Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Krijg de melding telnet not connected. Ipadres van de box staat goed. Misschien dat iemand mij even kan bellen en er doorheen kan loodsen want ik heb het hele zaakje op de hobbel  bvd.

aangepast door ceesv
telefoon nummer verwijderd

Geplaatst:

explanation

zelfs als de router uitvalt hebben de apparaten in het thuisnetwerk (met een vast IP adres) contact met elkaar als ze allemaal verbonden zijn met een switch!

Inizió

Paolo Frisu, Bebo Ferra, Sonia Peana

Geplaatst:

Niet altijd! Ze gebruiken dezelfde gateway. Als die wegvalt komt er ook geen verbinding tot stand..

Afscheid….. Nog een paar maandjes te gaan…

Geplaatst:

Je hebt binnen hetzelfde netwerk geen gateway nodig.
Er is alleen een kans dat als de DHCP-lease verloopt je apparaat geen IP-adres meer krijgt binnen hetzelfde subnet, dus ook onbereikbaar.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

7 uren geleden, Tonskidutch zei:

Hoe dan ook, zelfs een dhcp lease is niet de reden waarom @gerrithoogeveen na herstart van de router nu wel contact heeft.

Het kan enkel aan die DNS liggen die ingesteld is.

Dat lijkt me helemaal stug, als je tenminste met een IP-adres contact probeert te maken.
Daar komt geen DNS aan te pas.
En die DHCP komt ook (meestal) van de router, dus als die het niet doet en de lease loopt af dan gaat je host weer om een adres vragen maar de DHCP-server reageert niet dus geen IP-adres.

aangepast door Alex1970

VU+ Duo
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Dynamic Name Server ofwel https://nl.wikipedia.org/wiki/Gateway_(netwerk)

Dynamic is het keyword.

Die DNS hoeft er niet aan te pas te komen, hetgeen ik meermaals heb ondervonden. DNS intern of Extern is misschien het probleem.

{ Ofschoon je wel een Network Master kunt instellen. Op pC of NAS. }

NetBEUI wordt al een tijd niet meer door Windows ondersteund wegens veiligheidsrisico's maar kun je wel gebruiken.

Een DHCP lease time wordt niet meer veranderd als er "een ontbrekende DHCP router in het thuis netwerk staat" en dus zal het IP adres gewoon geldig blijven van de apparaten.

Maar wat mij betreft is het probleem al opgelost. Welke DNS gebruikt werd zou @gerrithoogeveen nog eens kunnen benoemen.

Inizió

Paolo Frisu, Bebo Ferra, Sonia Peana

Geplaatst:
Op 18-5-2025 om 13:28, Tonskidutch zei:

Dynamic is het keyword.

Die DNS hoeft er niet aan te pas te komen, hetgeen ik meermaals heb ondervonden. DNS intern of Extern is misschien het probleem.

NetBEUI wordt al een tijd niet meer door Windows ondersteund wegens veiligheidsrisico's maar kun je wel gebruiken.

Een DHCP lease time wordt niet meer veranderd als er "een ontbrekende DHCP router in het thuis netwerk staat" en dus zal het IP adres gewoon geldig blijven van de apparaten.

Maar wat mij betreft is het probleem al opgelost. Welke DNS gebruikt werd zou @gerrithoogeveen nog eens kunnen benoemen.

Ik zou het niet weten. Heb er geen verstand van

Geplaatst:
Op 18-5-2025 om 13:28, Tonskidutch zei:

Dynamic is het keyword.

Sorry hoor, maar ik weet niet waar jij je kennis vandaan hebt maar ik weet wel degelijk waar ik over praat, is mijn dagelijks werk nl.

VU+ Duo

DNS
Op Ethernet en internet werkt men met IP-adressen.
DNS gebruik je om namen om te zetten naar IP-adressen.
Dus bijv. als je naar www.sat4all.com wil, dan geeft de DNS aan op welk IP-adres die te vinden is.

Maar als je wilt verbinden met een IP-adres is de DNS niet nodig, immers er hoeft geen naam omgezet te worden naar een IP-adres.

Default Gateway

De default gateway wordt gebruikt als een IP-adres niet binnen het eigen netwerk te vinden is (in de regel is dat dan dus alles op het internet).
Maak je verbinding met een IP-adres binnen je eigen netwerk (IP-subnet) dan is er geen default gateway nodig.

W.b. DHCP
Een apparaat/host (PC, laptop, smartphone, settopbox enz.) waarvan bij de netwerkinstellingen op DHCP staan, zal in je interne netwerk een DHCP-vraag doen om een IP-adres. Een DHCP-server zal daarop reageren door de IP-adres gegevens te geven. In de regel zijn dat sowieso IP-adres, subnetmasker, default gateway en de DNS(en), maar bevat vaak nog veel meer, alleen dat is nu niet aan de orde.

Dat IP-adres wordt gegeven voor een bepaalde tijd, de zg. lease-tijd. Na die tijd zal de host weer om een IP-adres gaan vragen.
Als er op dat moment geen DHCP-server reageert is het een beetje afhankelijk van de apparatuur/operating system welk IP-adres de host zal krijgen.
Windows bijvoorbeeld genereert dan een eigen adres (zg. APIPA)

Meestal worden DNS en DHCP door het modem van je provider gedaan, welke tevens de Default Gateway is.

Dus als het modem van je provider vastgelopen is o.i.d., wat vm. bij TS het geval was, dan is er dus geen DNS en geen DHCP-server meer beschikbaar.
Intern kan je dan nog steeds verbinden tussen bijv. je laptop en de settopbox zolang beide nog steeds het IP-adres hebben wat de DHCP-server aan ze had gegeven.

aangepast door Alex1970

VU+ Duo

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...