Ga naar inhoud

Tracvision zelfrichtende schotel: probleem met verticaal

Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

• Moderator
  • Oplossing
Geplaatst:

Ik zou die aanpassen naar actuele transponders.

11777 en 11797 hebben verkeerde parameters.

Die zou ik vervangen voor actuele transponders.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• Moderator
Geplaatst:

Probeer op vertical high eens de frequentie 12090,de fec code 3/4 en de symbolrate 29900 decoder type l8psk

Eventueel kan je decoder type qdvb proberen.

Dit zou je probleem moeten oplossen op Astra 3.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst: (aangepast)

Heb de indruk dat het nu goed gaat, maar CD kaartje vergeten, ga ik maar even halen.

Op 28 wrs hetzelfde probleem?

cul8r

aangepast door satvet
  • Like 1
Geplaatst:
38 minuten geleden, satvet zei:

In een ouder configuratie bestand kom ik enkele verschillen tegen: image.thumb.png.9e4d9ba2488e9dfbe98e74fb15d869aa.png

Heb je die actuele bij de hand? Dit is het recentste bestand van KVH.

Wat vreemd dat het bestand van KVH bij de Astra 23,5 aan geeft: Vertical Low 11778MHz en Horizontal Low 11798MHz.

Dit zijn beide frequenties in de hoge band, niet in de lage band.

Voor de frequenties in de hoge band zou ik transponders nemen die heel makkelijk te ontvangen zijn dus niet wat Cees aan geeft 12090V maar
12070H, QPSK, DVB-S, SR 27.500, fec 3/4
12168V, QPSK, DVB-S, SR 27.500, fec 3/4
Kijk maar eens in bijgevoegde grafiek.
De frequenties die ik noem ontvang je met 5,4dB signaal, die Cees noemt met ontvang je pas met 7,9dB signaal, een verschil van 2,5 dB.

Dit sterkere signaal geeft vooral bij slecht weer grote voordelen dat de satelliet veel makkelijker gevonden wordt.

Spectrum.jpg

Probleem is in ieder geval gevonden, net van NPO1 naar RTL4 geschakeld en switchen naar bijv PBS op 28 gaat net wat sneller en geeft eventjes wat gestotter maar na 4-5 seconden prima beeld/geluid.

Hier de settings van 28, zitten ook wat fouten in gezien de problemen met V kanalen:

image.thumb.png.fd75f7e9f6f6fee07fd0474da19a9468.png

@Sprietje het scherm dat je citeerd is een oudere instelling die nog in de schotel aanwezig is, de schotel kan schakelen tussen meerdere configuratie en ik gebruik een nieuw toegevoegde configuratie met de actuele KVH bestanden.

QPSK is hetzelfde als LQPSK ?

Me toch eens wat meer verdiepen in die transpondertechniek, altijd gedacht dat het gewoon 1 signaal was dat maar io 1 manier te ontvangen is.

aangepast door satvet
verplaatsing tekst
  • Like 1

Van LQPSK heb ik nog nooit gehoord.

QPSK staat voor Quadrature Phase Shift Keying en is een digitale modulatietechniek die gebruikt wordt om data te verzenden. Het is een vorm van fase-verschuiving-sleuteling (PSK) waarbij de fase van de draaggolf verandert om twee bits per symbool te representeren.
In detail:

Fase-verschuiving:
QPSK gebruikt vier verschillende fasen (0, 90, 180, en 270 graden) om twee bits te coderen.
8-PSK 360° wordt in 8 fasen verdeeld, elke fase wordt volgens de Gray-code gecodeerd.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Dit zijn de opties die de schotel biedt:

image.png.a5e29a7a4a6acb9b85e05ac1e7427277.png

Je instellingen werken en lijken inderdaad  beter op V,  had wat storing op RTLZ en dat is aanzienlijk beter.

Gekozen voor die LQPSK dus kennelijk hetzelfde.

Geplaatst:

Van LQPSK eb ik nog nooit gehoord en zou ook niet weten wat het verschil is met T8PSK.

QPSK staat voor Quadrature Phase Shift Keying en is een digitale modulatietechniek die gebruikt wordt om data te verzenden. Het is een vorm van fase-verschuiving-sleuteling (PSK) waarbij de fase van de draaggolf verandert om twee bits per symbool te representeren.
In detail:

Fase-verschuiving:
QPSK gebruikt vier verschillende fasen (0, 90, 180, en 270 graden) om twee bits te coderen.
8-PSK 360° wordt in 8 fasen verdeeld, elke fase wordt volgens de Gray-code gecodeerd.

