Ga naar inhoud


Uitlegvraag: Waarom doet NTS het wel goed in Schouwen-Duiveland, maar RTS niet?


Skinkie

Aanbevolen berichten

Ik heb een passieve antenne (blikjesantenne) en een actieve omnidirectionele antenne. Dat zijn beiden natuurlijk geen yagi met LTE filter dat wordt geadviseerd, maar ik begrijp het volgende niet: Hoe kan het dat alle NTS frequenties knoeihard in Schouwen-Duiveland binnen komen op beide antennes, maar RTS totaal niet.

 

Kan iemand uitleggen waarom 474MHz niet goed propageert? Staan er bewust zenders zachter, of staat NTS harder, omdat KPN anders problemen krijgt met betalende klanten? Ik zou juist verwachten dat kanaal 21 (de laagste in de band) juist beter zou werken.

Steun elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi @Skinkie,

Op het KPN-forum had ik ook al op jouw vraag gereageerd. In het gebied waar jij nu bent, heb je een goede buitenantenne nodig. En dan heb jij ook nog eens de pech dat je onder een dijk staat en dat jouw antenne niet boven de dijk uitkomt.  

 

Normaal gesproken zou kanaal 21 inderdaad het beste moeten werken. Alle frequenties worden namelijk met hetzelfde vermogen uitgezonden, alleen kanaal 29 met iets minder vermogen. 

 

Jij ontvangt Digitenne met een TV,  ik weet niet of je daarin de oorzaak moet zoeken. 

ik verwacht dat je met een goede FTA-ontvanger en een goede richtantenne wel een goede ontvangst gaat krijgen op de NPO-zenders. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noordzee bedankt voor je reactie, maar je behandelt het niet inhoudelijk. Dat je een richtantenne/yagi nodig om het wel te laten werken begrijp ik wel. Het is een pragmatische oplossing, maar verklaart de ultieme oorzaak niet, daar ben ik naar op zoek. Wanneer ik achter een dijk sta, zou ik ook NTS niet moeten ontvangen.

Steun elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel in mijn antwoord dat het waarschijnlijk aan de ontvanger in jouw TV ligt. 

Want het zendvermogen ter plaatse is gelijk. En dan zou kanaal 21 inderdaad het beste te ontvangen moeten zijn. 

 

Bij andere klanten in Zeeland heb ik dit op het KPN-forum nooit meegemaakt, maar die gebruiken over het algemeen de ontvanger van KPN. 

 

Als je van iemand een KPN-ontvanger (of een FTA-ontvanger) kunt lenen, dan zou je het kunnen uittesten.  

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even Dijkhuisjes getest op de website FMscan.org 

 

Kanaal 21 geeft 47 dB 

De andere kanalen minder, van 46 dB op kanaal 29 tot nog maar 44 dB op kanaal 48.    

 

Nu is 47 dB ook niet bepaald veel, je hebt dus echt een goede antenne nodig.  

 

aangepast door Noordzee
  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

FM scan is een rekenmodel dat geen rekening houdt met lokale omstandigheden aan de ontvangstkant maar ook niet met variatie in ERP vanuit de zendantenne. Nu is een omni directionele ontvanger gevoelig voor reflecties in zijn omgeving waardoor je frequentie afhankelijke dips kunt krijgen.

Wanneer dit bij verschillende omni directionele antennes op duidelijk verschillende posities gebeurt is waarschijnlijk iets anders aan de hand.

 

De ontvanger is mogelijk een oorzaak maar het kan ook zijn dat er gelijk kanaal interferentie optreedt uit het buitenland, dat zou je dan uit moeten pluizen.

3 uren geleden, Skinkie zei:

Ik zal eens kijken of ik met een spectrum analyzer wat meer detail zou kunnen krijgen. Toevallig heb ik daar ook nog een omni-antenne op 20 meter hangen.

Dat gaat zeker inzicht geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Skinkie zei:

Dat was een goede tip, wist niet dat je dat eenvoudig in de buurt kon checken. Dijkhuisjes staan per definitie (veel) hoger.

HaHa, Dijkhuisjes is een gehucht op Schouwen-Duiveland in de buurt van Brouwershaven. 

Bekend van de campings "De Zonnehoeve" en "Kijkuit".

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Noordzee zei:

HaHa, Dijkhuisjes is een gehucht op Schouwen-Duiveland in de buurt van Brouwershaven. 

Bekend van de campings "De Zonnehoeve" en "Kijkuit".

Ik weet het 😉 je weet vast van welke van de twee ik de postcode heb gegeven 😉 

Steun elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijkuit 🤣😂

  • Bedankt 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-7-2023 om 20:59, Skinkie zei:

Ik heb een passieve antenne (blikjesantenne) en een actieve omnidirectionele antenne. Dat zijn beiden natuurlijk geen yagi met LTE filter dat wordt geadviseerd, maar ik begrijp het volgende niet: Hoe kan het dat alle NTS frequenties knoeihard in Schouwen-Duiveland binnen komen op beide antennes, maar RTS totaal niet.

 

Kan iemand uitleggen waarom 474MHz niet goed propageert? Staan er bewust zenders zachter, of staat NTS harder, omdat KPN anders problemen krijgt met betalende klanten? Ik zou juist verwachten dat kanaal 21 (de laagste in de band) juist beter zou werken.

Plaats eens een foto van beide antennes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik die foto toch even moest maken van mijn cantenna, heb ik hem in Limburg weer aan dezelfde tv gehangen en opgehangen in plaats van op de bank gelegd 😇 Ontvangt 34x TV, 29x Radio, geen data. (Data had ik in Zeeland op de andere TV dan weer wel wel)

 

Samsung TV / RTS

Frequentie 570000 kHz

Bandbreete 8 MHz

Antenne DVB-T2

Service-ID 02f8

Multiplex 10400 (TSID 0906, ONID 2210)

Netwerk Digitenne (ID 2210)

Bitfoutfrequentie (E-6) wisselt tussen 0 en 9 BER

Signaalstekte 42-50%

Kwaliteit signaal 100%

Kanaal-id 33

 

En gezien ik nu toch de nerd aan het uithangen ben.

 

Samsung TV / NTS-1 (dat is in Limburg kanaal 21)

Frequentie 474000 kHz

Bandbreete 8 MHz

Antenne DVB-T2

Service-ID 006e

Multiplex 10400 (TSID 0907, ONID 2210)

Netwerk Digitenne (ID 2210)

Bitfoutfrequentie (E-6) 0 BER

Signaalstekte 70%

Kwaliteit signaal 100%

Kanaal-id 21

Steun elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...