Ga naar inhoud


extra geheugen wordt slechts voor de helft gezien


gerrit B

Aanbevolen berichten

Omdat de computer (Siemens Xpert P3 500Mhz met moederbord AX63) van de kinderen zo traag is en er nog maar 2 MB beschikbaar is als de virusscanner wordt gebruikt heb ik het geheugen (was 256mb) uitgebreid met 2 modules van 256MB.

Omdat ik maar 3 bankjes kon plaatsen moest er dus 1 128MB module worden uitgehaald en kon ik de 2 nieuwe van 256MB er bij plaaten.

Echter toen ik ging kontroleren hoeveel geheugen ik nu beschikbaar had was dit maar goed 380MB.

Dus de modules er uit en er maar 1 in gezet en toen bleek dat dit module maar gezien werd als 128 MB en bij de andere precies het zelfde.

Samen geven ze dus 256MB ipv. de 512MB wat het volgens de stickers op de modules zou moeten zijn.

 

Wie weet hoe dit kan.

Zou de bios niet met deze geheugen grootes om kunnen gaan, zijn de modules defect (zijn nieuw) of past het geheugen gewoon niet bij de PC.

Op het oude geheugen staat nl. 16MX64 SDRAM PC100-222-620 en op de nieuwe PC133U-222-542-2 256MB Synch. 133MHz CL2

 

suc6

 

Gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat heb ik ook wel eens gehad dan leest hij maar één kant van het geheugen, ben toen teruggegaan naar de winkel omgeruild voor een ander merk en die deden het wel goed.

 

GR xyxthumbs.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet alle bios versies kunnen de 3 geheugenbankjes aanspreken als er verschillende soorten in gestopt zijn.

 

het eerste wat je kunt proberen is alle oude meuk eruit halen en de nieuwe eerst op 1-2 erin stoppen en als dat nog niet 512 MB geeft dan eens op 1-3 erin stoppen.

 

maar doe niet naderhand de 128MB er terug bij want dat zal wederom problemen geven.

 

cheers

So Long

Fischer Z

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, dat werkt ook niet.

Het werkt zelfs niet als ik er maar 1 nieuw module in stop, dan geeft hij nl. ook 128MB aan ipv. 256MB.

Stop ik in alle 3 slots een geheugenbankje dan ziet hij iets van 380 MB, dus hij ziet alle bankjes wel.

 

Zou ik de bios niet kunnen vervangen, want deze is van 07/21/2000 (award modular BIOS v4.60PGMA) en zo ja wie weet waar je die kunt vinden?

Op de site van Siemens zie ik nl. alleen maar; dat type met dat moederbord heeft die Bios, maar ik kan nergens een update oid. vinden.

Het moederbord = AOpen AX63, moederbord ID = 07/21/2000-VT693-00000006C-00

kloksnelheid 100 Mhz bandbreedte 800 MB/s

moederbord Chipset = ApolloPro+

 

suc6

 

Gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

HO!!!! stop... bios heeft hier geen invloed op.

De memorycontroller regelt dit en die is niet door software aan te passen.

 

Je kunt beter dit geheugen omruilen voor double sided geheugen. Dit is overigens behoorlijk zinloos als de memorycontroller gewoon niet hoger kan aannemen dan reepjes van 128Mb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkel zijdig dus met 8 Ic's aan 1 kant alleen staat op deze bankjes dus 133 Mhz.

Echter als ik naar mijn oude geheugen kijk dan zit er een 128 MB PC 100 origineel van Siemens in (16 x 8MB)en heb ik al een keer een 133 Mhz 128MB geheugen (8x 16MB) bij in gezet en die accepteerde hij wel zonder morren.

En inderdaad had ik ook iets gevonden dat er maximaal 768MB in kon, dus 1 x 128 en 2 x 256 zou volgens Bartje moeten kunnen.

Ik heb de bankjes even op een andere PC getest en daar werken ze prima op, dus die zijn wel goed.

Zou het dan toch aan de PC 100 liggen of dat hij de CL2 versie niet aan kan?

 

suc6

 

Gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

aan de pc100 of cl2 zal het niet liggen denk ik vreemd is het zeker want volgens het manual zou het moeten werken maar in de praktijk dus blijkbaar niet.

 

een ideale situatie is het meestal niet verschillende dimm's door elkaar zeker niet als enkel en dubbel zijdig en ook de dimms zelf qwa merk ook nog een anders zijn kun je je lol nog op.

 

het makkelijkste is een grote bak met div soorten dimm's om te proberen wat de ideale combinatie is en er dan ook vanuitgaande dat het board heel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi

 

Ik weet niet of je het probleem al opgelost hebt maar al lezende door alle antwoorden mis ik nog iets.

