar thx

 

aangepast door ikkuniet
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Verdiep je eens in het usb power protocol.

Daarin wordt uitgelegd, dat een aangesloten apparaat communiceert met de USB voeding en afhankelijk van de USB standaard een maximale hoeveelheid stroom levert.

Bij USB is de beschikbare spanning altijd 5 Volt, niet regelbaar! Het is een vastgelegde standaard!

 

 

Ik zou wat minder aanmatigend reageren als je er zelf niets van af weet.

 

Zoek eens op USB PD (Power Delivery) en USB QC (Quick charge) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sorry dat ik niet alwetend ben.

Maar ik leer graag!

 

Maar graag hoort ts jouw kennis over een poort met USB logo die regelbaar zou zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

google op deze term

 

5v usb fan regulator

 

Maar wanneer je een kast wil koelen ga je dat beter doen met een stillere ventilator dan dat je een luide ventilator langzamer laat draaien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in mijn pc zitten 3 noctua koelers, die hoor je niet, maar in de achterwand van de kast waar de pc instaat  heb ik nu een regelbare 3 standen usb ventilator gebouwd, en dat dit ding herrie maakt kom je pas achter als je hem hebt, dus ik heb dat ding, daarom, ik kan 3 dingen doen 1: zo laten , maar geen optie, b:weggooien, maar wat dan,  en 3: de oplossing die ik zoek, en voor de laatste ga ik nog steeds, gaat dat niet, zie ik wel verder, het is nog geen zomer., maar bedankt voor nog een zoektip

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn advies, ga voor een goede, stille ventilator!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Ceesv, ik dacht dat dit er ook 1 was, je komt er pas achter dat het zo is, als je hem hebt gekocht.

IK heb dus gewoon de proef op de som genommen enbij *** zo,n dingetje gekocht usb fan regulator, 2 stuks met usb kabels voor 8 euro , en het werkt gewoon.

Dus weer een probleem opgelost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...