Ga naar inhoud


Astra 3 ontvangst in Zuid Europa.


odysseus

Aanbevolen berichten

Voor ik mijn installatie hier in Griekenland uitbreid, zou ik willen vragen of er mensen zijn in Zuid(oost) Europa die ervaring hebben met de ontvangst(kwaliteit) van de ASTRA-3 satelliet (regionalen).

 

Mijn andere helft zou graag haar zendertje weer terug willen.

 

Rob

Grote schotels vangen veel wind..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb die andere berichten even bekeken, maar dit geeft geen antwoord op mijn vraag.

 

Heb voor astra 1 nu ook al een grote schotel nodig 1.88 mtr. Ik neem dus aan dat ik voor Astra 3 ook een grote schotel nodig heb.

 

Mijn systeem draaibaar maken is geen optie, heb er al eens een motor op gehad. Maar dit is hier niet nauwkeurig genoeg. Een LNB bijplaatsen kan wel voor hotbird, maar waarschijnlijk niet voor Astra 3 i.v.m. signaalsterkte.

 

Ik ga er voorzichtig vanuit dat er een tweede vergelijkbare schotel (hetzij groter) bij moet.

Aangezien deze schotels nogal prijzig zijn leek het (voor mij) van nut om te kijken of er mensen in mijn regio Griekenland, Turkije of Macedonie o.i.d. al geexperimenteerd hebben met Astra 3.

 

Rob

Grote schotels vangen veel wind..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee.

 

Maar dat zit ik voor ASTRA 1 ook niet. daarom gebruiken wij van die grote schotels voor ASTRA. Onder normale (weers) omstandigheden is het redelijk goed te doen. Maar met ASTRA-3 heb ik (nog) geen ervaring.

Wanneer ik met info hier niet verder kan zal ik vast volgende maand het dak op klimmen om het zelf te proberen of ik met 1 meter 88 deze satelliet kan vangen. Maar zou iemand anders dat al gedaan hebben dan is info hierover natuurlijk welkom. Heb ik een stuk minder werk.

 

 

Rob

 

nB. Zeeuws Vlaanderen?? Mijn andere helft wil graag Omroep Zeeland, komt v. Axel.

 

Grote schotels vangen veel wind..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaha je moet dan niet rekenen in centimeters maar in meters.

En voor Griekenland moet hij dan gaan beginnen met schotels die groter zijn dan 5 meter.

 

DSC01230.JPG

 

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Internet?

 

Nee.

 

Woon te afgelegen, zelfs telefoonaansluiting via een straalverbinding, niet geschikt voor internet. Via de schotel (bidirectioneel) te duur.

 

Wij rekenen idd in meters, maar 5 meter is niet nodig. Een maat groter dan wat nu staat zou beter zijn.

 

 

Grote schotels vangen veel wind..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat je met een 2 - 2.50 mtr al wel signaal hebt. Ik kijk dan vooral naar de footprints en vergelijk 23 en 19 oost samen. Houd in gedachte dat de transponder waarop CDS uitzend ook zwakker lijkt dan de rest. In de praktijk kan mijn vermoeden tegenvallen of juist niet. Geen zekerheid dus.

 

Mijn advies is om zo'n groot mogelijke schotel te kopen. Bijv 3 mtr en natuurlijk uitrichten met profi apparatuur.

 

PS: 5 mtr lijkt mij overdreven...

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ps 5 mtr lijkt mij overdreven

 

astra3a.gif

Je zit aan de zuidoostkant van de beam en daar word het signaal veel sneller zwakker dan aan de noordwestkant.

Op het plaatje zie je dan ook dat richting Griekenland de cirkels steeds dichter bij elkaar komen te liggen dan bij Engeland.

 

kijk hier maar voor details

 

Ps 5 meter lijkt mij niet overdreven

 

Leo

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plaatjes van de footprints heb ik ook al bekeken. Feit blijft dat ik ongeveer net zover buiten de footprint zit bij ASTRA 1 dan bij ASTRA 2.

Astra 1 ontvang ik met een schotel van (afgerond) 1,9 meter Offset.

Het is een kwestie van net wel of net niet. En uiteraard engelengeduld bij het afstellen.

Deze Mabo offsetschotel is hier op het eiland de grootste redelijk te betalen schotel die er te verkrijgen is. Groter stijgt de prijs explosief.

 

Waarschijnlijk heb ik wel een maat groter nodig, maar 5 meter is zeker niet nodig. Denk eerder aan de helft.

 

Rob

Grote schotels vangen veel wind..

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag, en dus ook de reacties, slaan als een tang op een varken.

De vraagsteller zoekt de regionalen en verwijst naar de Astra3.

Vervolgens komt de footprint van de Astra3A tevoorschijn.

De regionalen zitten helemaal niet op de Astra3 satelliet, maar op de Astra1E satelliet die zich bevindt op de Astra3 postitie

Deze satelliet heeft een heel andere footprint.

Zie: Ses-Astra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact.. En dit is de juiste footprint die ik heb gebruikt bij het vergelijken

 

astra1e_hb.gif

 

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier: http://nl.kingofsat.net/beams.php?s=5&b=8 beweren meerdere schotelaars dat je in Griekenland aan 120 cm genoeg hebt.

Vraag blijft hoe serieus je deze resultaten moet nemen.

 

*****

Als je al een grote schotel hebt staan kun je hem toch even verdraaien, om te proberen? Dus je ontvanger afstemmen op een regionale zender op Astra 1E, en dan de schotel verdraaien tot je ontvangst hebt - of niet...?

Als je de beginsituatie vastlegt - met wat doorlopende krasjes op de beugels en de buizen - zet je alles na je experiment in één minuut weer terug.

 

Ik deed het vroeger zo:

Tussen Astra 1 en Astra 1E zitten 4,3 graden. Een buis is 360° rond. Dus moet je 4,3/360=0,012 van de buisomtrek draaien. Bij een 5cm buis is dat Pi.R.R.0,012=0,24cm=2,4mm; bij een 4cm buis 1,5mm. Dit teken je ook af op de buis, naast de andere kras, en dan draai je de buis+schotel naar de nieuwe positie, tot de krassen weer doorlopen.

Rood is doorlopende kras van de beginsituatie, groen de nieuwe kras, 2,4 mm verder.

post-15527-1318259673,2508_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...