Ga naar inhoud


stab motor draait niet meer


Kozmoz

Aanbevolen berichten

Vanmiddag wilde ik naar de bbc kijken op astra2 en toen bleek dat mijn stab motor niet meer draaide.

Nu heb ik alles nagekeken (coaxkabels, instellingen ontvanger, een andere satelliet...) maar noppes.

Ik heb zelfs een andere ontvanger aangesloten maar de motor doet niks. ik ben gaan luisteren aan de motor maar je hoort niets.

Ik heb nog wel beeld op astra1, dus de coaxkabel is niet defect.

Wil dit nu zeggen dat mijn motor echt naar de vaantjes is of weet iemand nog raad?

technische gegevens: stab motor HH120, triax schotel 110cm

 

kozmoz

Vu+ Uno 4k SE, Mut@nt HD2400, triax multi rail met 4 inverto black premium LNB's, 1.1m triax schotel

Link naar reactie
Delen op andere sites


probeer eens op de hand te sturen, zoniet dan losmaken en eventueel rechtstreeks op je ontvanger aansluiten en testen. Je kan hem openmaken en controleren op vocht. Als hij < 1 jaar dan terug naar de winkel en anders "helaas" een nieuwe kopen. Ikzelf zal overigens nooit een 1,10m triax op een stabhh120 plaatsen, max een 1m.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite moet het kunnen, de HH120 wordt verkocht voor schotels tot 1.20m.

Maar ik heb zelf een 100cm high performance schotel op de HH120 en bij harde wind moet ik e.e.a toch al bij gaan stellen ondanks dat alle schroeven ed. muur vast zitten.

Zoals hier boven al aangegeven is, ga eens in je menu en probeer handmatig te sturen (fijnafstelling)

Lukt dat ook niet en is de rotor ouder dan 1 jaar dan kan je niets overkomen en dan zou ik zeggen probeer hem eens los te schroeven.

Waarschijnlijk is er een tandje van een tandwiel afgebroken maar of je daar ook nieuwe voor kunt krijgen??????? soms kun je het tandwiel zo draaien dat je dit afgeproken deel niet meer hoeft te gebruiken, maar ik heb de 120 nog niet los gehad dus weet niet of dat hier ook kan werken.

 

suc6

 

gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Een collega van mij heeft ook eens problemen gehad met zijn 120.

Wou niet meer draaien en nog wel beeld.

Hij heeft toen de pluggen er opnieuw aangezet en toen deed hij het weer.

Het is het proberen waard.

Succes.

 

AO

DM 7020-80gb - Div. Images - Lexar 512mb cf - DM 500+ - DM 800 - triax 78cm Astra 1,2,3,Hotbird - LG 42" PLASMA (1080)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat de schotel nog wel gericht staat op een andere satelliet.

Heb je daar wel signaal van.

Oftewel heeft jouw ontvanger nog wel verbinding met de lnb.

Als dat zo is dan weet je in ieder geval dat je kabel goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. De schotel staat nu op de astra1 gericht en is niet meer te verdraaien. Ik heb de motor al is afgekoppeld en terug aangesloten maar dat gaf geen verbetering. De kabels zijn nog in orde volgens mij want ik heb nog beeld op mijn ontvanger op astra1. Ik heb ook geprobeerd de schotel manueel te draaien via de ontvanger, maar de motor geeft geen kik meer. Je hoort ook geen enkel geluid als je gaat luisteren aan de motor als iemand anders de de motor aanstuurd.

Ik denk dat ik de motor naar beneden ga halen en proberen open te schroeven. De motor is ondertussen al 3 jaar oud.

 

kozmoz

Vu+ Uno 4k SE, Mut@nt HD2400, triax multi rail met 4 inverto black premium LNB's, 1.1m triax schotel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk hier is.

 

Disq

 

Er is ook een forum.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kozmoz,

 

Mijn collega dacht dat ook, hij had namelijk ook nog beeld.

Maar toch op de 1 of andere manier maakte 1 of meerdere pluggen geen

goed contact meer.

Toch proberen zou ik zeggen.

succes.

DM 7020-80gb - Div. Images - Lexar 512mb cf - DM 500+ - DM 800 - triax 78cm Astra 1,2,3,Hotbird - LG 42" PLASMA (1080)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb intussen de motor opengeschroeft en het motortje is niet defect maar de sturing is defect. Het motortje dat gebruikt wordt is een stappenmotor. Als je de motor aanstuurt met een ontvanger beweegt de as een heel klein beetje naar beide kanten. Nu weet ik niet echt veel over stappenmoter sturingen. Is er iemand die mij wat meer informatie kan geven over deze materie? of iemand die eventueel over een service manual beschikt van een stab motor?

 

kozmoz

Vu+ Uno 4k SE, Mut@nt HD2400, triax multi rail met 4 inverto black premium LNB's, 1.1m triax schotel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto die Stab heeft laten zien van de HH90 is te zien dat het waarschijnlijk geen stappenmotor is. Ik vermoed dat omdat er sensoren gebruikt worden om de draaiing te meten en bij een stappenmotor is een nulstandsensor genoeg.

 

http://64.78.51.244/download/HH90TEST.pdf (natuurlijk wel een STAB reclameverhaal, waarin de HH90 wordt gevgeleken met Moteck en Satcontrol binnenwerken).

 

Ook is een stappenmotor niet handig als een hoog rendement nodig is, en bij Disecq is dat wel handig.

 

Komt de constructie overeen met die van de HH90 op de plaatjes? Kan je uitvinden hoeveel draden er naar de motor gaan en wat de spanning daarover is als je een draaiopdracht geeft?

 

 

Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn motor heeft vanbinnen geen hall sensoren.

De HH120 heeft een hele andere opbouw aan de binnenkant in vergelijking met de HH90.

Op het stuurprintje zit deze IC: TEA3717. Ik heb dat even opgezocht en dat is een stappenmotor driver. Het motortje wordt waarschijnlijk met pulsen aangestuurd. Als ik er gelijkstroom opzet draait het ook.

Het motortje heeft 2 aansluitingen. Ik kan geen spanning meten wanneer ik het motortje laat draaien via de ontvanger.

Alle hulp is welkom voor diegene die hier ervaring in hebben.

 

Kozmoz

Vu+ Uno 4k SE, Mut@nt HD2400, triax multi rail met 4 inverto black premium LNB's, 1.1m triax schotel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, het IC is bedoeld als een stappenmotor driver. Maar er zit een bridge output in: heel geschuikt om een gelijkstroommotor op aan te sluiten.

 

Als je motor twee aansluitingen heeft en gaat draaien als je daar spanning op zet is het geen stappenmotor.

 

Het datasheet van de TEA3717 staat op http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1524.pdf

 

Als je dat leest kan je wel uitvogelen hoe de TEA zou moeten worden aangestuurd. Gebeurt er wat op de phase-ingang (is de draairichting)? De TEA krijgt nog een ander signaal wat moet aangeven 'draaien' of 'niet draaien'. Volgens de datasheet waarschijnlijk op I0 en I1, maar de monoflop op pen T kan misschien ook als input gebruikt zijn.

 

Maar wie weet is er een nulstandschakelaar of zoiets kapot, of de aanstuur-controller. Die controller krijgt z'n voeding vast via een spanningsregelaar; ik verwacht dat die controller op 5 volt werkt. Kan je dat controleren?

 

In ieder geval is het niet het motortje, want dat werkt kennelijk.

 

 

Thomas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...