Ga naar inhoud


Elro Mini Tv


omanski

Aanbevolen berichten

Hallo Techneuten,

 

Heb hier een Elro mini tv, welke geheel niets meer doet.

Volgens de eigenaar, was het een keertje gevallen...viel best mee, zei hij nog.

Bij het doormeten van de externe voeding bleek deze in orde, dus hoef ik daar het probleem niet te zoeken.

Bij het openen van de tv en op zoek naar een zekering, bleek deze er niet in te zitten.

Wat ik wel vond is een losse draad, welke ergens aan vast hoort...maar waar ???

Bij het doorzoeken van de schema-database kwam ik niets tegen van Elro.

Om alles duidelijk te maken heb ik een foto gemaakt van de print en de draad van de module.

Geheel onderaan op de foto het type-plaatje. Links onder de ccd-module met daaraan de losse draad.

Heeft iemand van jullie technici enig idee ?? Zou dat mogelijk het probleem oplossen ??

De module zit boven in de achterkap en de draad heeft een dusdanige lengte...dat hij aan de buis-spoel moet ??

Alle hulp is welkom....bij voorbaat dank.

Bijlage:[/ Bijlage Elro mini tv

 

Foto is niet duidelijk, ik ga wat anders proberen.....

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

 

 

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites


MrLeden,

 

Neen, het gaat om een witte draad welke tot halverwege is afgeschermt door een litze-mantel welke eindigt in een "stift".

Ga hier wel even een aparte foto van maken....

 

Bijlage: module

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

 

 

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DeBeek,

 

Dat zou best eens kunnen...daar had ik nog niet aangedacht !!

Dan moet ik het defekt dus in de komponenten zoeken, dat wordt

niks zonder schema......Maar dank voor de tip !!

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

 

 

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer de tv is gevallen, zijn er waarschijnlijk printbreuken ontstaan.

Meestal zijn er dan met enige moeite scheurtjes in het pertinax te zien. Ook bij de wat zwaardere onderdelen, zoals lijntrafo of onder grotere elco's kunnen scheurtjes ontstaan.

 

Even goed kijken met een vergrootglas en lamp.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De "losse draad" ziet er inderdaad uit als een antenne. (Een open dipool wel te verstaan....)

De PCB die er aan hangt kan best wel eens de ontvanger wezen...

 

Dus toch even verder zoeken naar mogelijke andere oorzaken..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

staat er niks op dat zwarte "doosje"?

 

Het lijkt op een RF ontvanger module. Ik ben ook bijna zeker dat het draadje een antenne is.

 

Wat doet de tv voor de rest? Brandt de gloeidraad v.d buis? Zit er een luidspreker in? zo ja probeer eens een stoorsignaal te injecteren (audio chip zoeken en met een schroevendraaier de pinnen aantikken). Heb je hoogspanning? Controleer met goed licht en een loep naar breuken.

Meet eens de spanningen op die ontvanger. Je zal ergens een spanning van 5 of 12 volt meten. Met een scoop zou je dan nog verder kunnen gaan en het signaal v.d ontvanger afprikken.

 

Zo'n simpel dingetje moet wel weer aan de praat te krijgen zijn mits de beeldbuis niet kapot is.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd de module is de wireless ontvanger met antenne.

Ben nu de elko's aan het nakijken, en de mogelijke printbaan problemen.

Heb een goede loep en een hobbylamp, maar geen scoop.

Wel een multimeter om metingen te verrichten, maar weet niet goed waar.

Als dit alles niets oplevert zet ik het geheel weer

in elkaar en ga nogmaals testen op gloei-spanning voor de buis.

Solderingen afbuigspoel moeten zo te zien even opnieuw, maar lijken niet het probleem.

De print is zeer slecht bestukt alles staat schots en scheef en met veel te lange pootjes.

Als ik alle bovenstaande zaken heb gedaan, meld ik me weer terug.

Allen bedankt zover voor de hulp en tips...toppie !! blush

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

 

 

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil me niet opdringen, maar waarom begin je niet met het begin:

 

Als de fout begonnen is door de val, dan is de kans heel groot dat de val gebroken is door het voedingskabeltje waarbij het volle gewicht op de plug en chassisdeel terechtkomt.

 

Meet eerst eens de voedingsspanning op de plug, mogelijks zijn de draadjes losgerukt. (De voeding is 13,5V DC 1500mA, dus de grote adapter. Het kleinere bijhorend adaptertje is van de camera).

 

Zet je multimeter op minimum 20V DC en steek de adapter in. Meet tussen de buitenste ring en de ring waar het pinnetje in gaat. Dit moet ongeveer 18,5 V zijn, min aan de buitenste ring, plus aan het pinnetje.

 

Als dit zo is steek je de adapter in de TV en meet de spanning daar waar het chassisdeel is vastgesoldeerd. De kans is groot dat je hier al geen spanning meer hebt... (Pinnetje uit de plastic gerukt, contactveer open, of door schakelaaar geen contact meer, chassisdeel uit de print gerukt) In dat geval vervang je het chasssideel of soldeer je het opnieuw vast.

 

Je kan ook eens de onderzijde openen, dit kan je opvullen met een ganse batterij ... batterijen. Leen genoeg batterijen bij de buren, die kan je teruggeven als het niet werkt...

 

Trek de adapter uit en als het toestel werkt op de batterijen, is het chassisdeel zeker de schuldige.

 

 

Groeten, Eddy

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

All,

 

Het tv-tje doet het weer dankzij jullie waardevolle tips.

Heb alle elko's nagekeken op gebreken, niets zichtbaar.

Heb de solderingen van de aansluitingen aan de buis-spoel opnieuw gedaan,

waren erg slordig. Heb op de print nog een gesoldeerde zekering gevonden, was nog heel.

Toen het circus weer in elkaar gezet en getest...helaas niets.

Nogmaals weer open en de printbanen moeizaam nagelopen, kon geen gekke dingen ontdekken.

Na het lezen van de tip van Eddy VL, hier en daar nog een wat gemeten.

Was niet geheel in orde, maar niets zichtbaar ! Nogmaals de zaak met de loep nagekeken en wat beschermlak weggekrabt.

Bleek er naast de soldering van het chassis-blokje van de + van de voeding een miniscuul scheurtje

in de printbaan te zitten. Na het reinigen en over de breuk solderen, weer getest...en zie daar het werkt.

 

Nogmaals allen Hartelijk dank voor het tippen en meedenken !! Toppie. :D

Eddy VL....als ik jou tip direkt had gecheckt, was ik eerder klaar geweest, je had gelijk hou het simpel en begin bij het begin....... blush

Ik was al bij de voeding begonnen, die was in orde...en daarna begon ik te moeilijk te denken....

 

Nogmaals allen Hartelijk dank, zo was het een prachtig experiment voor mij !!

 

Indien gewenst mag er nu een slotje op...ik ben tevreden !!

Groetuhhh...Omanski.

--------------------

 

 

CubeRevo 9000HD-twin, Topfield 5000pvr, Aston dual & X-cam Premium

Philips DSX 7072(2x), DSX 7071, Funke 99cm, Polarmount met Actuator,Invacom Lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...