Ga naar inhoud


Groot verschil SNR waarden op Astra 1 (19.2)


Jürgen

Aanbevolen berichten

Vooraleer over te schakelen naar een 88 cm schotel zou ik nog even proberen die 78 cm wat meer te doen kantelen naar ongeveer 10 à 11 graden.

Het advies van Sprietje is zoals altijd toppie . Ik heb zelf nog enkele keren in dit geval gestaan en wat meer resultaat gehad.

 

 
Op zich een goede tip maar volgens mij los ik hiermee eventueel toch alleen maar één deel van het probleem op.
Het eerst genoemde probleem met de te grote afstand van 8mm van de feedhorns blijft dan toch bestaan of heb ik het mis?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

 

Het eerst genoemde probleem met de te grote afstand van 8mm van de feedhorns blijft dan toch bestaan of heb ik het mis?

 

Nee ,je hebt het niet mis. Zoals sprietje zegde blijft die afstand van 8 mm bestaan. Maar als je toch op ladder staat zou ik even een houten spietje of een kleine schroevendraaier aan de voorkant van de lnb's ertussen plaatsen , zo komen de lnb koppen wat dichter van elkaar te staan naar het midden van de schotel toe. Kijk even wat dit geeft op je ontvanger in SNR.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

......zo komen de lnb koppen wat dichter van elkaar te staan naar het midden van de schotel toe. Kijk even wat dit geeft op je ontvanger in SNR.

 

Ik denk dat ik het snap maar moet de opmerking '..dichter van elkaar..' niet zijn '..dichter bij elkaar..'?

M.a.w. ik moet door de een of andere wig te gebruiken zien te bewerkstelligen dat het hart van de koppen van de 2 LNB's liefst op 47mm komt te staan.

Ik weet niet of dit nu nog met de Multiblock lukt want zoals ik eerder al schreef zijn er een paar schroeven dol en wil daar in elk geval niet meer aan draaien.

Zal het een dezer dagen proberen.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Visiosat lost het probleem dat de koppen niet dicht genoeg bij elkaar kunnen staan op door de lnb's te laten loensen. Met andere woorden, de lnb's staan helemaal niet naar de juiste plaats op de schotel gericht.
Allemaal oplossingen die verre van ideaal zijn.
 

post-60869-0-32883300-1405512315.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

.dichter van elkaar..' niet zijn '..dichter bij elkaar....

 

Uiteraard ! zodat beide koppen iets meer naar het brandpunt (middenpunt schotel) toegaan. Probeer maar even , je weet nooit , we horen later wel...

 

 

Allemaal oplossingen die verre van ideaal zijn.

 

Weet ik sprietje , maar soms breekt nood de wet. Als je hiermee betere resultaten krijgt is dit het belangrijkste. Ik denk enkel aan de situatie waarin de TS zich nu bevind en tracht gewoon mee te denken voor een oplossing.

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk enkel aan de situatie waarin de TS zich nu bevind en tracht gewoon mee te denken voor een oplossing.

 

Uiteraard waardeer ik jouw bijdrage en zie die ook wel als een goede alternatieve optie maar zoals Sprietje terecht schrijft, het is niet optimaal, het is een beetje rommelen in de marge.

Uiteindelijk is het toch wel mijn bedoeling om voor zo ver mogelijk een optimale afstelling te bereiken.

 

Dus ik denk dat ik binnenkort toch eerst een Triax 88 bestel en dan bekijk wat het resultaat is want dat zijn de kosten niet.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel Duitse zenders zijn overgezet naar de Astra1N, die sterker is. De Nederlandse ook een tijdje, maar zijn weer teruggezet naar de 1L vanwege de geringere footprint van de 1N in het noorden. Daarnaast speelt mee dat de NL transponder op een hogere frequentie zit en hogere frequenties ondervinden meer demping in de kabel, mede afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte kabel.

 

Nadat ik de voorgaande goede adviezen nog even op me heb laten inwerken vraag ik me nu af of het nog wel echt toegevoegde waarde heeft om mijn huidige Triax 78 te vervangen door een Triax 88.
Als ik het verhaal van Jako87 nogmaals lees dan heb ik de indruk dat de huidige waarde voor de Nederlandse SD kanalen van 80% na vervanging nu niet significant beter zal worden of heb ik het mis?
Daarbij ook nog met de wetenschap dat de SD kanalen op Astra1 steeds meer zullen worden afgebouwd.
 
Dit is wat ik nu gemiddeld met de Triax 78 bereik waarbij de waarden van de onderlinge kanalen wel iets kunnen fluctueren en verder voor wat de gemeten waarden op mijn SOLO2 waard zijn.
 
Nederlandse SD zenders 80%
Duitse SD zenders 90%
Duitse HD zenders 94%
 
Nederlandse HD zenders 92%

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

de waardes die je ontvanger aangeeft moet je ook met een korrel zout nemen.

 

Ik heb een bigbisat met 4 koppen.

 

Op de DM8000 zit de signaalsterkte tussen de 70 en 90% voor Astra 19 en 23,5.

Eén HD=85%

VTM HD = 79%

 

De VU SOlo2 geeft voor diezelfde kanalen waardes tussen 95 en 100%.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt dat de weergave van de signaal waardes op de ontvangers maar indicatief zijn en geen waarde aan gehecht moet worden.

 

Wat ik naar mijn mening wel daaruit kan opmaken dat er op 19.2 een best groot waardeverschil is tussen de Nederlandse (SD) kanalen en de Duitse (HD / SD) kanalen maar dat heeft Jako87 al verklaard.

 

Nogmaals, waar het mij om gaat is dat ik denk dat het vervangen van een Triax 78 voor een Triax 88 voor wat betreft de Nederlandse SD kanalen op 19.2 geen significante verbetering tot gevolg zal hebben.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige zenders die met een CanalDigitaal kaartje te ontvangen zijn, komen wel heel sterk door. Dat is bijv. Nickelodeon met DVB-S, QPSK, FEC 3/4 op 11973V van de Astra 19,2. Die komt volgens mij als sterkste door. Zelfs als het cats and dogs regent valt die zender niet weg. Deze zender is te vergelijken met "Das Erste SD"
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit Nickelodeon dan ook op dezelfde 19.2L satelliet als de overige Nederlandse CD SD kanalen?

 

Ik ga straks even kijken welke waarde die bij mij aangeeft, op dit moment is mijn kleindochter hier aan het logeren en heeft de TV in beslag genomen :D

 

Toch nog even op de slaapkamer gekeken en daar zie ik dat BVN op 80 - 81% staat en Nickelodeon op 78% !!!!

Bij enigszins lichte bewolking dus dat ziet niet echt sterk uit.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, hoe dan ook, n.a.v. jouw deskundig advies en berekening staat in elk geval vast dat de Triax 78 in mijn woonomgeving niet optimaal is af te stellen om zowel 19.2 als 23.5 optimaal te ontvangen.

Dit bleek gisteren ook weer eens bij een stevige regenbui, weg beeld, eerst op 23.5 en daarna ook op 19.2.

 

Heb nu de knoop doorgehakt en een Triax 88 besteld met een Inverto Quad Monoblock 23mm LNB 4.3° voor schotel van 80cm zie bijlage.

 

Allen bedankt voor de geleverde bijdrage.

 

 

post-37183-0-79449100-1405927382.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...