Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een 4K SE die hangt aan een vaste Triax met beugel, waarop een enkele lnb zit voor 19 oost en een dubbele voor 28.

Er lopen twee kabel-lijnen naar de ontvanger. De ene is rechtstreeks verbonden met 28 oost, de andere gaat naar een DiSeqC om te schakelen tussen 19 en 28.

Volgende observatie geldt enkel voor 28. Ik kan niet uitsluiten dat het probleem zich ook voordoet op 19, maar daarvan maak ik te weinig opnames om er uitspraken over te doen. Van 28 neem ik pakweg 50 à 100 uur per maand op. 

Occasioneel is de ontvangst van 28 zo slecht dat het beeld blokt/opnametijden te kort zijn. Dat houdt dan enkele uren of dagen aan en verdwijnt weer. Ik heb al van alles geprobeerd om een en ander uit te sluiten (gecheckt of het probleem zich voordoet bij beide tuners, uitrichting schotel gecheckt, lnb vervangen). Het probleem blijft zich echter voordoen, laat ons zeggen eens om de twee weken of zo. Meestal merk ik het pas enkele uren of dagen later, bij het verwerken van opnames, maar gisteren was ik er live bij en kon ik de blokken in beeld live zien (het is dus geen opname-probleem) en zag ik volgende waarden:

BBC One London HD: SNR 95, AGC 4

ITV3 HD: SNR 90, AGC 0 à 90 (de meting ging zonder overgang van 0 naar 90, schoot de hele tijd heen en weer)

Nu hadden we de afgelopen dagen wel sneeuw, maar dit probleem doet zich ook voor bij helder weer dus ik vermoed dat het niet daar aan ligt.

Het is frustrerend dat dit blijft terugkomen en ik er maar niet in slaag de kwestie te isoleren.

Inmiddels is het probleem weer weg en krijg ik als waarden op BBC One London HD: SNR 95, AGC 98.

Mogelijke issues waar ik nog aan heb gedacht:

-water in de elektriciteitsdozen waar kabels zijn doorverbonden

-vreemd issue i.v.m. de DiSeqC (maar dan zou ik het probleem niet ook krijgen op de lijn die er niet door gaat, lijkt me?)

-probleem ontvanger

-probleem bekabeling (maar het zou wel sterk zijn als het probleem zich gelijktijdig op beide lijnen voordoet)

Gelukkig kan je voor de BBC ook bestanden van iPlayer plukken die voor de meeste parameters even goed zijn als een ts, of beter, maar dat is wel veel bewerkelijker dus goed signaal van lineaire zenders heeft wel de voorkeur...

Iemand suggesties?

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen