Ga naar inhoud


Zijn hier nog Apple Mac gebruikers


Unetwork

Aanbevolen berichten


  • Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik volg dit draadje al een tijd vol belangstelling en wil wat dingen kwijt.

 

Ik steun het voorstel van Unetwork om een speciaal subforum te openen voor Apple gerelateerde zaken. Net als bij de Microsoft en Linux & Co gerelateerde topics denk ik dat er voldoende Apple gebruikers zijn die van het Sat4all forum gebruik maken waardoor een eigen subforum te rechtvaardigen is. Wel vind ik het lastig om te claimen dat het ene besturingssyteem beter is dan het andere. Ik denk dat de meeste mensen (waaronder ikzelf!) niet 100% precies weten wat een besturingssyteem nu eigenlijk is. Hoe langer ik me de vraag stel, wat nu het beste besturingssysteem is, des te moeilijker ik het vind om echt goede argumenten te vinden.

 

De voorgaande discussies, over welk besturingssyteem nu het beste is, zijn mijns inziens niet geheel zuiver. In mijn optiek kom je als eindgebruiker maar zelden direct in contact met het besturingssysteem. (lees: de kernel) In de meeste gevallen pas wanneer er echt iets helemaal mis gaat. Het besturingssysteem is tenslotte de core applicatie die er voor zorgt dat andere applicaties naast elkaar kunnen draaien en op een georganiseerde manier gebruik kunnen maken van de systeemhardware. Of de gebruikersinterface daadwerkelijk deel uitmaakt van het besturingssysteem is voor mij overigens een grijs gebied.

 

De grafische gebruikersinterface die beide platformen (Windows / Mac OS) aanbieden zijn inderdaad verschillend maar de meeste discussie die ik in deze draad lees gaat over standalone applicaties die gebruik maken van het besturingssyteem. Probleem hierbij is dat men steeds verschillende applicaties van verschillende ontwikkelaars/bedrijven met een soortgelijke functie met elkaar aan het vergelijken is. Het gaat tijdens deze discussies dus helaas niet om crossplatform applicaties die zowel onder Microsoft Windows als onder Mac OS draaien. Men vergelijkt dus steeds apples met peren. laugh

 

Dat er bepaalde knopjes of vinkjes binnen een standalone applicatie wel of niet aanwezig zijn heeft volgens mij dus meer te maken met de ontwikkelfilosofie van de ontwikkelaar van de desbetreffende applicatie dan met de superieuriteit van een besturingssysteem. Beide besturingssytemen hebben immers een API die het mogelijk maakt om functioneel gezien exact dezelfde GUI voor een applicatie te bouwen. (Afgezien van kleur en vorm van de verschillende GUI componenten).

 

De gemelde snelheidsverschillen zijn verder toe te schrijven aan verschillende zaken. Ik ben van mening dat wanneer je soortgelijke hardware gebruikt je pas echt kunt meten hoe goed een besturingssysteem presteert. Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat de ene software ontwikkelaar gewone betere code schrijft waardoor de ene applicatie beter presteert dan de andere. Het besturingssysteem heeft hier dan geen directe invloed op. Mijns inziens kunnen beide producten technisch gezien ongeveer hetzelfde, alleen is de ontwikkelfilosofie achter de verschillende applicaties verschillend. Alleen als het gaat om de device drivers denk ik dat deze voor de Mac beter zouden kunnen zijn dan voor Microsoft Windows, dit omdat Mac hardware meer gestandariseerd is. Dit zou natuurlijk wel een argument kunnen zijn voor een beter en stabieler functionerend OS. Device divers hebben tenslotte wel directe invloed op de prestaties van het OS omdat ze een laag vormen tussen de hardware en het OS.

 

Daarnaast hebben de besturingssytemen historisch gezien ook een andere filosofie als het gaat om het gebruik ervan. Ik denk dat Microsoft Windows zich metname richt op de kantoor- en serverapplicaties terwijl Mac OS zich meer richt op high-end multimedia (design) applicaties. Dat is volgens mij dan ook de oorzaak van het feit dat er meer en beter doorontwikkelde multimediasoftware beschikbaar is voor de Mac. Technisch gezien zouden deze applicaties ook onder Microsoft even goed moeten kunnen presteren maar daar is waarschijnlijk onvoldoende markt voor.

 

Verder bestaat er ook nog zoiets als sympathie voor een product. Ik denk dat dit ook belangrijke factor is waarom veel mensen kiezen voor een Mac. Een massaproduct met software van Microsoft erop dat iedereen kent of een opvallend en elegant product met een interessante grafische omgeving dat de aandacht trekt omdat de meeste mensen het niet of nog nauwelijks kennen.

