Ga naar inhoud


BBC radio via satelliet (hoe het begon)


Aanbevolen berichten

Begin april 1993 begonnen vier van de radiodiensten van de BBC - Radio 1, Radio 4, Radio 5 en World Service in het Engels - met uitzendingen in mono op het Britse Gold-kanaal van de Astra-satelliet op 19,2 oost.

 

via bijgevoegde link is het uitgebreid te lezen in het interne blad voor BBC medewerkers uit lente 1993

 

https://www.bbceng.info/Eng_Inf/eng-inf-files/EngInf52.pdf

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


In de pdf wordt ook geschreven over BBC WSTV. Waar zond die ook alweer uit? Eutelsat I-F1 (is nu Hotbird)?

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat werd al vrij snel uitgebreid naar totaal vier kanalen:

 

bbc radio 1 stereo

bbc radio 3 stereo

bbc radio 2 + 4 L + R

bbb radio 5 + WS L + R

 

tegenwoordig zet men in op ‘online + Sounds app

 

Met de verhuizing van bbc radio naar de dvs2-transponders is niet eens meer de moeite genomen om de efficientere aac-he codec in te voeren. Het blijft bij de aloude mpeg met dezelfde bitrates: alleende reguliere radio 1 t/m 4 halen daarbij 192 kbps

Niets overtreft daarin de oude stereo modulatie en bandreedte die ooit radio 1 en 3 analoog hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, Schotelspeller zei:

Niets overtreft daarin de oude stereo modulatie en bandreedte die ooit radio 1 en 3 analoog hadden.

Met een signaal/ruisverhouding voor een mono signaal van ongeveer 65 dB, een bandbreedte van 15 kHz en een kanaalscheiding van ongeveer 40 dB?

De signaal/ruisafstand bij stereo ontvangst is nog slechter.

 

 

Een DAB ontvanger zal 90 dB of hoger s/n halen en de kanaalscheiding zal zelfs nog hoger liggen.

Ook de audio bandbreedte is hoger en wordt niet bij 15 kHz begrensd.

Bij mij in de auto hoor ik een enorm verschil tussen fm en dab in het voordeel van dab+

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ceesv zei:

Met een signaal/ruisverhouding voor een mono signaal van ongeveer 65 dB, een bandbreedte van 15 kHz en een kanaalscheiding van ongeveer 40 dB?

De signaal/ruisafstand bij stereo ontvangst is nog slechter.

 

 

Een DAB ontvanger zal 90 dB of hoger s/n halen en de kanaalscheiding zal zelfs nog hoger liggen.

Ook de audio bandbreedte is hoger en wordt niet bij 15 kHz begrensd.

Bij mij in de auto hoor ik een enorm verschil tussen fm en dab in het voordeel van dab+

 

 

Ik had het over de analoge panda wegener stereo signalen die er toen waren. Vb bbc radio 1 & 3, wdr 2 & 4 en via satelliet was dit het meest fantastische audio dat er zo ongeveer was,

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...