Ga naar inhoud


Sat4all en Dreambox kopieen. Wat mag wel en wat mag niet?


Ron

Aanbevolen berichten

De afgelopen dagen is er nogal wat kritiek onze kant op gekomen omdat wij discussies over illegale dreambox kopieen niet toelaten.

Als iemand mij het verschil uit kan leggen tussen het illegaal kopieeren van een DVD film en het illegaal gebruiken van auteursrechtelijk beschermde software op een niet gelicenseerd platform, wil ik dit graag bespreekbaar maken, maar daar heeft nog niemand een goed argument over kunnen geven. Voor goed onderbouwde argumenten is op sat4all altijd plaats.

Gemini (IHAD) verklaard momenteel het volgende (vertaald en samengevat):

Ze hebben zelf en op eigen beweging een waarschuwing in het menu geplaatst om te kijken of het herkennen van clones goed werkt.

Daarna heeft (volgens IHAD) Dream Multimedia een nieuwe driver beschikbaar gesteld waarmee JPEG weergave mogelijk was en waarvan IHAD/Gemini ook vermoede dat er iets in zat tegen clones.

Clones worden uitgeleverd met de "bios" (bootloader) en drivers van Dream Multimedia. Dat is een schending van het intellectueel eigendom en is een misdrijf.

Dream Multimedia maakt deze bootloader nadrukkelijk alleen voor gebruik op een Dreambox en nadrukkelijk niet voor gebruik op een kopie/clone.

Gemini waarschuwt al maanden nadrukkelijk hun software NIET op een clone te gebruiken.

Juridisch heeft Dream Multimedia dus het volste recht hun bootloader te updaten middels een driver en die nieuwe bootloader zo te bouwen dat deze op een niet gelicenseerde hardware de melding geeft die ze nu geeft en niet meer boot.

Er is momenteel geen andere (eigen driver/bootloader) beschikbaar waardoor het terugplaatsen van de Dream Multimedia bootloader een auteursrechtelijk misdrijf is en dus ook als je alleen maar "koper ter goede trouw bent". Een koper die ter goeder trouw gehandeld heeft, gaat terug naar de verkoper en confronteerd de verkoper met zijn kopie.

De leden helpen met het terugplaatsen van een auteursrechtelijk beschermde software op een niet gelicenseerde hardware, is dus het ondersteunen bij plegen van een misdrijf.

Dream Multimedia heeft geen hardware kapot gemaakt, maar alleen hun bootloader beschermd tegen misbruik zodat deze op een kopie gewoonweg niet meer werkt. Dat is volledig legaal en het goed recht van een fabrikant die tonnen investeert in nieuwe producten die vervolgens "ruecksichtlos" worden nagemaakt.

----

Het standpunt van sat4all (alle moderators gezamelijk is):

- Wij wensen geen uitspraak te doen over een eventuele schuldvraag van welke partij dan ook. Dat laten we graag over aan de rechters in de diverse landen.

- Tot op dit moment is er uitsluitend een verklaring van het Gemini-team dat de driver, die er voor zorgt dat klonen niet meer werken, afkomstig zou zijn van Dream MultiMedia. Dat betekent niet dat daarmee enige schuld is aangetoond. En een partij is onschuldig zolang niet door een rechter schuldig bevonden. Dat geldt dus ook voor DMM.

- Wat wel vast staat is dat alle Dreambox-klonen die nu getroffen zijn door de hele gang van zaken, gebruik maakten van illegaal verkregen en auteursrechtelijk beschermde software, nl. de bootloader van DMM.

- Sat4all is geen partij (en zal dat ook niet worden) in enig geschil tussen gedupeerde bezitters van een kloonbox en welke partij dan ook.

- Sat4all zal derhalve niet toestaan dat hier op het board aanwijzingen worden gegeven over hoe de betroffen boxen hersteld kunnen worden met illegaal verkregen firmware. Die firmware is namelijk uitsluitend legaal te gebruiken in een originele Dreambox.

- Net zoals met keys en keyfiles, zullen we niet tolereren dat hier links worden geplaatst naar illegale firmware of gedetailleerde beschrijvingen hoe e.e.a. te installeren zal zijn.

 

Discussiëren over het onderwerp is geen probleem, maar houd het netjes. Scheldpartijen worden niet getolereerd. Daar staan al teveel andere boards vol mee.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 275
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Petje af Toxic[Q], zoals je het deze keer omschreven hebt.

Geen speld tussen te krijgen.

 

Wel wil ik de opmerking plaatsen, dat toen clone topic verscheen, er nogal heftig en ongeargumenteerd gereageerd werd door velen, ook door jou zelf.

Nu is daar niets op tegen, maar ik was altijd van mening dat sat4all een discussie forum was/is.

De manier, zoals het hier toch al een tijdje gaat, het erg aan dictatorschap deed denken, het discussie gebeuren was vaak zoek.

grtz arie

_________________________________________________________________________

Dreambox8000(Sat/Sat/Cab/Ter)+2Tb-SATA \ 800HD(sat) ; 500HD+1Tb=>eSATA \ Clark_Tech ET9000 \ alles met open-PLi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wellicht gedeeltelijk ook een terechte kritiek, maar dat heeft ook een reden. Wij worden door heel klein aantal raddraaiers al maanden extreem lastig gevallen. Ze registreren een 10-tal verschillende accounts op sat4all om daarmee vervolgens rotzooi te trappen, de stemming aan te tasten en leden en moderators tegen elkaar uit te spelen.

Daarom zijn we de laatste paar weken heel erg streng tegen herrieschoppers en kappen discussies die uit de hand dreigen te lopen meteen af.

Ik neem aan dat je het met me eens zult zijn dat er in de meeste door jou bedoelde topics niets nieuws stond maar wel erg onbeschoft werd gereageerd.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik neem aan dat je het met me eens zult zijn dat er in de meeste door jou bedoelde topics niets nieuws stond maar wel erg onbeschoft werd gereageerd.

dit moet ik geheel bevestigen, maar vaak werden er ook vrij abrubte uitspraken gedaan (ook door jou), die je als gebruiker/leden van het discussie forum maar even door de strot geduwd krijgt.

Het ontbreken van argumentatie rondom vrij abrupte uitspraken stoorde mij i.i.g enorm.

Laten we er samen weer een leuk forum van maken.

 

verder ga ik me niet verder in het hoe en waarom verdiepen....

grtz arie

_________________________________________________________________________

Dreambox8000(Sat/Sat/Cab/Ter)+2Tb-SATA \ 800HD(sat) ; 500HD+1Tb=>eSATA \ Clark_Tech ET9000 \ alles met open-PLi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
Ons officiële standpunt in deze kwestie volgt hier snel!
Tot die tijd blijven discussies over clones niet toegestaan.


Waarom een officieel standpunt? Sat4all is toch ook géén officiële partij in deze kwestie?
Door een standpunt in te nemen druk je jezelf alléén een stempel op die alleen tegen je gebruikt kan worden.
Daarom kun je als onafhankelijke partij beter ruimte voor de discussie geven, zonder hierin sturing te willen geven.
Oké, opruiende raddraaiers moet hierin natuurlijk geen partij zijn.

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij geven als onafhankelijke partij zometeen ons standpunt.

Met officieel wordt bedoeld dat het standpunt aantoonbaar van ons komt en niet zomaar iets is dat de broer van de zus van de zwager van je ex opgevangen heeft op een ander forum:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds blijf ik het vreemd vinden dat IHAD/Dream een derde partij, zijnde de consument, betrekt in hun strijd tegen klonen. Ik heb zelf hier veelvuldig mee te maken gehad en ook de rechtsprekende macht kan zich tegen je keren!

