Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
freak

airco r407c hervullen hoeveel bar?

Aanbevolen berichten

hoi

ik heb vroeger mijn airco bijgevuld (r22)

daar moest toen 4.8 bar in

 

ondertussen een nieuwe airco (r407c)

die moet ook bijgevult worden

 

tot hoeveel bar moet ik hem bijvullen?

ook gewoon 4.8 bar?

 

(ik weet dat r407a een mix is en dus niet bijgevuld kan worden maar helemaal hervuld moet worden)

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Op druk vullen is niet de beste manier omdat de druk o.a. gerelateerd is aan de (omgevings) temperatuur.

Het beste is om er af en toe wat gas bij te doen, effe wachten, voelen of de zuigleiding (de dikkere leiding) goed koud wordt.

Als hij goed koud is dan is er voldoende koelgas aanwezig.

 

Frank

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Lijkt mij geen zeldoen klusje, kun je beter bij een erkende dealer laten doen, die hebben de apparatuur ervoor. cool

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Lijkt mij geen zeldoen klusje, kun je beter bij een erkende dealer laten doen, die hebben de apparatuur ervoor. cool

100% waar !!!!

Frank (erkende dealer/koelboer)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoek eerst het lek maar eens op.

Een goed geinstalleerde airco is lekdicht en hoeft dus in een normale situatie niet worden bijgevuld, bijvullen alleen als er een reparatie is uitgevoerd of de leidinglengte langer is dan waar de voorvulling geschikt voor is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast FloppyDos

Zelf doen is met dit mengsel helaas zonder de juiste apparatuur eigenlijk niet te doen. En bij de "oude" maar ook bij nieuwe systemen op druk vullen is niet juist. Voor een systeem geldt een bepaalde hoeveel gas. Dit is aangegeven in Kilogrammen. Op druk vullen is aan meerdere faktoren afhankelijk zoals Temperatuur. Wat ook al hierboven is gemeld.

 

Normaliter hoeft een systeem zonder lekkages niet te worden bijgevuld c.q. afgetopt te worden, echter de warmtepomp, flensen en ook lassen laten gassen door. Warmtepomp systemen zijn, af fabriek, zodanig ontworpen voor jarenlang onderhoudsvrij te functioneren. Voor jouw systeem met dat mengsel zijn de volgende stappen in de SOP een goede leidraad.

 

1) Systeem mbv vacuum leegzuigen.

 

2) Enkele malen purgeren met N2 om zoveel mogelijk het oude mengsel te verwijderen. De juiste verhoudingen in het mengsel zijn niet meer volgens spec. Daarom is bijvullen niet mogelijk.

 

3) op druk brengen met N2 en kontroleren op lekkages. Meest voor de hand liggend is op tijdsduur de drukafname checken.

 

4) Met vacuum de n2 verwijderen.

 

5) Bijvullen met de juiste hoeveelheid gasmengsel in KILOGRAMMEN.

 

6) Systeem kontroleren op druk (P voor de pomp en P na de pomp) P voor de pomp moet ook een positieve druk aan geven, en op Temperatuur. T voor de pomp moet liggen boven het condensatie punt. De pomp kan geen vloeistof verwerken. Alleen gassen!. T na de pomp maar voor de condensor moet ongeveer liggen tussen de 50 en 60 graden celcius.

 

Bovenstaand lijstje is een algemene leidraad en parameters als Temperaturen en drukken zijn afhankelijk van het specifieke ontwerp. Hiervoor zal je de Technische gegevens van je systeem moeten raadplegen.

 

Zoals je ziet zijn deze handelingen zonder de juiste data en apparatuur eigenlijk niet te doen.

Mijn dringend advies is om een installatiebedrijf in te schakelen

b.v. een erkend AC installatie bedrijf. Deze sturen dan een monteur met de benodigde spullen naar je toe.

 

Succes

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Origineel bericht van: FloppyDos

6) Systeem kontroleren op druk (P voor de pomp en P na de pomp) P voor de pomp moet ook een positieve druk aan geven, en op Temperatuur. T voor de pomp moet liggen boven het condensatie punt. De pomp kan geen vloeistof verwerken. Alleen gassen!. T na de pomp maar voor de condensor moet ongeveer liggen tussen de 50 en 60 graden celcius.


Volgens mij is een pomp die geen vloeistof kan verwerken
een compressor . . . ?

En, nu weet de goede man nog steeds de druk niet.

HG CC

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kan de druk ook niet zo even roepen, dat is de strekking.

 

Elke koelinstallatie is berekend voor een bepaald gewicht aan koudemiddel. Gewicht dus, druk heeft er niets mee te maken.

Koelboeren kijken wel naar de drukken tijdens het vullen. Het is een indicatie of er voldoende koudemiddel in een installatie zit, of te weinig of te veel (de fles koudemiddel zal echter altijd op een weegschaal staan).

Wil je echter met drukken werken dan moet je wel weten hoe deze zich dienen te verhouden (zuig en pers), welke temperaturen erbij horen, en wat het temperatuurverschil over de verdamper en condensor zijn, de ruimte temperatuur in de te koelen ruimte, en de buiten temperatuur. Je kan dan een inschatting maken (een inschatting, meer niet) of er voldoende koudemiddel in een installatie zit.

Een gemakkelijke manier om te zien of er voldoende koudemiddel aanwezig is in een installatie is kijken naar het kijkglaasje (mits aanwezig) in de vloeistofleiding. Draait de installatie vol-pot (vol vermogen) en zie je weinig of geen bellen in de vloeistof dan is er voldoende koudemiddel aanwezig.

Wel is het dan weer nodig te weten hoe een koelinstallatie werkt. Ik ben zo eens "nat" gegaan toen ik dacht dat een installatie vol vermogen liep terwijl de MOP klep de boel aan het knijpen was vanwege een te hoge temperatuur in de koelcel.

 

Ter info, ik ben geen koelboer, ik heb geen STEK accreditatie, maar ik ontwerp en bouw al 20 jaar schakelkasten, ook voor koelinstallaties. Verder programmer ik regelmatig PLC's voor de koeltechnische industrie. Dit zijn wel de grotere installaties (20KW en meer), maar het principe is hetzelfde.

 

groeten,

Peter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het antwoord zou dan kunnen zijn,

niet de druk is relevant maar of

het systeem fysiek vol zit middels

een indicatie van het kijkglaasje

of toch weer niet?

 

Je weet immers niet hoe lang de leidingen zijn

als je "vreemd" bent bij een koelinstallatie

waarbij de kilo's dan geen goede indicatie

kunnen geven (zeker als er geen logboek is).

 

HG CC

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast FloppyDos
Origineel bericht van: Con
Het antwoord zou dan kunnen zijn,
niet de druk is relevant maar of
het systeem fysiek vol zit middels
een indicatie van het kijkglaasje
of toch weer niet?

Je weet immers niet hoe lang de leidingen zijn
als je "vreemd" bent bij een koelinstallatie
waarbij de kilo's dan geen goede indicatie
kunnen geven (zeker als er geen logboek is).

HG CC


Zoals aangegeven door meerdere mensen, zonder juiste gegevens van het systeem is het ondoenlijk zelf het systeem van de TS te vullen. Als Shiftleader bij DSM, ACF, Shell, Montell ben ik al 26 jaar bezig met deze materie. Zowel met Brine (zoutoplossing) als met gascondensatie packages. Eerlijk gezegd heb ik duidelijk gemaakt dat "de goede man" zoals jij de TS noemt, met druk op geen enkele manier zijn systeem op redelijke wijze kan vullen. Sterker nog, het is ronduit gevaarlijk. shocked

En voor jouw info, het is gebruikelijk om in deze systemen te spreken van warmtepompen. Jij zou die mss als compressors zien.
In AC systemen wordt te term "warmtepomp" gebruikt om aan te geven dat dat onderdeel gebruikt wordt om de warmte van de ene kant van het systeem naar de andere kant van het systeem te "pompen". cool

Semantiek ik geef het toe, maar iemand die al eerder een AC systeem heeft bijgevuld, zich heeft verdiept in de transport-gassen, en hun eigenschappen ga ik niet benaderen alsof hij totaal onwetend is met de materie. wink

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag nagevraagd bij een specialist onderaannemer.

 

Er wordt gevuld op kg. Er zijn freakmonteurs die kunnen

vullen op druk. (freakmonteurs te lezen als "die hards")

Vrij vertaald: mensen met gevoel voor de koeltechniek.

 

Kortom, specialistenwerk en zelf niet vullen.

 

Overigens moet op de installatie vermeld zijn hoeveel

kg koelvloeistof benodigd is, ook in het logboek vermeld.

 

HG CC

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kijk in het kijkglas .

En voel en kijk naar de verdamper , tot waar (hoogte) koelt hij (condens , aanvriezen ) ,

Zorgen dat de leiding naar de compressor niet "koelt" anders kans op vloeistofslag , en als gevolg kapotte compressor .

Laten doen is veiliger , maar als dat niet mogelijk is .

 

Ad

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

je kunt idd niet zomaar blind bijvullen.

Je kunt alleen correct bijvullen door de druk te meten en te kijken wat je oververhitting is (druk aan zuigzijde compressor en de WERKELIJK GEMETEN temperatuur met een digi meter.

Ook kun je nog de onderkoeling meten. En kijken wat de verdampings temperatuur is.

Verder kun je kijken wat de aangezogen lucht naar de verdamper is en de uitgeblazen temperatuur.

(dit is echter wel globaal denk aan relatieve vochtigheid lucht)

Verder kun je kijken tot hoeveel leiding lengte je er aan kunt hangen zonder dat er koudemiddel bijhoeft.Overschrijdt je deze lengte dan wordt er vaak in een tabel aangegeven hoeveel gram er bij moet per meter.

Dit laatste geldt zeer zeker voor inverter compressoren

Kortom gewoon een vakman inschakelen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Lees alvorens je verder gaat onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.