 

Je schreef dat je PC100 & PC133 door elkaar gebruikt hebt. Dat is aardig uniek

want dat getal staat voor de snelheid waarmee het memory kan werken. Zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn.

 

Uit de eerdere berichtgeving leid ik ook af dat jou computer niet meer aan kan dan PC100.

 

Dus als je er PC133 in plaatst loop je een groot risico dat je computer niet naar behoren gaat werken. Het door elkaar gebruiken van PC100 en PC133 is dus ook geen oplossing.

 

Weet niet waar je het andere geheugen vandaan gehaald hebt maar, als het mogelijk is zou ik het terug brengen en daarvoor in de plaats alleen maar PC100

gaan gebruiken. Dan heb je meeste kans van slagen dat je hardware naar behoren gaat werken. Met een beetje zoeken is het ook nog wel ergens te koop.

 

Los daar van staat dat, wanneer je hardware er toch mee zou gaan werken je ook problemen kunt gaan verwachten van Windows. De versie 2k & XP, maar vermoedelijk ook ME, zullen naar alle waarschijnlijkheid gaan steigeren. Deze besturingssoftware gaat veel kritischer met het geheugen om dan Win 9x versies.

 

Komt ook doordat deze besturingssystemen eigenlijk geen DOS omgevingen meer zijn.

 

Mogelijk kun je iets met deze bijdrage.

 

Succes en groetjes

Michiel

Link naar reactie
Delen op andere sites

had ik ook bij een dell. extra geheugen erin (enkelzijdige DIMM). werkte niet. toen omgewisseld met dubbelzijdige DIMM uit computer B.

enkelzijdige werkte wel gewoon in computer B en bij die dell was nu ook alles goed met die dubbelzijdige plankjes.

 

bij een 100 Mhz. moederbord verdient het in theorie de voorkeur 100 MHz. geheugens te gebruiken, maar omdat die uitsterven zijn ze nu duurder dan 133 MHz. in de praktijk merk ik bij normaal gebruik geen verschil. net zoals bij het door elkaar gebruiken van 100 en 133 MHz. maar ook dat zou per moederbord kunnen verschillen, stel ik me zo voor.

 

bromtol

mij zie je hier niet meer posten, hoewel ik me soms erg in moet houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hoi

Ik weet niet of je het probleem al opgelost hebt maar al lezende door alle antwoorden mis ik nog iets.

Je schreef dat je PC100 & PC133 door elkaar gebruikt hebt. Dat is aardig uniek
want dat getal staat voor de snelheid waarmee het memory kan werken. Zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn.

Uit de eerdere berichtgeving leid ik ook af dat jou computer niet meer aan kan dan PC100.

Dus als je er PC133 in plaatst loop je een groot risico dat je computer niet naar behoren gaat werken. Het door elkaar gebruiken van PC100 en PC133 is dus ook geen oplossing.

Weet niet waar je het andere geheugen vandaan gehaald hebt maar, als het mogelijk is zou ik het terug brengen en daarvoor in de plaats alleen maar PC100
gaan gebruiken. Dan heb je meeste kans van slagen dat je hardware naar behoren gaat werken. Met een beetje zoeken is het ook nog wel ergens te koop.

Los daar van staat dat, wanneer je hardware er toch mee zou gaan werken je ook problemen kunt gaan verwachten van Windows. De versie 2k & XP, maar vermoedelijk ook ME, zullen naar alle waarschijnlijkheid gaan steigeren. Deze besturingssoftware gaat veel kritischer met het geheugen om dan Win 9x versies.

Komt ook doordat deze besturingssystemen eigenlijk geen DOS omgevingen meer zijn.

Mogelijk kun je iets met deze bijdrage.

Succes en groetjes
Michiel


In de verre weg meeste gevallen werkt dit wel probleemloos, 100 en 133 samen, hoor, niets unieks aan. De hele boel draait dan op de lagere snelheid, 100 dus.

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het probleem is niet de snelheid, maar de manier waarop de chips op de module zitten..

Wat je nodig hebt, zijn de zogenaamde 16x8 modules, deze verdelen de chips over 2 zijden van de module.

Lastig te krijgen, ( vooral 256Mb) maar ze zijn er wel hoor.. Mocht je echt problemen ondervinden om ze te pakken te krijgen, stuur dan maar een pm'etje, dan kan ik je wel verder helpen.

 

Groetjes,

 

Maestro

- - - - To SAT or not to SAT , that's the question - - - -

 

** Dreambox 500S - Humax 5400 - Target CI2000 **

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...