 

Overigens ben ik het helemaal eens met Henksat dat dit board een discussie forum moet zijn en niet een politieke partij. De mening van de moderators wordt zeer geacht en is ook gewenst maar moet niet de discussievrijheid in de weg staan tenzij er een misdrijf begaan wordt zoals het uitwisselen van sleuteltjes etc. Immers `het praten over` sleuteltjes, emulators etc is ook op dit board toegstaan.

Fransyvy

Dreambox 8000 en 7000, Wavefrontier 55, Pioneer 505XDE, Denon 4306/3930, B&W Nautilus 802 en HTM3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Code:
Wij geven als onafhankelijke partij zometeen ons standpunt.Met officieel wordt bedoeld dat het standpunt aantoonbaar van ons komt en niet zomaar iets is dat de broer van de zus van de zwager van je ex opgevangen heeft op een ander forum:-)


Beste moderator , uw uitdrukking van "ons standpunt" ruikt meer en meer naar een soort dictatuur van bepaalde mod's op dit forum.
IK ben reeds jarenlang lid en woon in Belgie en kan me niet van de mening ontdoen dat sommige mod's op het forum echt op een onbeschofte manier vele deftige gestelde vragen gewoon onder de tafel vegen omdat ze nu eenmaal denken dat ze de ganse satllietwereld in pacht hebben . Sorry maar soms kwetst de waarheid nietwaar .
%^$%^$$#$& #$$#&$$ #$# &$#$^#$^$#$%#$%#$#$ %#$^#$^&$#$^#& $#$$%##$#$ #$ #$$#$%#$###$%#&$#$ #$# $#$%#$$ &$ #%$%#& $$#$% $%$$#$#&$$#& $##$ $##$$#$#&$$$& $#$& ##$ $& &$#% $ $&&$ $


**** EDIT : Op dit soort "reacties" zit niemand te wachten. Ik wil je dan ook vriendelijk maar dringend vragen niet meer van dergelijke onzin te plaatsen.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik de aktie van DMM nogal hypocriet, ze kunnen zeggen wat ze willen, maar feit is dat het succes van hun ontvangers te danken is aan het feit dat je met deze ontvangers dingen kunt doen die wettelijk niet toegestaan zijn, en waardoor ook bedrijven ernstig worden gedupeerd. Nu hebben ze hier zelf last van. Begrijp me goed, ik snap dat DMM hier doodziek van is, maar het moedwillig vernielen van apparaten is echt een stap te ver, zeker omdat ook originele dreamboxen zijn getroffen, al zal dit niet de bedoeling zijn geweest. Wat zouden jullie zeggen als Canal Digitaal om het cardsharen tegen te gaan, kaarten die men verdacht vindt op afstand onbruikbaar maakt, en en passent ook nog een aantal kaarten van onschuldige abonnees?

Dreambox 8000 HD PVR met 1.5 tb hdd

Dreambox 800se HD PVR met 320 gb hdd

Wavefrontier T55 astra 1,2,3 hotbird

Linux server

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Crazy Sat
** verwijderd cool


Die site is overduidelijk een parodie op deze site, het lijkt me dan ook diudelijk dat hier niet dezelfde mensen achterzitten.

Dreambox 8000 HD PVR met 1.5 tb hdd

Dreambox 800se HD PVR met 320 gb hdd

Wavefrontier T55 astra 1,2,3 hotbird

Linux server

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook 100% tegen clones, maar niet alle boxen die "onklaar" zijn gemaakt waren clones.

 

DMM schakeld alle 500 boxen met een ander mac als 00:09:34:xx:xx:xx uit

 

Echter zijn er ook originele boxen met andere mac adressen uitgeleverd.

 

De mensen met zo'n box gaan of hebben hun leverancier beschuldigd(en) van piraterij.

Ook zitten zij tot de tijd dat hun box weer gemaakt is met een niet werkende box.

 

Hierdoor krijgen die leveranciers een slechte naam, en de consument voelt zich ook genomen.

 

Een waarschuwing met het installeren van de image was dus wel op zijn plaats geweest.

 

Moraal van het verhaal: niet iedereen over één kam scheren.

Er zijn ook onschuldige mensen de dupe geworden van een goed bedoelde aktie.

