Ga naar inhoud


een bank die meedenkt?


minplus

Aanbevolen berichten

Dochter voor studie een aantal maanden in Spanje en aldaar beroofd van 3/4 van haar spullen, waaronder kleding, mobieltje en ABNbankpas. Meeste geen groot probleem, alles geblokkeerd, goedkoop bieltje en kleding in de uitverkoop gekocht. Alleen de ABN levert een gigantisch probleem. Wij eerst naar de bank, want zij had nog niets en er is daar geen ABN.

1e contact: nee, we kunnen u niet helpen. Na vragen om directeur iemand die ging navragen en kwam met een folder met een (oud en fout) telefoonnummer: dit moet ze bellen en wereldpas aanvragen en naar Spanje laten sturen , dan kan ze hem ophalen met haar paspoort (niet gestolen), duurt max. 2 weken. Na bellen (nieuw nummer gekregen en daar aangevraagd) kreeg ze een bevestiging, maar na 2 weken nog geen pas. Gebeld, "nee, u heeft helemaal niets aangevraagd, er staat niets in het systeem". Na 4 telefoontjes a 4,50 per stuk en 4 mensen die steeds wat anders beweerden een 5e die zei dat alle vorigen het fout hadden en dat ze de wereldpas telefonisch in haar woonplaats in Nederland moest aanvragen. Aldus gedaan, maar de ABN aldaar weigert elke medewerking, ze moet maar naar Nederland komen en het hier regelen (dat ze niet aan haar geld kan komen om dat te doen deed er niet toe) of ze moet een aanvraagformulier naar haar kamer laten sturen, iemand (wie?) moet dat naar Spanje sturen, zij moet het invullen en terugsturen, dan werd een pas naar haar kamer gestuurd en die moet iemand dan weer opsturen en o, ja "of ze soms van plan was dit vaker te laten gebeuren?"(zal niet gaan want daarvoor moet je een pas hebben, was haar antwoord). Zou alles bij elkaar een maand gaan duren.

2 vragen aan jullie:

1- Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt en weet je een soepeler oplossing?

2- We gaan natuurlijk allemaal bij de ABN weg, maar weet iemand of er een bank is die wel enig fatsoen heeft en als die er is hoe je dan het overgaan zo soepel mogelijk regelt?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Rot voor je dochter, ik weet hoe het is, ik ben zelf eens alles kwijtgeraakt in London en de bank werkte op alle fronten tegen. (was in dit geval de Rabobank).

 

Inmiddels is de hele familie geen lid meer bij de Rabobank... en ondergebracht bij andere banken met meer visie voor de burger dan de Rabobank. (en dat terwijl de Rabobank vroeger de Boerenleen bank was, voor en door de burgerij. Dit doel heeft men allang verloren, evenals, waarschijnlijk, bij de ABN) Als gezin zitten we bij de Postbank, niet ideaal, maar tot dusver wel betrouwbaar. Als extra voorziening zitten we bij de Duitse "dresdner-bank" en toegegeven: we krijgen daar meer service dan bij banken in Nederland. Voor ons een reden om onze credit-cards en hypotheek bij deze bank onder te brengen. Maar: dit is onze ervaring en de meningen verschillen sterk tussen klanten en banken. Wat wij meestal doen is het vergelijken van de voorwaarden van de bank en de gebruikerservaringen op internet.

 

Een tip voor je dochter: indien ze rechtsbijstand heeft, maak daar nu gebruik van.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

minplus, ik weet niet hoe oud je dochter is, maar een bankrekening bij een Spaanse bank is snel geopend.

Dan had je van de ABN in NL naar die nieuwe rekening geld over kunnen maken. Een kwestie van één of twee dagen.

Waarom heb je niet gezorgd dat je dochter een krediet kaart bij zich had. Dat is tegenwoordig toch wel

"een extra stukje zekerheid" zoals dat zo mooi heet in NL.

Een kredietkaart bij diefstal is snel geblokkeerd en vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet altijd zo gemakkelijk helaas, ik spreek ook uit ervaring.

 

Een goed jaar geleden moest ik voor mijn werk naar Afrika. Ik had een ticket Amsterdam --> Londen --> Nairobi, de nachtvlucht.

Omdat ik maar een goed weekje zou gaan had ik buiten mijn gereesdchapskist die een dikke 30 kilo weegt de rest van mijn spullen in een dikke weekendtas weten te proppen. In Afrika heb je buiten korte broeken en T-shirts niet te veel nodig gelukkig, dus laptop ook nog in de weekendtas.

Bijna altijd rommel ik het ding het vliegtuig wel in, en met een beetje duuw en trekwerk ram ik mijn weekendtas wel in een bagagebak.

Aangekomen in Londen bleek dat het weer zo slecht was dat we niet konden vertrekken richting Nairobi. ergens ver na middernacht werd de vlucht geannuleerd, de volgende vlucht was de volgende avond.

Geen nood, door de douane en een hotelletje regelen en een paar uurtjes slapen. Helaas was ik niet de enige die op dat plan was gekomen. Omdat na 21:00 zo'n beetje alle vluchten geannuleerd waren was er geen kamer meer te krijgen onder de 350 Euro. Dat was me voor die paar uurtjes nou net te gortig. Ik ben een gemakkelijke slaper en een tapijtje en mijn weekendtas als kusse waren me goed genoeg.

Ik bleef dus "achter de douane" en heb me met een paar glazen bier en whisky nog even wat moed ingedronken. Daarna een redelijk warm plekje voor een gate opgezocht en gaan knorren. Weekendtas als kussen, zomerjasje als deken.

Toen ik 's ochtends wakker werd was helaas mijn weekendtas met onbekende bestemming vertrokken frown

In mijn weekendtas zat mijn hele hebben en houwen. paspoort, geld, passen, credit cards, blackberry, GSM, etc.

 

Daat sta je dan op een internationale luchthaven zonder een cent op zak, geen telefoon en geen paspoort meer...... blush

 

Dus ff bij de politie langs. Die kijken je dan meewarig aan, hoe kan je zo stom zijn, en meer als een papiertje regelen (zo uit een kladblok gescheurd !) met je naam er op krijg je niet. het officiele proces verbaal krijg je later wel via de post opgestuurd.

Gelukkig waren ze wel zo vriendelijk me de telefoon te laten gebruiken zodat ik naar de zaak kon bellen om mijn GSM, blackberry, en bankpassen te laten blokkeren. Dat is dus ook promt gebeurd.

 

maar dan. Geld heb je niet en kan je ook niet regelen. Een nieuwe credit card duurt minimaal 24 uur. Geld overmaken via Western-union gaat niet, want je hebt een paspoort nodig om dit op te nemen. Naar de ambassade voor een nood paspoort (zo'n roze vodje) ? Hoe kom je zonder een cent op zak op de ambassade. en ook dit duurt een halve dag minimaal.

kortom, de eest simpele oplossing was de zaak een ticket laten regelen naar Amsterdam en hier worden opgehaald door iemand van de zaak. Mijn auto stond op P3, maar ook mijn sleutels was ik kwijt, die zaten in de vertrokken weekendtas.

 

's Avonds was ik gelukkig weer in Amsterdam. De douane in NL deed nergens ingewikkeld over, die accepteerde het briefje uit het kladblok (wel met stempel en logo) zonder problemen.

 

Eerste stop in NL was trouwens de burgerking op Schiphol. Ik had de hele dag niets gegeten........

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: minplus

1- Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt en weet je een soepeler oplossing?
2- We gaan natuurlijk allemaal bij de ABN weg, maar weet iemand of er een bank is die wel enig fatsoen heeft en als die er is hoe je dan het overgaan zo soepel mogelijk regelt?


Ja je had je zoiets wel erg simpel voorgesteld als ik het zo lees.
Volgens mij moet je dochter eerst met een proces verbaal van diefstal (vermissing) zelf naar de bank daarna kan ze een nieuwe pas aanvragen.
Een bank die zonder enige formaliteit nieuwe passen verstrekt zul je niet vinden volgens mij, dan zou iedereen maar wat kunnen roepen dus het verhaal dat ze zelf naar Nederland moet komen geloof ik wel ze heeft waarschijnlijk toch een ticket dus niet direkt geld nodig.
Maar het personeel op de klantenservice van de bank die zal wel opdracht hebben om de klant zo vriendelijk mogelijk te woord te staan, en dingen in de computer zet die niet kunnen.
Dan moeten ze je eigenlijk juist voorlichten maar omdat de vraag vrij moeilijk is vrees ik dat niet iedere helpdesk medewerker dat kan, simpel omdat ze dat zelf niet weten.

Laten we eerlijk zijn degene die op de bank werken zijn niet de veroorzaker van het probleem dat is de dief van de spullen. smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nelix

Bedankt voor je reactie.

Had al eerder de indruk gekregen dat de Rabo niet veel beter is. Zou wel de makkelijkste geweest zijn omdat die hier dichtbij een vestiging heeft. Onze dochter heeft geen rechtsbijstandsverzekering

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Drs.

Jouw idee van een rekening openen is misschien een goede mogelijkheid, maar je moet dan denk ik er wel meteen iets op kunnen zetten. Maar we gaan dit nazoeken.

Een creditcard kun je alleen met een vast inkomen krijgen en kun je dus als arme student vergeten. Ze was bovendien voor ze naar Spanje ging langs de ABN gegaan waar men haar had verzekerd dat ze alles perfect in orde had en niets extra nodig had en wat er ook zou gebeuren, het zou geen probleem zijn.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Peter, jouw belevenis is natuurlijk anders dan die van de dochter van minplus.

 

Jij hebt net als ik een zaak achter je staan die met je meedenkt en je in moeilijke gevallen uit de stront trekt.

 

In mijn meer dan 30 jarige loopbanen is mij op reis ook al heel wat overkomen en daarom heb ik altijd 2 portefeuilles bij me. En een reispas en een identietijds-kaart. Mijn kredietkaarten zijn altijd over de beide portefeuilees verdeeld. Evenals cash geld. Je weet maar nooit.

Ook altijd wel ergens wat US dollars in zitten.

 

Ik zou mijn dochter niet zonder kredietkaart op pad sturen.

Ik hoef er niet meer over in te zitten want ze werkt zelf bij een bank. :D

 

Studenten kunnen als ik me niet vergis een "pre-paid" kredietkaart aanvragen.

 

Trouwens, mijn EC kaart is me ook wel eens afhanden gekomen. (Zakkendief in de trein op het station van Praag). Naar de bank gebeld en 2 dagen later had ik weer een nieuwe in de brievenbus. De pincode kwam weer 2 dagen later. Ik ben bij de Deutsche Bank.

Dus ik zie echt het probleem niet.

 

Bankrekening in Spanje: KLIK.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Aart en Prutsie

Een terugticket heeft ze niet (had nog geen zin als je niet weet wanneer je weer precies terug gaat naar Nederland). Met een procesverbaal, wat een half uur na de diefstal is opgemaakt, zonder geld, ticket en bankpas naar Nederland heen en weer vliegen kon ze dus vergeten. Procesverbaal en paspoortcopy opsturen had geen zin volgens de diverse bankmedewerkers. Geld had ze wel degelijk direct nodig om eten te kopen en kamerhuur te betalen. We zijn zelf bij haar langsgegaan, zouden we toch al doen, (bij de bank konden we voor haar niets gedaan krijgen) om haar even uit de brand te helpen en weer naar hier teruggegaan in de veronderstelling dat alles (zoals de bank ons en haar verzekerd had) volkomen in orde en juist geregeld was. Mooi niet dus merkten we een week later. We hadden nieuwe kleren e.d. gekocht en geld voor een paar weken achtergelaten. Dat is nu dus ongeveer op.

Dat niet alle mensen van de klantendienst precies weten hoe het moet snap ik, maar ze hebben op de allemaal hogerop geinformeerd en dat daar niet iemand met hersens en/of benul van de zaken waar hij over gaat zit verbijstert me. Ook dat de bank haar voor ze naar Spanje ging verkeerde adviezen had gegeven maakt het nog wat onsmakelijker.

De dief is inderdaad de basisoorzaak van het probleem, maar de bank is momenteel de oorzaak van het probleem dat ze geen nieuwe pas kan krijgen. De Spaanse politie levert alle medewerking, maar die is voor de bank blijkbaar ook niet goed genoeg.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zenx Drs.

Extra maatregelen waren voor haar niet nodig had de bank verzekerd en als argeloos mens ben je dan nog zo stom om daar op te vertrouwen. Misschien dat een pre-paid zou hebben gekund in Nederland.

De nieuwe kaart kreeg je in de brievenbus bij je thuis, vermoed ik? Om alles in Spanje te krijgen zou volgens de ABN met over en weer sturen van aanvragen en pas e.d. als alles, met medewerking van mensen die bij haar brievenbus kunnen komen, goed gaat een maand duren (ze zit nog ca. 1 1/2 maand in Spanje).

Ik had trouwens al eerder de indruk gekregen dat de Duitse banken net als de spoorwegen (breek me de bek niet open) een beetje klantvriendelijker zijn dan de Nederlandse.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ minplus, ik weet niet zeker of ze een Spaanse bankrekening kan openen zonder paspoort of een NIE nummer ( = een Spaans sofi nummer ) Zijn er geen Nederlanders bij haar in de buurt, die eventueel kunnen helpen met geld ? In Welke stad is ze eigenlijk ??

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een van de verschillen tussen nederland en De Deutsche Bank is, dat wanneer ik mijn DB kantoor bel, ik mijn Sachbearbeiter aan de telefoon krijg.

Die kent mij al 10 jaar, en herkent aan de telefoon zelfs mijn stem.

In nederland wisten ze over het algemeen van toeten noch blazen, en waren ze totaal niet geinteresseerd in jouw problemen.

 

Minplus, zoek een andere bank, die wel meedenkt.

Misschien kun je als tijdelijke maatregel je dochter een en/of pasje van je eigen rekening geven, tot de problemen opgelost zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

ABN met over en weer sturen van aanvragen en pas e.d. als alles, met medewerking van mensen die bij haar brievenbus kunnen komen, goed gaat een maand duren

 

minplus, ik wil het echt niet beter weten, maar het vervangen van een bankpas gaat snel.

 

Ik heb een maand of wat geleden zelf de bankpas van mijn vrouw telefonisch gespert, via een telefoontje naar mijn bank. (de kosten waren €uro 10,00)

2 dagen later lag er een nieuwe in de brievenbus. Ik heb daar helemaal geen formulier voor in hoeven vullen.

Als dat pasje naar Spanje had gemoeten, had ik hem per aangetekend schrijven daar heen gestuurd. Ik schat dat het hooguit een dag of 3 extra had geduurd. Klaar.

Als het nog sneller had gemoeten, dan had ik het met DHL, UPS, Fedex en dergelijke daarheen gestuurd. Had het één dag geduurd.

 

Ook heb ik wel eens een probleem met de magneetstrip van mijn eigen kaart gehad. Bij sommige winkels deed de pas het niet. Hup...even bellen en een nieuwe lag 2 dagen later in de bus, met het verzoek de oude te vernietigen. Kostte niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi D. Quijote

Haar paspoort heeft ze nog, een NIE nummer dacht ik niet. De mogelijkheid van een nederlander in haar buurt hebben we zelf ook aan gedacht. We zijn bij collega's rond gaan vragen en de dochter van 1 van hen zit tijdelijk in dezelfde stad (Granada). Mijn dochter gaat haar vandaag opzoeken en dan kijken we of we aan haar geld kunnen overmaken, zodat zij het weer door kan geven. Hopen dat het gaat lukken, maar het blijft natuurlijk krankzinnig dat je dergelijke omwegen moet gaan organiseren.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...