Ga naar inhoud


richtyagis voor DVB/T vaak niet goed!


Gast Niko fryslan

Aanbevolen berichten

Gast Niko fryslan

Ik lees vaak over grote yagi,s voor DVB t ,maar denk eraan dat dat niet de bedoeling is voor de ontvangers..!

Ze zijn ontworpen voor een Funke log per( met minimale richtwerking)

Je overstuurd het frontend en dan gaat hij vaak in de freez.

Soms zelfs minuutlang zwart!

 

Als je dicht bij een paal zit (minder dan 30,40 km) kan het helpen om niet direct te richten ,maar ernaast en zelfs met de achterkant als je er nog dichter opzit.

 

Tip ,Haal een oude uhf hark van een dak of kringloop en zaag er tot 2 directors af en hang hem verticaal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat een onzin! Een DVB-T ontvanger is helemaal niet ontworpen om gebruikt te worden in combinatie met een "Funke log per" gewoon al vanwege het feit dat de ontvanger helemaal niet weet welke antenne het signaal ontvangt! Om het even welke VHF/UHF-antenne werkt gewoon!

Een yagi werkt gewoon wel goed voor DVB-T, want het is een stuk metaal dat elektromagnetische stralen opvangt. En dat doet de antenne dmv van de elementen die volgens bepaalde formules op een specifieke afstand van elkaar staan. Dus elementen er van afhalen is de antenne stukmaken en dat komt het signaal niet te goede!

 

Verkoop jij misschien van die onzin zoals "digitale antennes" dat je zo tegen goeie antennes bent?

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Niko fryslan

Hallo daar .

Dit is mijn eerste posting en de twee reageerders hebben de boodschap niet goed begrepen...!

Leuke binnenkomst

 

Ik ben niet tegen yagi,s ,maar probeer te zeggen dat ze het front end oversturen als je te dicht op de zendmast zit..

 

Jammer dat sommige mensen zo slecht lezen.

 

Ben dertig jaar met antenne,s in de weer en schrijf ook over dit onderwerp in vakbladen.

JA een digitenne box is ontworpen voor een Log per , qua gevoeligheid

DVB/T heeft baat bij reflecties,en is een andere denkwijze dan analoge ontvangst.

Gezien het aantal onverklaarbare storingen bij te direct richten,leek het mij nuttig om mijn kennis te delen ,maar wordt afgedaan als onzin..!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Nou ja, misschien was "onzin" een beetje bruut, maar ik deel die mening grotendeels.

Als echte HF freak, probeer je natuurlijk een zo sterk mogelijk signaal te ontvangen. Een beetje DVB-t ontvanger moet dan wel een hoge oversturingsreserve hebben.

Toch is 30-40 km wel geen lange afstandsontvangst, maar je moet wel een knaap van een zender hebben, wil ie op die afstand nog -bombastisch- sterk doorkomen. Het is altijd goed om een zo hoog mogelijke S/N verhouding te halen, zonder hinderlijke storing van brommers, haardrogers en moeders vibrator.

Ik zit op ca. 18 km afstand van een 50 kw zender (Würzberg) en gebruik een redelijke lange yagi perfekt uitgericht met uitstekende resultaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee onzin was wel wat bruut, maar je wil geen mensen op ideeën brengen toch. Als de yagi perfect werkte voor analoge TV dan zal ze ook werken voor digitale, qua oversturing.

Ik heb hier zelf een yagi op het dak op de zender Sint-Pietersleeuw gericht. Da's zo'n kleine 40km ver en met een klein beetje versterking en een splitter ertussen komt mijn ontvanger aan 95-99% sterkte. De VRT zendt daar met 20KW sterkte uit. Meestal heb ik perfect beeld (afgezien van de trams die soms storing maken).

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat yagi's vaak ongeschikt zijn voor DVB-T. En al helemaal om te zeggen: zaag er gerust iets af, want voor een breedbandige antenne is dat dodelijk. Op de hoogste kanalen zul je al heel wat minder gain hebben dan.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je oversturing wil tegengaan kun je vrij simpel een verzwakker/filter in je signaal lijn opnemen.

Om diverse redenen is het niet verstandig je antenne er naast te richten.

 

Nu ben ik toch wel beniewd voor welk blad jij schrijft dan...

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik denk dat als je met een yagi al in de oversturingsproblemen komt, met of zonder versterker, je het beter met een kamerantenne kunt proberen.

Dan heb je helemaal geen yagi-antenne nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Niko fryslan
Ik lees vaak over grote yagi,s voor DVB t ,maar denk eraan dat dat niet de bedoeling is voor de ontvangers..!
Ze zijn ontworpen voor een Funke log per( met minimale richtwerking)
Je overstuurd het frontend en dan gaat hij vaak in de freez.
Soms zelfs minuutlang zwart!


Tip voordat je gaat zagen koop een fatsoendelijke reciever en ga nu niet zeggen dat je die hebt want dat heb je overduidelijk dus niet :P , ik heb dit echt nog nooit meegemaakt met meerdere ontvangers stb en in de puter zit 5 km vanaf een zendmast..
Ze gaan alleen op zwart als ik een gecodeerde zender opzet met een fta bakje of zonder kaart misschien ben je daar in de war mee wink

Edit ik zie net hier dat je het verschil niet eens weet tussen een yagi en een raster antenne dat zal een heel intresant boekje zijn waarvoor jij schrijft..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Niko fryslan
Ik lees vaak over grote yagi,s voor DVB t ,maar denk eraan dat dat niet de bedoeling is voor de ontvangers..!
Ze zijn ontworpen voor een Funke log per( met minimale richtwerking)
Je overstuurd het frontend en dan gaat hij vaak in de freez.
Soms zelfs minuutlang zwart!

Als je dicht bij een paal zit (minder dan 30,40 km) kan het helpen om niet direct te richten ,maar ernaast en zelfs met de achterkant als je er nog dichter opzit.

Tip ,Haal een oude uhf hark van een dak of kringloop en zaag er tot 2 directors af en hang hem verticaal.

Dat ontvangers overstuurd raken klopt helemaal maar dan wel binnen een straal van enkele km's van een mast en niet op 10-tallen km's. cool
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oversturing komt vaak voor als je dicht op een zender zit of een storingsbron, etc... Maar dit ligt meestal aan de gebruikte ontvanger. Een tuner die erg gevoelig is zal vermoedelijk ook sneller gevoelig zijn voor oversturing Maar dat betekend niet dat je er geen richtantenne aan mag hangen. Juist ideaal voor DX zo'n gevoelige tuner...

 

Ook met Ijzerbout ben ik het niet helemaal eens. Je kunt niet stellen dat als je met een yagi oversturing krijgt je dan met een kamer antenne (storingsgevoelig kreng) altijd een goede ontvangt mag verwachten. Er spelen meer factoren.

 

Een verzakker of filter is de juiste keuze in zo'n situatie. Ik wil niet zeggen dat er naast richten geen beeld oplevert, maar het is niet de juiste oplossing als je er verstand van hebt zoals TS beweert.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Niko fryslan

Zo als in veel vakgebieden is theorie en praktijk vaak verschillend.

Niet alles uit de theorie aannemen ,maar zelf doen,en uw plan trekken.

 

Je zou uit de ,,oude,analoge ,, invalshoek zeggen ,zo direct mogelijk op de zender,maar DVB/t is gebaat bij reflecties.

De tuners moeten het overal doen met de haaievin ,zonder versterkers en gainwinst van harken.

Ik zie hier niemand op reageren ,maar Meneer Funke heeft voor KPN een log-per gemaakt voor digitale tv ..

Voor buiten hebben ze er een waterdichte behuizing voor gemaakt en dat is dezelfde antenne.

Nogmaals ,DVB-T is een HEEL ANDERE benadering van propagatie.

 

En directors van een yagi afzagen is geen probleem ,daar alleen de richtwerking verzwakt wordt en niet de breedbandigheid.

Ps, ik zit ong 8 km van de paal Leeuwarden en heb 3 tuners (twin,single en rebox) en deze gaven alledrie bij juiste richting freez door en bij off-axis is dit goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even vermelden dat KPN DVB-T niet zelf ontwikkeld heeft. Het feit dat Funke een kleine log per maakte voor KPN bewijst nog helemaal niet dat alleen log per antennes geschikt zijn voor DVB-T ontvangst.

 

En je moet dringend je kennis over de yagi-antenne wat oppoetsen:

de elementen van een yagi zijn zo geplaatst dat elk element als reflector fungeert voor het kortere element dat er voor staat. Daarbij worden telkens hogere frequenties opgevangen die gereflecteerd worden van de korte naar de lange elementen en dit gaat in stijgende lijn.

De kleinste elementen afzagen betekent dat de frequenties die normaal opgevangen worden door die kleinste elementen NIET optimaal meer worden ontvangen met gain-verlies tot gevolg.

 

Volgens mij zit jij gewoon met een heel sterke storingsbron tussen jouw antenne en de zender.

 

En om af te ronden: DVB-T propageert niet anders dan analoge televisie gewoon al omwille van het feit dat propagatie niet slaat op een uitzendsysteem maar op de elektromagnetische stralen zelf. DVB-T op UHF is onderhevig aan dezelfde propagatie als PAL op UHF. Alleen "overleeft" PAL beter dan DVB-T doordat het een bepaalde signaalkwaliteit nodig heeft om beeld te geven. PAL is storingsgevoeliger door het gebrek aan een intelligente foutcorrectie maar heeft die ondergrens niet, omdat je TV-ontvanger gewoon weergeeft wat hij binnenkrijgt.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lees ik dit nu goed???????????? U schrijft in vakbladen??????

 

En directors van een yagi afzagen is geen probleem.Daar alleen de richtwerking verzwakt wordt en niet de breedbandigheid.

 

O boy, een goed ontworpen Yagi (of andere soort richtings gevoelige antenne)zijn afhankelijk van drie dingen Gain F/B en SWR. Nu zal direct de SWR veranderen (Dus ook het % van de bandbreedte zal veranderen) van de (goed ontworpen)Yagi met enkele elementen afzagen. Dus klopt er geen houd meer van tevens zal het richtings patroon niets waard meer zijn.

 

Kan je niet gewoon beter een verzwakker in je coax kabeltje bouwen??????

 

Tevens is mij altijd geleerd dat de door u aangegeven oversturing niet te wijten is aan de zender maar aan DE ontvanger die het grote signaal niet kan verwerken.

 

DVB-T is een HEEL ANDERE benadering van propagatie ?????????????

Het enige is dat het DVB-T is maar de propagatie is gelijk maakt niets uit of dat nu in DVB-T of in AM/FM of digitaal piepjes beeld etc etc doet.

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...