 

Mogen die mensen ook niet hun verhaal doen?

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een waarschuwing met het installeren van de image was dus wel op zijn plaats geweest.

 

Volgens mij heeft IHAD al zeker één maand gewaarschuwd.

Niet dat dit de actie van DMM -over de schouders van Gemini- rechtsgeldig maakt c.q. moreel verantwoord is.

grtz arie

_________________________________________________________________________

Dreambox8000(Sat/Sat/Cab/Ter)+2Tb-SATA \ 800HD(sat) ; 500HD+1Tb=>eSATA \ Clark_Tech ET9000 \ alles met open-PLi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Crazy Sat
Code:
Wij geven als onafhankelijke partij zometeen ons standpunt.Met officieel wordt bedoeld dat het standpunt aantoonbaar van ons komt en niet zomaar iets is dat de broer van de zus van de zwager van je ex opgevangen heeft op een ander forum:-)


Beste moderator , uw uitdrukking van "ons standpunt" ruikt meer en meer naar een soort dictatuur van bepaalde mod's op dit forum.
IK ben reeds jarenlang lid en woon in Belgie en kan me niet van de mening ontdoen dat sommige mod's op het forum echt op een onbeschofte manier vele deftige gestelde vragen gewoon onder de tafel vegen omdat ze nu eenmaal denken dat ze de ganse satllietwereld in pacht hebben . Sorry maar soms kwetst de waarheid nietwaar .


Op dit soort ongefundeerde onzin zit niemand te wachten. Ons standpunt is een standpunt dat door alle sat4all moderators gedragen wordt. Als je het daarmee niet eens bent, mag je van ons naar een ander forum gaan. ER IS NIEMAND die je tegen houd. Dat doen ze in china wel.
Dergelijke vergelijkingen moet je niet meer trekken. Ten eerste is het gewoon ordinaire onrust stokerij en ten tweede bepaalt een select groepje mensen hoe dit forum wel of niet beheerd wordt. Iedereen staat vrij dat zelf elders op een andere manier te doen. Lang leve de democratie!
Als jij er voor kiest dat in Belgie te gaan doen samen met andere mensen die op sat4all gebanned zijn omdat ze zich als honden en niet als mensen gedroegen, moet je dat gewoon doen. Dat mag van ons gewoon:-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
DMM schakeld alle 500 boxen met een ander mac als 00:09:34:xx:xx:xx uit

 

Echter zijn er ook originele boxen met andere mac adressen uitgeleverd.

 

Ik heb in alle 5 jaar dat ik diverse dreamboxen gehad heb en er minimaal zoveel voor of met kennissen van software voorzien heb, nog nooit een box gezien met een adres dat anders was dan 00:09:34:XX:XX:XX:XX

Citaat:
Een waarschuwing met het installeren van de image was dus wel op zijn plaats geweest.

 

Moraal van het verhaal: niet iedereen over één kam scheren.

Er zijn ook onschuldige mensen de dupe geworden van een goed bedoelde aktie.

 

Mogen die mensen ook niet hun verhaal doen?

Iedereen mag hier zijn verhaal doen, zolang dat op respectabele en algemeen geaccepteerde wijze gebeurt. Helaas blijkt direct na het openen van dit topic dat zoiets voor een aantal mensen heel erg moeilijk, zoniet onmogelijk is getuige de onrust stokende uitlatingen van crazy-sat.

Iemand die "de dupe" geworden is, moet naar de verkoper terug en daar verhaal halen. Er is ofwel door de verkoper, ondanks waarschuwingen een gemini versie op de illegale klone gezet, ofwel door de gebruiker zelf. Feit is dat als je er zelf firmware op kunt plaatsen, je in alle redelijkheid ook mag verwachten dat je weet dat er klones in omloop zijn en hoe je die moet herkennen. Er werd bij de image van gemini zelfs duidelijk voor gewaarschuwd dat je op een klone geen gemini software mag plaatsen.

 

Ron

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...