Ga naar inhoud


werkelijk rendement voetklep radiator


Hendeson

Aanbevolen berichten

Iedereen wil besparen op zijn stookkosten s,winters , op veel internet sites worden wij bestookt met maatregelen die wij kunnen nemen zoals aanvoer temperatuur verlagen , radiator knop zo open zetten dat de temperatuur niet meer dan 60 graden word bovenin de radiator en een voetklep instaleren op de uitgang van de radiator en die zo afregelen dat de radiator aan de onderkant waar ook nog eens van die slimme radiator ventilatoren hangen de uitgaande temperatuur maar 30 graden is ,en die dan de 30 graden warme temperatuur door de door de 60 graden blaast die bovenin de radiator zit ??? naar boven , MAAR nu komt mijn vraag :: is er een instantie die dat getest heeft of dat ook besparend is en hoeveel % er bespaart wordt en of dat de investeringen er wel uit gehaald worden over ???? jaren  nu heb ik beneden twee grote radiators van 2.40 mtr dubbele lamellen waar ik een set van drie blokken met ieder drie ventilators inzitten nodig heb , zo een set kost al gauw € 150 set ,  dat is € 300 voor twee radiators, gelukkig heb ik geen inwonende kinderen  heb ik die wel dan moeten hun kamers er ook aan a € 150 of als het kleinere radiatoren zijn  € 100 een set van twee blokken , zo een voetklep kost gelukkig maar €13.00 per radiator en iedereen die een handige harry is kan dat zelf en anders wel iemand in de familie of van zijn of haar werk , wie kan mij daarover neer vertellen 😕

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Hendeson zei:

Iedereen wil besparen op zijn stookkosten s,winters , op veel internet sites worden wij bestookt met maatregelen die wij kunnen nemen zoals aanvoer temperatuur verlagen , radiator knop zo open zetten dat de temperatuur niet meer dan 60 graden word bovenin de radiator en een voetklep instaleren op de uitgang van de radiator en die zo afregelen dat de radiator aan de onderkant waar ook nog eens van die slimme radiator ventilatoren hangen de uitgaande temperatuur maar 30 graden is ,en die dan de 30 graden warme temperatuur door de door de 60 graden blaast die bovenin de radiator zit ??? naar boven , MAAR nu komt mijn vraag :: is er een instantie die dat getest heeft of dat ook besparend is en hoeveel % er bespaart wordt en of dat de investeringen er wel uit gehaald worden over ???? jaren  nu heb ik beneden twee grote radiators van 2.40 mtr dubbele lamellen waar ik een set van drie blokken met ieder drie ventilators inzitten nodig heb , zo een set kost al gauw € 150 set ,  dat is € 300 voor twee radiators, gelukkig heb ik geen inwonende kinderen  heb ik die wel dan moeten hun kamers er ook aan a € 150 of als het kleinere radiatoren zijn  € 100 een set van twee blokken , zo een voetklep kost gelukkig maar €13.00 per radiator en iedereen die een handige harry is kan dat zelf en anders wel iemand in de familie of van zijn of haar werk , wie kan mij daarover neer vertellen 😕

Het waterzijdig inregelen van jouw CV installatie, kan alleen maar door een vakkundig persoon gebeuren. Uit jouw verhaal is duidelijk , dat jij dat niet bent.

Hetzelfde geldt voor de ventilatoren, die eventueel onder een CV radiator kan worden geplaatst.

Dus mijn advies:  Vraag een vertrouwde en kundige installatiebedrijf.  En nee, google niet op installatiebedrijven, de kans is aanwezig dat je geen betrouwbare installatiebedrijf naar voren komt. Dus denk logisch na, en vraag een plaatselijke en bekende installatiebedrijf hiervoor.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Sprietje zei:

Mijn aanvoertemperatuur is 19 graden. Dat geeft een prima rendement.

Sorry, dat ik het zeg, maar dit is nutteloze informatie. Jij hebt dus geen conventionele CV installatie.

Lees, eens de topic goed door, alvorens je reageert.

  • Haha 1
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik heb luchtverwarming en de afgezogen lucht langs de vloer is de ingangstemperatuur, meestal zo'n 19 graden C. Dat haal je met een CV-installatie nooit. Ook heb ook geen ventilators nodig onder de radiatoren want de warme lucht wordt uit rooster geblazen. Ook wordt de lucht continue gefilterd. Nooit geen tikkende of borrelende geluiden, geen kans op waterlekkage en nooit bijvullen van het systeem. Verder geen lelijke radiatoren in huis. Allemaal voordelen t.o.v. een CV.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hendeson

Eerst even wat rechtzetten, een retourklep heet een voetventiel.

 

Vroeger was inregelen (@paardengek) alleen voor pro's.

Maar IMI-hydronics heeft daar verandering in gebracht.

Zij hebben de Eclips drukcompenserende radiatorkraan op

de markt gezet wel of niet uitgevoerd met thermostaat.

Op deze radiatorkraan stel je de berekende liters in en

dit debiet blijft constant ook al openen of sluiten andere

radiatorkranen. https://afc.imi-hydronic.com/nl/producten/thermostatische-radiatorafsluiter/

 

Naar mijn bescheiden mening gelden 2 belangrijke aspecten;

1 zorg dat je ketel zoveel mogelijk condenseert

2 zorg ervoor dat je geen overshoot krijgt in een ruimte.

 

1 een condenserende ketel heeft het hoogste rendement.

2 overshoot wil zeggen wanneer de temperatuur in de

ruimte is bereikt, de ruimte nog doorwarmt door een te

hoge aanvoertemperatuur.

Uiteraard moet de aanvoertemperatuur niet te laag zijn

anders duurt het verwarmen te lang in een vertrek.

 

Een voetventiel is meestal niet nodig bij de huidige

installaties omdat de radiatorkraan dubbel-instelbaar is.

Het enige voordeel van een voetventiel is dat je de

radiator eenvoudiger kunt loskoppelen zonder je hele

systeem af te hoeven tappen bij bijvoorbeel

behangen of schilderen maar dat komt maar weinig voor...

 

Nu de warmte-afgifte van radiatoren met ventilator.

De warmte-afgifte worden bepaald door een testopstelling

die moet voldoen aan specifieke normen, iedere fabrikant

geeft deze gegevens ook vrij bij verschillende temperaturen.

 

En de besparing... geen idee, dat zal niemand je kunnen

vertellen. Een feit is wél bij een gebalanceerde installatie

zal het verbruik op zijn laagst zijn.

 

Aanvulling

Ventilatoren tbv radiatoren zorgen ervoor dat de radiatoren

meer warmte afgeven zodat de aanvoertemperatuur kan

zakken.

Bij Jaga kennen ze de Strada en de Strada Hybrid.

De strada bij 2 meter lengte en 75/65/20 1076 Watt.

De Hybrid (met ventilatoren) met de zelfde parameters 3553 Watt.

Bij een temperatuurstraject van 40/35/20 doet deze radiator 1139 Watt.

 

LET WEL!!! Dit vergelijk geldt alleen voor Jaga omdat de ventilatoren

optimaal zijn geïntegreerd wat bij een normale radiator duidelijk

anders zal zijn.

 

Maar het geeft wel aan dat je geheid een condenserende ketel hebt

wanneer ventilatoren goed worden toegepast.

 

Zie ook; https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toen bleef het stil...

  • Haha 2

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...