Als je frequenties gaat instellen voor de Astra 28,2, dan moet je je wel afvragen of je transponders neemt op de UK-beam of op de Europa-beam.
De UK-beam ontvang je in Nederland, Belgie en Frankrijk tot Bordeaux. Ga je bijv. naar Denemarken, dan kun je beter transponders nemen van de Europa-beam.

• Moderator
Geplaatst:
1 uur geleden, satvet zei:

Heb de indruk dat het nu goed gaat, maar CD kaartje vergeten, ga ik maar even halen.

Op 28 wrs hetzelfde probleem?

cul8r

Ja, op 28 zal je dezelfde problemen hebben.

Daar kan je ook de referentie transponders veranderen naar actuele transpondeers.

Je kan op kingofsat zelf een passende transponder kiezen.

Geplaatst:
34 minuten geleden, ceesv zei:

Je kan op kingofsat zelf een passende transponder kiezen.

Zat ik inderdaad al te kijken, aardige puzzel. Wat hoog of laag is moet je wrs zien aan de frequentie.

Geplaatst:

Wil je dus dat je automatische schotel niet alleen in het spotbeam-gebied de satelliet vindt maar in heel Europa, dan zou ik voor de Astra 28,2 de volgende transponders instellen:
Low H, 11224H, DVB-S,   QPSK, SR 27.500, fec 2/3
Low V,  11264V, DVB-S,    QPSK, SR 27.500, fec 2/3
High H, 12148H, DVB-S2, 8PSK, SR 27.500, fec 2/3
High V,  11934V, DVB-S,   QPSK, SR 27.500, fec 5/6  

Geplaatst:
2 uren geleden, Sprietje zei:

Wat vreemd dat het bestand van KVH bij de Astra 23,5 aan geeft: Vertical Low 11778MHz en Horizontal Low 11798MHz.

Dit zijn beide frequenties in de hoge band, niet in de lage band.

Beste @Sprietje , het wordt toch echt eens tijd dat je je een satellietmeter aanschaft met spectrum weergave.

Dan had je deze tamelijk onbenullige opmerking niet geplaatst.

Kijk maar eens wat je ziet als je het totale spectrum bekijkt op de lage band van de A3, voor een weergave van de verticale transponders:

A3VLfullBW.jpg.d00f7c7540c10d1b2db821d3bcebc87a.jpg

De ontvangst van deze transponder is net zo goed als had ik op de hoge band afgestemd, vandaar dat je in dit geval deze transponder prima kunt gebruiken. Alleen de sterkte is wat lager omdat de transponder nu hoger in de IF band zit.

Voor de horizontale frequentie is er op moment van schrijven ook een oplossing, hoewel ik niet weet hoelang deze transponder nog beschikbaar blijft. Let op de hoge Noise Margin, deze is wel heel makkelijk te ontvangen:

A3HLmeas.jpg.3659d495c61014a8614d1dea3b11eacc.jpg

Om de slimmeriken voor te zijn: De info op flysat klopt niet zoals je kunt zien.

Wat betreft de keuze voor 8PSK, moet je je realiseren dat zo'n schotel dezelfde procedure volgt als elke ervaren schotelaar.

Je stemt eerst af op een makkelijk te ontvangen transponder en als je die hebt gevonden, dan probeer je fine te tunen op een moeilijker te ontvangen transponder. Vandaar dat er 4 keuzes zijn, waarmee tevens de H/V en low/highband schakeling getest is.

Dat heb ik ook al jaren als de eerste 4 transponders ingesteld op mijn Alpsat metertje voor elke sat positie.

Ik wist ook niet de betekenis van die afkortingen zoals LQPSK, maar aangezien ik de keuze voor DVB-S/DVB-S2 mis in de instellingen, kwam ik al gauw op LDPC, de bij DVB-S2 gebruikte FEC. LQPSK moet dus DVB-S2 met QPSK betekenen.

DVBS2wiki.jpg.1b4ae69e29afc2c74afd306d368b3334.jpg

aangepast door Old Satterhand

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen