Ga naar inhoud


NordMende AFS 3331, project voor een regenachtige middag.


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik ben sinds 1975 in het bezit van een NordMende AFS 3331, een meetzender/wobbulator van 100 kHz tot 120 MHz.

In 1972 op de markt gekomen kostte dit apparaat indertijd DM 2.174,-

 

Door een verhuizing kwam het apparaat weer uit het stof tevoorschijn, en uiteraard weer eens aangesloten op het stopcontact.

 

20240222_161912.jpg

 

Stilstand is achteruitgang, geen signaal te horen.

Vanmiddag de schroevendraaier ter hand genomen en op zoek gegaan naar de oorzaak.

De +30 Volt ontbrak, en de voeding transistor werd heet.

Na enig zoeken bleek Elco C 206 sluiting te maken, vervangen door een Elco uit een sloopapparaat.

 

20240222_151605.jpg

 

 

20240222_153514.jpg

 

En zie daar, alles werkt weer!

 

20240222_161354.jpg

 

Of toch niet helemaal, de trommel met de aanwijzing/schaalverdeling draait niet meer, de nylon aandrijfketting is gebroken.

 

20240222_160107.jpg

 

Ik zal kijken of die aandrijf ketting te herstellen is, of er een vervangende oplossing voor moeten zoeken.

Verder denk ik dat het verstandig is om de overige elco's in de voeding bij gelegenheid te vervangen.

 

Je ziet het er niet aan af, dat dit apparaat 50 jaar oud is.

 

Voor de leek, deze testzender genereert niet alleen signalen om radio ontvangers te testen, maar "wobbelt" of "sweept" ook over de mf frequenties, een toepassing om de doorlaat curve van bandfilters af te kunnen regelen.

 

Het is een genot om te werken in een toestel, waarbij de componenten nog met het blote oog te onderscheiden zijn.🙂

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


idd. alles is zeer oud, behalve de china multimeter. Maar toch , dat het nog bestaat. Ik heb hier nog een oude telequipment scoop, ook uit de jaren 80, maar doet het nog prima, wel na een kleine reparatie door mij.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Helaas doofde het licht in de Tectronixs 547 gedurende de procedure, dat wordt dus de volgende uitdaging.

Daarom kwam de China multimeter op tafel.

 

Nu nog uit zien te vinden hoe ik de ketting aandrijving repareer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is een schitterend apparaat, dual timebase en tal van plugins.

Helaas werkt die plotseling niet mee, ik heb het schema/handboek elders liggen.

Ik wacht tot ik dat hier heb en ga dan op zoek naar de oorzaak.

 

Ik heb ook nog een werkende Tek 545, die zal ik ook verhuizen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...