Con Geplaatst: maandag om 09:15 Auteur Geplaatst: maandag om 09:15 1 uur terug, Michel zei: In jouw geval zou ik gaan voor een simpele 'slimme' 1 fase lader met een aparte 20A groep op de fase waarop ook je zonnepanelen zitten. Je kunt dan met Home Assistant optimaal solar van 6 tot 20A (4,8Kwh) laden wat in jouw geval een hele fijne oplossing is, aangezien je auto toch vaak voor de deur staat en echt heel snel laden niet perse nodig is. Als je wilt kan ik je daar graag mee helpen. Sowieso bedankt voor deze informatie en bereidheid tot hulp, da's 1. Maar waarom niet op 3 fasen? Immers in de winter, wanneer de dagen korter zijn is de kans groter dat je de auto geladen krijgt tijdens de beperkte zon-uren. Maar ik zie mijzelf dit schrijven en denk, hoeveel kilometers rij ik nu, weinig. Dus eigenlijk zou 3 fasen niet persé hoeven. Let wel, ik moet die auto nog kopen dus daar gaan nog wel een paar maanden overheen en ga mij natuurlijk ook verdiepen in de integratie met HA. Ben nu bezig met het topic op Tweakersnet zit op pagina 58 van 147 en de gebruikerservaringen... Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Beheerder Michel Geplaatst: maandag om 09:23 Beheerder Geplaatst: maandag om 09:23 Met een 3-fase lader laad je minimaal 18A (3x6A). Dan ga je met je continue gebruik + laden al snel over de opbrengst van je panelen heen. Uitgaande van 400W continue, en 18A laden, zit je op 4720W. Als je panelen dan minder opleveren ben je alsnog aan het net aan het onttrekken. Moet je niet willen. In de winter laad je 's nachts je auto met 1 fase probleemloos vol. Ik heb een 60kWh accu en nog nooit het probleem gehad dat ik met een (te) lege accu op weg moest en ik rijd dagelijks minimaal 150Km. Een lader die kan schakelen tussen 1 fase (optimaal voor solar charging) en 3 fase voor 'snel' laden kan ook maar dan wordt de laadoplossing wat complexer. Ik denk echter dat je dit niet nodig gaat hebben. Een 50kWh accu is zo vol. Je hoeft maar maximaal 45kWh te laden, dus met een 4,8kWh lader zit ie 10 uur later weer helemaal vol. Dat is dus gewoon je avond/nacht, of in de zomer overdag met zonneenergie. In de praktijk is je accu echter vrijwel nooit helemaal leeg. Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Beheerder Michel Geplaatst: maandag om 09:25 Beheerder Geplaatst: maandag om 09:25 Het enige wat je nodig hebt is een lader die je vanuit HA aan/uit kan zetten en waarvan je het amperage met HA naadloos in kunt stellen tussen 6 en (maximaal) 32A. Zelfs al ga je op 3 fasen laden, heb je thuis wss een 3x25A aansluiting. Dus veel meer dan 3x10A kan je sowieso niet onttrekken. Zelf gebruik ik momenteel nog een EVSE-Simple (DIN), maar stap binnenkort over een een SmartEVSE met 2 contacters voor 1/3 fase charging. Meer omdat het kan, mijn panelen leveren wel op 3 fasen terug. Op het werk heb ik ook 4 van die SmartEVSE laders geinstalleerd. Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Beheerder Michel Geplaatst: maandag om 09:41 Beheerder Geplaatst: maandag om 09:41 Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Con Geplaatst: maandag om 09:48 Auteur Geplaatst: maandag om 09:48 21 minuten geleden, Michel zei: Met een 3-fase lader laad je minimaal 18A (3x6A). Dan ga je met je continue gebruik + laden al snel over de opbrengst van je panelen heen. Uitgaande van 400W continue, en 18A laden, zit je op 4720W. Als je panelen dan minder opleveren ben je alsnog aan het net aan het onttrekken. Moet je niet willen. SLIM, SLIM, SLIM!!! Helemaal waar! Mijn panelen leveren max 3000 Watt. TOP. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: maandag om 09:55 Auteur Geplaatst: maandag om 09:55 2 uren geleden, Michel zei: In jouw geval zou ik gaan voor een simpele 'slimme' 1 fase lader met een aparte 20A groep op de fase waarop ook je zonnepanelen zitten. Dat komt precies uit, mijn aansluiting is "slechts" 3 x 25 Ampère. En de aparte automaat voor de zonnepanelen is eenvoudig uit te wisselen met een 20 A automaat. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Psychosammie Geplaatst: maandag om 10:22 Geplaatst: maandag om 10:22 Ik woon in een nieuwbouwwijk. Veel grote daken vol gelegd met panelen. Nou komen ze er achter dat dat niet helemaal rozengeur en maneschijn is. Ze zijn dus ook massaal bezig met accu's, dynamische contracten (want soms gratis stroom). Vooral Tibber lijkt populair te zijn. Nu zijn het wel vooral allemaal Tweakers die daar mee bezig zijn en het ook als een hobby beschouwen. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Beheerder Michel Geplaatst: dinsdag om 06:45 Beheerder Geplaatst: dinsdag om 06:45 20 uren geleden, Con zei: TOP. Als je voor die auto kiest, zou ik wel adviseren er een paar panelen bij te leggen. Dan rijd je een groot deel van het jaar letterlijk op zonneenergie. Panelen kosten momenteel vrijwel nix. Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Con Geplaatst: woensdag om 15:16 Auteur Geplaatst: woensdag om 15:16 (aangepast) Op 15-7-2025 om 08:45, Michel zei: Als je voor die auto kiest, zou ik wel adviseren er een paar panelen bij te leggen. Dan rijd je een groot deel van het jaar letterlijk op zonneenergie. Panelen kosten momenteel vrijwel nix. Enerzijds past dat niet symetrisch op mijn dak, er liggen nu 12 panelen naast elkaar en langer is mijn huis niet. Daarnaast dien ik dan ook de inverter te vervangen en... moet ik de bekabeling aanpassen naar 3x400 Volt. Laat ik daar nou nèt te lui voor zijn voor deze inspanning... Dus gewoon op 1 fase 20 A zoals je voorstelde lijkt mij een prima oplossing, ben tenslotte ook geen globetrotter qua km. 9 uren geleden aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Con Geplaatst: gisteren om 07:13 Auteur Geplaatst: gisteren om 07:13 Op 15-7-2025 om 08:45, Michel zei: Als je voor die auto kiest, zou ik wel adviseren er een paar panelen bij te leggen. Dan rijd je een groot deel van het jaar letterlijk op zonneenergie. Panelen kosten momenteel vrijwel nix. Heb jij een "slimme laadpaal" of gewoon een 230V wandcontactdoos. Mijn auto kun je verbinden met blue-link. En wellicht kun je daarmee de parameters instellen zoals jij die in de afbeeldingen hebt getoond. Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Beheerder Michel Geplaatst: gisteren om 07:31 Beheerder Geplaatst: gisteren om 07:31 Een slimme lader. Het nadeel van zo'n stekkerlader is dat die meestal niet verder komt dan 13A. Zo'n lader stelt overigens niets voor. Het is niet veel meer dan een DIN Laadcontroller en een 2 polige magnetische schakelaar. Je haalt de stekker van 1 kant van een simpele laadkabel en aasluiten. SmartEVSE zou ik in jouw geval halen als je het zelf in elkaar durft te schroeven. Dan kan je later eventueel ook simpel naar 3 fasen. Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Beheerder Michel Geplaatst: gisteren om 07:41 Beheerder Geplaatst: gisteren om 07:41 1 en 3 fase met omschakel mogelijkheid: Een simpele 1/3 fase lader: (voor 1 fase even fase 2 en 3 wegdenken) 1 Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Con Geplaatst: 5 uren geleden Auteur Geplaatst: 5 uren geleden (aangepast) Ik heb mazzel, mijn groepenkast is nog uitgevoerd (25 jaar geleden) met aardlekautomaten welke 2 modules innemen. Nu zijn er (waarschijnlijk al heel lang) aardlekautomaten van 1 module breed. Dus als ik een paar automaten vervang heb ik ruimte voor een 3 fase automaat. En ga ik dat als zodanig ook voorbereiden. Op voorhand begin ik met 1 fase laden. Dan heb ik later eenvoudig de keuze om alsnog naar 3 fasen te gaan. Voorts heb ik een aardige IP67 kastje gevonden waar ik alles kan inbouwen en komt dan buiten te zitten, in de meterkast heb ik daar geen ruimte voor. Ook daarin stop ik gelijk een 3 fase magneetschakelaar. Ik kan immers, als ik het goed begrepen heb in HA bepalen met hoeveel fasen ik ga laden. Nog wel een vraagje, maakt HA verbinding met de Smart Evse via wifi? Of comunniceert HA met de auto? En zo ja, hoe? 5 uren geleden aangepast door Con Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Beheerder Michel Geplaatst: 5 uren geleden Beheerder Geplaatst: 5 uren geleden Nee, kijk even goed naar het schema. Als je tussen 1 fase of 3 fase wilt schakelen, schakel je in principe 2 fasen weg met een tweede (2 polige) contacter achter de eerste 4 polige (zorg dat je ook de nul schakelt!) HA communiceert met de SmartEVSE via MQTT. De smart EVSE maakt verbinding met je netwerk middles Wifi. IN HA wordt de SmartEVSE automatisch gevonden middels MQTT discovery. Programmeer de EVSE et deze firmware. Die kan je uploaden en updaten via de webinterface: https://github.com/dingo35/ha-SmartEVSEv3 Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.
Con Geplaatst: 4 uren geleden Auteur Geplaatst: 4 uren geleden Op 18-7-2025 om 09:31, Michel zei: SmartEVSE In de basis was ik van plan om 1 fase én een nul aan te sluiten op het het 3 fase (met nul) relais. Dus ik leg wél een kabel 5 x 2,5mm2 maar gebruik slechts de fase, de nul (en uiteraard de aarde maar staat los van de voeding). (de afstand tot de meterkast is maar 8 meter, vandaar de 2,5mm2) Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2024 gelukkig weer glasvezel via KPN. Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11 met 24H2. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen