Con Geplaatst: 17 uren geleden Auteur Geplaatst: 17 uren geleden 1 uur terug, Michel zei: In jouw geval zou ik gaan voor een simpele 'slimme' 1 fase lader met een aparte 20A groep op de fase waarop ook je zonnepanelen zitten. Je kunt dan met Home Assistant optimaal solar van 6 tot 20A (4,8Kwh) laden wat in jouw geval een hele fijne oplossing is, aangezien je auto toch vaak voor de deur staat en echt heel snel laden niet perse nodig is. Als je wilt kan ik je daar graag mee helpen. Sowieso bedankt voor deze informatie en bereidheid tot hulp, da's 1. Maar waarom niet op 3 fasen? Immers in de winter, wanneer de dagen korter zijn is de kans groter dat je de auto geladen krijgt tijdens de beperkte zon-uren. Maar ik zie mijzelf dit schrijven en denk, hoeveel kilometers rij ik nu, weinig. Dus eigenlijk zou 3 fasen niet persé hoeven. Let wel, ik moet die auto nog kopen dus daar gaan nog wel een paar maanden overheen en ga mij natuurlijk ook verdiepen in de integratie met HA. Ben nu bezig met het topic op Tweakersnet zit op pagina 58 van 147 en de gebruikerservaringen... Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Beheerder Michel Geplaatst: 16 uren geleden Beheerder Geplaatst: 16 uren geleden Met een 3-fase lader laad je minimaal 18A (3x6A). Dan ga je met je continue gebruik + laden al snel over de opbrengst van je panelen heen. Uitgaande van 400W continue, en 18A laden, zit je op 4720W. Als je panelen dan minder opleveren ben je alsnog aan het net aan het onttrekken. Moet je niet willen. In de winter laad je 's nachts je auto met 1 fase probleemloos vol. Ik heb een 60kWh accu en nog nooit het probleem gehad dat ik met een (te) lege accu op weg moest en ik rijd dagelijks minimaal 150Km. Een lader die kan schakelen tussen 1 fase (optimaal voor solar charging) en 3 fase voor 'snel' laden kan ook maar dan wordt de laadoplossing wat complexer. Ik denk echter dat je dit niet nodig gaat hebben. Een 50kWh accu is zo vol. Je hoeft maar maximaal 45kWh te laden, dus met een 4,8kWh lader zit ie 10 uur later weer helemaal vol. Dat is dus gewoon je avond/nacht, of in de zomer overdag met zonneenergie. In de praktijk is je accu echter vrijwel nooit helemaal leeg. Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Beheerder Michel Geplaatst: 16 uren geleden Beheerder Geplaatst: 16 uren geleden Het enige wat je nodig hebt is een lader die je vanuit HA aan/uit kan zetten en waarvan je het amperage met HA naadloos in kunt stellen tussen 6 en (maximaal) 32A. Zelfs al ga je op 3 fasen laden, heb je thuis wss een 3x25A aansluiting. Dus veel meer dan 3x10A kan je sowieso niet onttrekken. Zelf gebruik ik momenteel nog een EVSE-Simple (DIN), maar stap binnenkort over een een SmartEVSE met 2 contacters voor 1/3 fase charging. Meer omdat het kan, mijn panelen leveren wel op 3 fasen terug. Op het werk heb ik ook 4 van die SmartEVSE laders geinstalleerd. Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Beheerder Michel Geplaatst: 16 uren geleden Beheerder Geplaatst: 16 uren geleden Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Con Geplaatst: 16 uren geleden Auteur Geplaatst: 16 uren geleden 21 minuten geleden, Michel zei: Met een 3-fase lader laad je minimaal 18A (3x6A). Dan ga je met je continue gebruik + laden al snel over de opbrengst van je panelen heen. Uitgaande van 400W continue, en 18A laden, zit je op 4720W. Als je panelen dan minder opleveren ben je alsnog aan het net aan het onttrekken. Moet je niet willen. SLIM, SLIM, SLIM!!! Helemaal waar! Mijn panelen leveren max 3000 Watt. TOP. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: 16 uren geleden Auteur Geplaatst: 16 uren geleden 2 uren geleden, Michel zei: In jouw geval zou ik gaan voor een simpele 'slimme' 1 fase lader met een aparte 20A groep op de fase waarop ook je zonnepanelen zitten. Dat komt precies uit, mijn aansluiting is "slechts" 3 x 25 Ampère. En de aparte automaat voor de zonnepanelen is eenvoudig uit te wisselen met een 20 A automaat. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Psychosammie Geplaatst: 15 uren geleden Geplaatst: 15 uren geleden Ik woon in een nieuwbouwwijk. Veel grote daken vol gelegd met panelen. Nou komen ze er achter dat dat niet helemaal rozengeur en maneschijn is. Ze zijn dus ook massaal bezig met accu's, dynamische contracten (want soms gratis stroom). Vooral Tibber lijkt populair te zijn. Nu zijn het wel vooral allemaal Tweakers die daar mee bezig zijn en het ook als een hobby beschouwen. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen