Ga naar inhoud


Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).


Aanbevolen berichten

Citaat:
RobertDeNiro
Hoe komt het dat ie met een Phenom X3 sneller zapt? Want de 64 X2 6000 is 3GHz terwijl de X3 2.1GHz is.

Welke snelheden ook van belang zijn voor 1080p content want daar wordt voor de processor 3GHz of hoger aanbevolen.


Kan zo een twee drie geen benchmark voor de x2 6000 vinden.
Zal weinig uitmaken zo te zien aan de benchmarks voor de x2 5200
3Dmark.png

De snelheid van de GPU is denk ik belangrijker dan de CPU om de 1080p content te verwerken, dat zit wel goed met de AMD780G
780g.jpg

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Niet dus. Dat "programma" omschrijft alleen hoe je toen (ja want dit is al heeeeeeeel erg oud) iets kon maken dat MHW compatible is.

Die code werkt al lang niet meer in de huidige vorm en is dan ook onbruikbaar.

Verder: VDR is geen MythTV en ook zeker niet compatible.

Ik ben nog steeds enthousiast, maar je maakt van een PC niet zomaar even een DM8000, of iets wat er een heel klein beetje op lijkt.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met Tox. Hardwarematig kun je wel alles kopen om een HTPC te bouwen. Maar alles naar wens laten draaien is zomaar niet gebeurd.

 

Kleine tip, voor wie met Mythbuntu willen gaan werken. Gebruik de 32bit versie die is iets minder snel, maar er zijn wel veel meer hardware drivers beschikbaar.

 

Ga me eerst maar eens in Ubuntu verdiepen, hier UbuntuLinux

 

 

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
Niet dus. Dat "programma" omschrijft alleen hoe je toen (ja want dit is al heeeeeeeel erg oud) iets kon maken dat MHW compatible is.
Die code werkt al lang niet meer in de huidige vorm en is dan ook onbruikbaar.
Verder: VDR is geen MythTV en ook zeker niet compatible.
Ik ben nog steeds enthousiast, maar je maakt van een PC niet zomaar even een DM8000, of iets wat er een heel klein beetje op lijkt.

Ron


Wat ik heb begrepen is dat dit programma in Linux de Mediahighway informatie, die binnenkomt met behulp van de TV tuner, converteerd naar de DVB standaard en draait het dus los van de applicatie wat gebruikt wordt. De applicatie "vertaalt" in Linux (welke de stream aanlevert aan de applicatie hier dus MythTV) de Mediahighway naar DVB EPG. Als de applicatie de DVB standaard aan kan zal het denken dat het een DVB EPG krijgt ongeacht welke applicatie het is (MythTV of DVB, het schijnt nog steeds gebruikt te worden en te werken). De uitleg staat op de site van DVR maar staat er volgens mij dus helemaal los van, but correct me if I'm wrong wink. Maar volgende week kan ik uitsluitsel geven (ik vrees dat de hardware pas na het weekend binnen komt).

Mocht het echt niet werken dan ga ik testen met de grabber. Waarschijnlijk doe ik dit zowieso erbij omdat ik dan een EPG van 7 dagen heb.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs op gebied van hardware is het niet evident.

Heeft de Dreambox 8000 HD niet 4 CI slots ?

Niet dat ik dat direct nodig zou hebben, maar om dat op een PC te krijgen, zal al wat meer voeten in de aarde hebben.

SCART RGB ?

Buiten enkele bekende supermarkten die goedkope multimedia PC's leveren ken ik geen videokaarten waar je dat apart kunt krijgen.

 

Stroomverbruik is ook iets waar de PC van nature uit veel slechter scoort dan een Dreambox.

 

De Dreambox 8000 HD zal ook hardwarematige MPEG2 en H264 (MPEG4) decodering hebben.

Of dit onder Linux zal werken met de ingebouwde grafische kaart valt ook nog te bezien.

Anderzijds is de CPU van een PC natuurlijk veel krachtiger.

 

Begrijp mij niet verkeerd.

Ik vind de prijs van de 8000 HD ook erg hoog, maar je kunt een PC toch ook niet helemaal vergelijken daarmee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Adriano
Kleine tip, voor wie met Mythbuntu willen gaan werken. Gebruik de 32bit versie die is iets minder snel, maar er zijn wel veel meer hardware drivers beschikbaar.

Ga me eerst maar eens in Ubuntu verdiepen, hier UbuntuLinux



Linux is veel verder in 64 bit dan Windows, ook qua driversupport. Linux 64 bit bestond al in 2000 terwijl Windows XP 64 bit pas in 2005 verscheen (een achterstand van 5 jaar). Ik zou dus eerst de 64 bits versie gebruiken en krijg je iets niet aan de gang dan kun je altijd nog gewoon de 32 bits versie gratis downloaden en kijken of dat onderdeel dan wel werkt (Linux is geen Windows, waar je stelling wel voor klopt). Nu heb ik op mijn laptop al 64 bits Ubuntu draaien naast 64 bits Vista en moet zeggen dat alle hardware in Ubuntu in één keer werkte, in Windows heb ik nog diverse problemen gehad (het is me uiteindelijk wel gelukt, maar het laatste onderdeel had ik pas na 4 maanden aan de gang).

Overigens is Mythbuntu niets anders dan Ubuntu+MythTV, dus je kunt gelijk Mythbuntu installeren (dan heb je ook Ubuntu en kun je zelfs Kubuntu en dergelijke nog toevoegen zodat je bij opstarten kan kiezen welke grafische interface je wil gebruiken). Andersom is ook mogelijk (als je reeds Ubuntu hebt draaien kun je via http://www.mythbuntu.org/existing-ubuntu MythTV toevoegen). Maar volgens mij wordt bij het installeren van Mythbuntu ook reeds een groot deel van de configuratie meegenomen in de setup zodat je dit niet achteraf handmatig hoeft te doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: zzzzzzz

Ik vind de prijs van de 8000 HD ook erg hoog, maar je kunt een PC toch ook niet helemaal vergelijken daarmee.


Dat ben ik helemaal met je eens.

Aan de andere kant kun je op een HTPC ook meerdere TV kaarten aansluiten (zolang je maar PCI/USB poorten vrij hebt). Scart is inderdaad standaard geen optie (tenzij je een geschikte videokaart of VGA omzetter gebruikt), maar ik ga toch voor HDTV dus wil enkel met HDMI gaan werken welke natuurlijk ook gewoon SD kanalen doorgeeft. Ik stuur mijn TV op de slaapkamer aan via TV-out composite (ook met een goedkoop los videokaartje).

Wat stroomverbruik betreft ben ik het met je eens, dit zal wel hoger liggen (dit wil ik nog gaan meten als ik het draaiend heb, zie ook de vragenlijst van Ron). Maar dit vind ik niet zo erg als ik kijk naar de mogelijkheden die ik ervoor terug krijg en in de toekomst misschien komen. Zo begint men in de VS nu met uitzendingen in 1080P, dat zal hier nog lang niet het geval zijn maar als het komt kan mijn HTPC dit als het goed is aan (en anders hoef ik enkel maar nieuwe DVB-S tuners te kopen) ik denk niet dat de DM8000 dit kan (ook zijn er bijvoorbeeld geen geheugenbeperkingen en dergelijke omdat je deze eenvoudig uit kunt breiden). Maar dit ales is natuurlijk een persoonlijke keuze. Ik ben enthousiast en zie veel mogelijkheden, en dat bevalt me (ondanks het hogere stroomverbruik). Ook niet iedere kijker wil een Dreambox maar vind een standaard CDS ontvanger voldoende, het is net wat je zelf wil natuurlijk en ik wil vrijheid wink. Hardware decodering gebeurt overigens ook op de Gigabyte (dit is een speciaal multimedia moederbord met hardwarematige HDTV ondersteuning).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie persoonlijk een ongelofelijk verschil tussen een DVB-Receiver en een HTPC/Mediacentre. Een DM800(0)HD is gewoon niet te vergelijken met een zelf gebouwde HTPC, welk OS dat je dan ook gebruikt.

 

De enige reden wat mij tegenhield om over te schakelen op Linux als HTPC systeem en mijn receiver de deur te wijzen, was voornamelijk ontbreken van bijvoorbeeld hardwarematige decodering van H264 uitzendingen en het gemak. Dat niet alleen, ook documentatie is in bepaalde maten complex (voor normale gebruikers te verstaan) en ook nog eens op verschillende locaties en met tegenstrijdige informatie te verkrijgen.

 

Zelf heb ik sinds 8 weken een volledige op Linux (Ubuntu 8.04) gebaseerde HTPC in mijn woonkamer staan. Deze is voorzien van een AMD Athlon64 X2-4200 (voldoende voor softwarematige decodering van HDTV signalen), TT S2-3200 (nu ondertussen een HVR-4000 Lite geworden) en VDR 1.7.0 (met de plugins: vdr-sc en vdr-xineliboutput) voor DVB-viewing. Des ondanks vernam ik problemen met de SMP-handling bij het kijken van HDTV kanalen. Dit was voor mij de reden om een Reel eHD (extension card met HDMI uitgang) aan te schaffen voor hardwarematige decodering van SDTV en HDTV vanuit VDR 1.7.0. En ik maak gebruik van CCcam die vervolgens mijn Smargo zonder problemen kan aansturen.

 

Voor mijn Mediacenter doeleinden, maak ik gebruik van Linux MMS binnen een X-sessie (via mijn onboard Geforce 8200, ook via HDMI). Hiermee kan ik dus zonder problemen mijn multimedia-collectie afspelen.

 

Ik ben uitermate tevreden over deze oplossing. Het werkt uitermate stabiel en zonder problemen. Zelfs mijn moeder kan werken met deze configuratie (maak gebruik van de Enigma-skin) en zij hebben thuis een Relook 200S staan met Enigma.

 

En dit alles draait op hardware wat bij elkaar nog geen 600 Euro heeft gekost. Dat is dus incl. kast, moederbord, cpu, DVB-kaart, etc. Het duurste van dit geheel, was de eHD (200 Euro).

 

En ja, hij zal veel meer stroom vreten dan bijvoorbeeld een 800HD of 8000HD. Maar ik heb dan wel een enorme vrijheid (alles speelt af) vanwege het aspect HTPC.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niels,

 

ik denk dat er met mij veel andere mensen benieuwd zijn hoe je dit allemaal opgezet hebt. Zou je op basis van jou ervaringen een How To kunnen maken zodat anderen hier ook van kunnen leren.

 

De grootste uitdaging met dit soort projecten is zoals je al aangeeft het vinden van de juiste pagina's met uitleg en hints over hoe je bepaalde zaken aan de praat krijgt.

 

En maak je als ik het goed begrijp nu gebruik van CCCam in combinatie met vdr-sc? Dat klinkt ook zeer interesant omdat ik aan het kijken ben naar sasc-ng (die ook gebruik maakt van vdr-sc). Alleen zit ik te worstelen met NewCS etc op mijn Dreambox die ik dan als "internet server" wil inzetten. CCCam werkt voor mijn gevoel net iets makkenlijk ..

 

En had je ook gekeken naar het gebruik van MythTV? En zo ja waarom toch voor VDR gekozen?

 

 

Hein

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoofdzakelijk heb ik gebruik gemaakt van de twee volgende pagina's:

 

http://skerit.kipdola.com/?p=8&language=nl (deel 1)

http://skerit.kipdola.com/?p=9&language=nl (deel 2)

http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/OpenSUSE_VDR_DVB-S2_-_xine

 

Om je DVB-S2 kaart aan de gang te krijgen, heb ik gebruik gemaakt van de Wiki op linuxtv.org (http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-S2_PCI_Cards).

 

Om vdr-sc te gebruiken:

 

cd /[insert_vdr_source__folder_here]/PLUGINS/src

hg clone -r trunk http://85.17.209.13:6100/sc

cd /[insert_vdr_source_folder_here]/

make plugins

 

Vervolgens de cardclient.conf kopieren naar de locatie waar je plugins configuratie wordt bewaard (bij mij /etc/vdr/plugins/sc) en pas de configuratie aan op de volgende manier:

 

cccam:127.0.0.1:9000:1/0000/0000:/tmp/camd.socket

 

Overigens, je moet de ca.c van sasc-ng gebruiken en CCcam starten met de preload optie (zie Readme.CCcam voor meer info).

