Ga naar inhoud


Is gietijzer te lassen zonder dat het later terug breekt?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Mijn dochter heeft een houtkachel merk EFEL overgemonen van een vorige eigenaar....

Die had er cokes in gebrandt en zo een extreme hitte opgewekt!

In de middenzijkant was een scheurtje ontstaan....

We hebben dit paneel bij een smid gebracht die het in zijn geheel heeft opgewarmd en dan gelast....

Na 3 maanden goed gehouden te hebben heeft het gisteren terug de scheur getoond...

Ik weet nog niet of het op dezelfde plaats is of ernaast...

Nu de vraag: Kan gietijzer met sukses gelast worden, of is het zinloos?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast philisatter

Gietijzer kan heel moeilijk gelast worden.

Eén van onze monteurs last wel eens gescheurde tandwielkasten. Het is een kwestie van verwarmen, het op de ouderwetse manier lassen met gas/zuurstof, het juiste toevoegmateriaal en een brok van ervaring.

Dan nog kun je pech hebben dat het opnieuw scheurt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Die had er cokes in gebrandt en zo een extreme hitte opgewekt!
Je zegt eigenlijk zelf al de structuur van de ijzermoleculen is ws verandert en zal na weer lassen ws weer scheuren.

Is na laten maken geen optie?

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in Nijmegen speciale gietijzerelectroden gehaald waar veel nikkel in zit en met gelijkstroom gelast 2,5 mm met 60Amp.

Eerst voorverwarmen ongeveer tot 60 graden, en max. 2cm lassen en weer af laten koelen tot 60 graden.

 

John

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jan,

 

Gietijzer is zeker wel te lassen (door een kundig iemand) ,echter na het lassen heb je veel spanning in het materiaal daarom moet een gelast onderdeel uitgegloeid worden wat wil zeggen het gehele onderdeel moet in een oven roodgloeiend gestookt worden(egaal erg belangrijk anders krijg je weer spanningen) en daarna langzaam afkoelen niet geforceerd.

 

Moi Brombeer. smile

 

Overigens waarom vervang je het onderdeel niet ,ik heb ook een efel in de thee schenkerij van mijn vrouw die bestaat allemaal uit losse delen doe eens navraag bij efel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel het is een "oude" smid, (70j) die het stuk op zijn smissevuur opgewarmd heeft en dan gelast.

Ik veronderstel dat als ie zijn hele arbeidsleven in gietijzer gewerkt heeft hij "het" wel kent.

Ik geloof dat mijn zoon zei, dat van een Efel er moeilijlk stukken te krijgen waren, en van een Saey gemakkelijk....

Ik ga ook eens uitvissen wat zo een zijkant kost!

Mogelijks is een volledig toestel uit een_of_andere_veiling_site veel goedkoper...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jan,

 

Probleem op een smidsvuur is dat het stuk gietijzer niet egaal heet is geworden en je er zo spanning inkrijgt wat weer een scheur geeft ,als je het goed wilt doen moet het in een oven uitgegloeid worden (lees spanningvrij gemaakt worden).

 

Moi Brombeer. smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het algemeen is een las sterker dan het materiaal zelf.

Gietijzer is goed te lassen door een deskundige.

Voorwaarde is wél dat het gietijzer niet te oud en "bewerkt" is.

 

Met bewerkt bedoel ik niet te oud en onderhevig is geweest aan

extreme omstandigheden, bijvoorbeeld een kachel die altijd maar

weer hoge temperaturen aan het materiaal geeft.

Zie het dan als materiaalmoeheid.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de brabantse kachel die in de woonkeuken van mijn wijlen grootmoeder in maastricht stond, had ook zo'n scheurtje..

is nooit gerepareerd kunnen worden omdat het gewoonweg te duur was om een dergelijke vakman te kunnen betalen

(er waren echter wel reparatiepasta's die voor algemeen gebruik een afdoende oplossing gaven, ik wil niet eens weten wat voor ongezond goor goedje het meerendeel van die pasta uitmaakte, wellicht puur asbest)

 

nu zou inmiddels qua uurloon de echte vakman nog betaalbaar zijn echter het energieverbruik om voor te gloeien / lassen / nagloeien kan boven op de prijs voor herstel koplastig worden.

dat zijn echt wel enkele dagen mazoet-verbruik

 

als het 'T echt waard is (antiek en of herinneringswaarde) moet je een goede smeederij opzoeken... enkele waalse experts waar het vakmanschap en de technologie op pijl gehouden is kan uitkomst bieden.

 

 

 

cheers

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In grote lijnen bestaan er twee soorten gietijzer, Grijs en Wit gietijzer.

Door het hoge koolstof gehalte in gietijzer is het zeer moeilijk te lassen.

Wit gietijzer is zelfs nagenoeg niet te lassen.

 

Aangezien de Smid reeds geprobeerd heeft om je kachel te lassen zou ik het niet nogmaals proberen.

Misschien is het mogelijk om aan de binnen zijde van de kachel een temperatuur bestendige RVS strip met RVS schroeven of bouten te bevestigen.

Giet ijzer is goed te boren en draad tappen is ook mogelijk, misschien kan je Smid het op deze wijze proberen.

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...