Ga naar inhoud


Extra kabel door buis trekken


BOBBY

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb het volgende probleem: Ik heb van mijn huis naar de garage (afstand +- 20m) een buis liggen van 63mm doorsnede. Er zit in het huis 1 ruime bocht van 90 graden en voor de rest is hij recht.

Door die buis ligt een 3/4" waterslang en een 5 aderige vmvk kabel.

Nu wilde ik er een extra utp kabel doortrekken maar ik krijg de trekveer maar 5 meter erin en niet verder. De buis is verder wel open maar waarschijnlijk loopt de trekveer vast op een punt waar de waterslang en de vmvk kabel rondgedraaid zitten o.i.d.

Wie kan mij helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De smurfen, want die kunnen door een waterkraan, dus zijn klein genoeg om je te helpen :D

 

Aan de vmvk een touwtje/trekveer knopen, dan terugtrekken, als je alles terug hebt, er de UTP eraan knopen plus een extra touwtje voor het geval je er nog eens iets doorheen wilt hebben, en dan de hele zooi er weer doorheen trekken.

 

Suc6,

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer gewoon of je een 5/8 electrabuis door de bocht kunt duwen.

Zo ja even wat buizen aan elkaar plakken en hier een touw van 2 x de totale lengte aan knopen

De buis er uit trekken en klaar is je trektouw.

In het midden van dit touw dus vlak bij je buis je cat kabel vastplakken en het geheel er door trekken.

Als het goed is heb je nu nog net een stukje touw in huis en de rest in de schuur.

Op deze manier kun je gewoon heen en weer trekken zonder dat je telkens er weer een touw doorheen moet zien te krijgen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan heel lastig worden, ja. Ik heb het zelf ondervonden in Marokko afgelopen jaar; Vanaf de zolder tot mijn woonkamer(2 verdiepingen eronder) liepen 2 Cox kabels voor de receiver-LNB. De eerste poging om een extra kabel te trekken mislukte; de 5 jaar oude Coaxkabel brak in twee-en. mad

 

Na een boel slaolie te hebben gegooid in de buizen, beetje heen en weer en ja; de kabel ging erdoorheen. Misschien ook een tip voor jouw?

Xtrend ET7500 - Visiosat G4D Quadro9 - 13 - 19.2 - 23.5 - 28 - 36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve reeds genoemde tips, als je de buis aan beide zijden open hebt, kan het doorblazen met siliconenspray wonderen doen.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

los maken , alles terug trekken en tesamen opnieuw er doorheen trekken. Dat is wat extra werk maar het makkelijkste.

 

Gebruik geen slaolie of dubro of dergelijke. Als dat gaat drogen word het een zooitje en plat alles nog meer vast. Als je dan in de toekomst nog eens wat wilt heb je een probleem. Dat idee van siliconenspray is dan beter

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Ik vind de oplossing van waterstofcyanide nog de beste dan hoeft er maar 1 kabel terug getrokken te worden en dat is voldoende.Maak de trekveer of wat dan ook wel heel goed vast bij het trekken want als ie dan halverwege in de buis losschiet kun je alsnog alles er uit gaan trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: xilorp
Heb je er al eens aan gedacht om een pomp trekveer te gebruiken.


Ja dat heb ik al geprobeerd, maar zonder succes.
Misschien ga ik eerst de truc met de videoband proberen en als dat niet lukt dan maar de vmvk kabel eruithalen met daaraan de utp en een extra touw voor in de toekomst.
Link naar reactie
Delen op andere sites

slaolie, afwasmiddel al dat soort zaken helpen niet en verergeren de zaak alleen maar dus mijn advies absoluut niet doen.

Het probleem is dat de buis te groot is voor de trekveer, komt deze ergens tegenaan dan kan hij zich gewoon opkrullen en kom je niet verder.

Duw je zo'n veer in een dunne buis dan kan hij maar een heel klein stukje rond gaan staan maar komt dan tegen de wand van de buis aan en kan dan, als jij aan de andere kant staat te duwen, nog maar een kant op nl. verder door de buis.

 

Daarom wordt voor dat soort dikke buizen meestal gebruik gemaakt van gewone electrabuizen die ze aan elkaar plakken of een stuk dunne tyleenbuis van 12 of 15mm.

Deze duw je er dan meestal wel vrij eenvoudig doorheen, touw of kabel er aan en klaar.

 

Moet het gladder worden gebruik dan siliconen of glijmiddel voor kabels maar absoluut geen huis, tuin en keuken middelen, dit droogt nl. op en alles zal aan elkaar gaan plakken of nog erger het lost de mantel op waardoor deze week wordt en muurvast gaat zitten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy
Origineel bericht van: xilorp
Heb je er al eens aan gedacht om een pomp trekveer te gebruiken.


Zo een pomptrekveer is zoals hierboven al is aangegeven alleen te gebruiken in gevallen bij dunnere pijp 5/8" of 3/4" zoals meestal in de installatie techniek gebruikt word.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

Bij lastige gevallen maak ik zelf wel eens gebruik van een glijmiddel van 3M en dat werkt perfect maar die is denk ik alleen bij de groothandel- of vakhandel verkrijgbaar. Ik heb datzelfde glijmiddel wel eens gebruikt om een utp kabel door een 16mm tyleenbuis te trekken van zo een 30 mtr. lengte, eerst zonder geprobeerd maar toen liep het zakie steeds vast omdat de binnenkant van zo een tyleenleiding nogal stroef is en er door de wrijving geen beweging meer in te krijgen was maar daarna met dit glijmiddel ging het als een speer en was er bijna geen weerstand meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier met babypoeder goede resultaten behaald met het doortrekken van sat kabel

en een speciale trekkous aan de trekveer zodat de satkabel niet breekt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...