 

En de reden waarom ik geen gebruik maak van MythTV, is mede omdat de DVB-S2 ondersteuning enorm problematisch is. Ook is MythTV enorm zwaar als je kijkt naar de combo VDR/MMS. Overigens, met VDR en xineliboutput heb je ook de beschikking over een multimediaplayer. Alleen in combinatie met mijn eHD werkt dit niet frown

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

erg leuk project ,

moet zeggen handjes jeuken om er in mee te doen....maarja weinig tijd.

 

Zie nog wel wat probleempjes in de combi met cccam.. toch erg weinig over terug te vinden..een vrees een beetje voor de stabieliteit..

zou goed moeten kunnen, maar zo hardware afhankelijk...

 

volg het topic iig op de voet..

 

ben je al verder?

 

grtx , arnold

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alles nu al een paar jaar via een HTPC lopen.

 

Beetje dezelfde config als je heb opgegeven.

 

TV-Server Version: tve3

MediaPortal Version: rc2

Windows Version: XP sp2

CPU Type: AM2 AMD Athl64 X2 6000 3.0/89W/Box

HDD: Samsung 2000gb striped

Memory: 4096 kinston 800mhz

Motherboard: foxconn MCP61PM2MA-8KRS2HV

Video Card: Ati Radeon X1300

Sound Card: Soundblaster audigy usb

1. TV Card: tt1500 buget

1. TV Card Type: DVB-S

1. TV Card Driver: 5.0.0.6

 

MPEG2 Video Codec: core avc/ccc pack/

MPEG2 Audio Codec: combined commuity codec pack (ccc pack)

h.264 Video Codec: core avc /

 

Satelite/CableTV Provider: Astra 192/hotbird 13.0/astra 23.5/astra 28.5

HTPC Case: Dign

 

Maar ik moet zeggen dat het nog allemaal instabiel werkt. Het kan goed een maand stabiel werken maar dan kan het ook weer goed een maand klote werken. Laatste tijd veel via DVBdream gekeken dat is stabiel maar niet gebruikers vriendelijk. En ga zo maar door. De mogelijkheden op een HTPC zijn beter maar dan moet het wel wel stabiel werken. Ook stroomverbruik is natuurlijk hoger maar als je met dit soort gadgets aan het kloten ben moet daar niet opletten vind ik. Ik denk dat als die dm8000 wat is deze toch mijn htpc gaat vervangen mits de 8000 divx en h264 kan afspelen natuurlijk. anders krijg je weer allemaal losse systemen die die elk wat kunnnen en daar wil ik van af.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BraindamageBE

Persoonlijk vind ik een HTPC ook wel een goed alternatief voor de dreambox en varianten, het heeft zo wel zijn voor als nadelen.

 

Het grote voordeel is dat je met de juiste samenstelling alles kan waar je anders meerdere toestellen voor nodig hebt. (In het geval van de TS, vervangt het al zeker een Decoder, Mediaplayer, een NAS en een Blu-Ray speler). Maar uiteindelijk zou je er ook op kunen gamen enzo.

Het nadeel ervan wanneer je het als NAS en cardserver wil gebruiken is dat het toestel constant moet opstaan en met zo'n pc configuratie verbruikt dat heel veel.

Maar het is natuurlijk wel handiger als met meerdere toestellen te werken.

 

Persoonlijk zou ik een HTPC wel zien zitten als je hem alleen aan zet wanneer je naar TV wil kijken of naar een filmpje. En dan kan je nog een andere Dreambox in huis gebruiken als cardserver die constant online is. Maar als je via alle decoders wil opnemen op een centrale NAS, dan ga je er nog een apparte voor moeten plaatsen.

 

Is zo'n zware processor echt nodig? Ik heb HDTV HTPC's in een online shop gezien die het doen met een 1,6Ghz Celeron processor.

 

Je zou dan toch ook kunnen opteren voor zuinigere Laptop processoren die toch ook al redelijk snel zijn.

Al gaat de configuratie dan wel duurder uitvallen.

 

Ik ga dit topic in ieder geval ook met veel interesse volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...