 

Cheers, RAGBAK.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Duwgati
Dus als ik het goed begrijp denk jij dat je op een Mac ook zonder virusscanner imuun bent? Omdat er geen Mac virussen zouden bestaan of zo?
Keep on dreaming.


Naar mijn weten heeft zowat geen enkele Mac gebruiker een virusscanner. En toch tot nu toe nog nooit klachten over virussen. Dus ja, nu is een virusscanner op de Mac echt niet nodig. Het zal vast wel een keer veranderen als het nog populairder wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, hier op m'n mac ook nog nooit een virusscanner geïnstalleerd.

Nog een opmerking voor Duwgati: bij outlook express wordt die messenger je ook wel door het strot geramd. Iedere keer slaagt MS erin om na iedere update je terug te laten opzadelen met messenger. In tegenstelling met apple update waar je zelf nog kan kiezen of je oa. safari wenst te installeren, moet je al behoorlijk wat toeren uithalen om Windows Messenger van je XP OS af te halen.

Kijk, ieder O.S. heeft z'n voor- als nadelen en iedereen heeft z'n eigen voorkeur. Sinds ik de switch gemaakt heb naar Apple, heb ik niet echt zin meer om terug te keren naar Windows. Ik moet er al elke dag op 't werk mee werken en dat is al vervelend genoeg. :D

 

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Brambo's
bij outlook express wordt die messenger je ook wel door het strot geramd. Iedere keer slaagt MS erin om na iedere update je terug te laten opzadelen met messenger.


Da's toch even anders. Ik werk ook met OE maar ik heb nog nooit de messenger geactiveerd en heb derhalve ook nog nooit de vraag gekregen of ik het wil installeren.
Jij hebt waarschijnlijk dus ooit zelf Messenger geactiveerd en daarna niet correct verwijderd, waardoor Windows blijft denken dat er nog een oude versie actief is die hij moet updaten.

@Ragbak, goed betoog. Ben het bijna volledig met je eens. Een enkel detail zie ik wat anders, maar dat is niet echt belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Jij hebt waarschijnlijk dus ooit zelf Messenger geactiveerd en daarna niet correct verwijderd, waardoor Windows blijft denken dat er nog een oude versie actief is die hij moet updaten.


Ik wil niet vervelend worden maar als je op een Apple iets weggooit is het gewoon weg.... zoals het hoort. Op win blijft er dus altijd iets steken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: soktic
Ik wil niet vervelend worden maar als je op een Apple iets weggooit is het gewoon weg.... zoals het hoort. Op win blijft er dus altijd iets steken.


Tjonge jonge, is het nou zo moeilijk? Hoe vaak moet ik het nog uitleggen? Het gaat me niet om de Mac of de PC, het gaat me om de praktijken van het bedrijf Apple
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
hee hoo, leedvermaak in dat verband vind ik echt pervers.

ik had toch een laugh en sorry achter gezet? En trouwens: het grootste vermaak is toch leedvermaak :D.

Origineel bericht van: Tonskidutch
als je trots bent op het feit dat er zoiets als virussen bestaat voor enkel windows pc's heb je een slag van de molenwiek

Dank je.
Origineel bericht van: Duwgati
Dus als ik het goed begrijp denk jij dat je op een Mac ook zonder virusscanner imuun bent? Omdat er geen Mac virussen zouden bestaan of zo?
Keep on dreaming.

We keep on dreaming sleep .
Ik draai al sinds ik overgestapt ben van OS9 naar OSX zonder virusscanner, maar wel als gewone gebruiker, niet als beheerder/superuser. En dat al die tijd zonder problemen.

Origineel bericht van: Duwgati
de Mac meer intuïtive zou zijn

Ik heb ooit iets over een test gelezen waarbij gekeken werd hoe de muis naar de menu werd bewogen onder windows en OSX. Het bleek dat de menubalk van OSX makkelijker te gebruiken is, doordat de vast bovenaan het scherm staat. Ze hebben toen 'iets' gedaan om te zien waar de muis precies kwam en het bleek dat de muis tot ver boven de menubalk uit komt, maar dat dit dus geen problemen verder gaf. Bij windows kom je dus buiten het venster van de programma, maar bij OSX kan dat dus niet.
En mijn neefje van 3 jaar kon al overweg met de tekenprogramma op mijn Mac. Dat zou misschien ook wel mogelijk met windows gekund hebben, maar dat betwijfel ik.

Origineel bericht van: Duwgati
De Apple-community denkt in grote meerderheid dat Apple de "uitvinder" van de grafische GUI zou zijn

De "Apple-community" weet heus wel dat Xerox de GUI heeft uitgevonden. Maar Apple heeft het wel groot gemaakt, net als USB trouwens. En ook Apple weet trouwens wel van "jatten" is, kijk maar eens naar de Widgets.

Origineel bericht van: Duwgati
Dan heb je gewoon niet begrepen waar het om gaat.... Maar ja, dat moet je als argeloze gebruiker ook maar net weten. En als je dat niet weet, zit je in no-time met een hoop Apple malware op je PC.
In mijn optiek zijn het regelrechte maffiapraktijken.

Ik heb het wel begrepen, maar dit soort praktijken zijn toch echt niet alleen van Apple. Maar ze hebben het wel snel aangepast, niet dat dit een excuus is. Ze hadden het gewoon niet moeten doen. 't Is trouwens geen malware, maar ongevraagde software.

Origineel bericht van: Duwgati
't is al erg genoeg dat ik er überhaupt een heb moeten aanschaffen

Een Mac begrijp ik, maar is het ook voor sat4all? Dan is er misschien wel één van de Mac gebruikers hier die je hiermee kan helpen, zodat jij geen Mac hoeft te gebruiken



Een handigheid van OSX: je kunt documenten gewoon op de button in de taakbalk laten vallen en dan opent het programma zich en de documenten. Moet je eens onder windows proberen.

En iedereen moet maar dat gebruiken wat hij/zij het prettigst vindt. Iedereen rijdt toch ook niet in dezelfde auto?

TMS SRP-2410 (fw. 29-09-2011), 500GB HD, Aston CAM 1.03 (fw.2.26)

Ontvangst van: Astra1, 2 en 3 en Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom "moet" je bij een apple ook applecare "kopen"? (Dringend advies van de reparatiebedrijven waar de reparaties zonder deze "garantie" extreem duur uitvallen).

 

Lijkt mij dat dat gewoon komt omdat de technische afwerking van de apple nog wel eens tegenvalt, en het bedrijf zulke slechte "garantie" levert (zo'n mac is toch iets waar je toch meerdere jaren levensduur van mag verwachten) dat je als je na een jaar fikse problemen krijgt simpel omdat de kwaliteit onbehoorlijk is, je toch alleen maar op deze "verzekering" terug kunt vallen.

 

En dat staat mij nog wel tegen en weerhoud mij vooralsnog om zo'n ding te kopen (hoe graag ik ook wil).

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: soktic
?, ik lees anders hele andere uitspraken van jou. Die gaan over het mac OS.


Ik ben me van geen kwaad bewust. Volgens mij heb ik alleen geschreven dat:
1. Apple niet de uitvinder van de GUI is
2. ook het Mac OS niet perfect is
3. er ook virussen voor de Mac zijn
4. ik persoonlijk niet graag met de Mac werk

Ik probeer niemand ervan te overtuigen dat de een of de ander beter is. Kan ook niet, want welke beter voor je is, hangt ook af van de toepassing. Daarom heb ik hier op de zaak ook vanalles staan. Een hoop Windows PC's, een Mac, een paar unix machines en zelfs nog twee AT-386's draaiend onder DOS voor een heel specifieke toepassing.

Ik zeg alleen dat mijn respect voor Apple als bedrijf tot beneden het nulpunt is gedaald. En telkens als ik dat herhaal komt er weer een reactie waarbij iemand roept over windows zus of windows zo. Daar wordt ik een beetje moe van.

Origineel bericht van: Henk Puister
Ik heb ooit iets over een test gelezen waarbij gekeken werd hoe de muis naar de menu werd bewogen onder windows en OSX. Het bleek dat de menubalk van OSX makkelijker te gebruiken is, doordat de vast bovenaan het scherm staat. Ze hebben toen 'iets' gedaan om te zien waar de muis precies kwam en het bleek dat de muis tot ver boven de menubalk uit komt, maar dat dit dus geen problemen verder gaf. Bij windows kom je dus buiten het venster van de programma, maar bij OSX kan dat dus niet.
En mijn neefje van 3 jaar kon al overweg met de tekenprogramma op mijn Mac. Dat zou misschien ook wel mogelijk met windows gekund hebben, maar dat betwijfel ik.

Je neemt het me toch niet kwalijk als ik dat niet helemaal als een volwaardig wetenschappelijke conclusie accepteer he wink

Origineel bericht van: Henk Puister
Een Mac begrijp ik, maar is het ook voor sat4all? Dan is er misschien wel één van de Mac gebruikers hier die je hiermee kan helpen, zodat jij geen Mac hoeft te gebruiken

Ben jij belazerd. Als ik 'm voor S4A nodig zou hebben, zocht ik meteen een andere hobby :D

Origineel bericht van: Henk Puister
Een handigheid van OSX: je kunt documenten gewoon op de button in de taakbalk laten vallen en dan opent het programma zich en de documenten.

Handigheidje van Windows: dubbelklik op een bestand en hij opent de applicatie met het bestand smile
(Nee niet op reageren svp was een geintje, geen vergelijk van systemen.)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...