Ga naar inhoud


Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).


Aanbevolen berichten

Nou, zo zwaar weegt het nou ook weer niet. Mijn CPU is gewoon net iets te ligt (X2 4200+) voor DVB-S2/H264 streams. Afspelen van x264 bestanden (MKV bijvoorbeeld) gaat probleemloos en zonder stotteringen.

 

Ik heb net een nieuwe CPU aangeschaft voor mijn HTPC. Ik wil namelijk hiermee kijken of het dan wel lukt. Ik houd jullie op de hoogte smile

 

Niels

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het is natuurlijk zonde als je niet van hardware encoding van de GPU gebruik kunt maken. Ook het beeld ziet er soms niet uit, afhankelijk van welke codec je gebruikt. Die kaart van reelbox is ook geen optie, de prijs lijkt me veel te hoog, 180 euro en je bent weer een pci slot kwijt, die zijn tegenwoordig schaars op de huidige MB's.

 

 

 

 

 

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even mijn totale kosten plaatje (incl. BTW):

 

Code:
- Behuizing : Antec NSK2480                €  85,00- CPU       : AMD Athlon 64 X2 4200+       €  36,00- Mobo      : Abit A-N78HD                 €  58,00- DVB       : Hauppauge WinTV Nova HD S2   €  88,00- HDD       : Samsung Spinpoint F1 HD502IJ €  50,00- DVD       : LG GGC-H20L                  €  88,00---------------------------------------------------+- Subtotaal :                              € 405,00- Extra     : Reel eHD                     € 200,00---------------------------------------------------+- Totaal                                   € 605,00

 

Behalve de Reel eHD, heb ik de rest via mijn werkgever kunnen regelen waardoor ik korting heb kunnen krijgen op het bedrag bij sub totaal (heb dus veel minder betaald). Hier ben ik dus ook mee begonnen en heb maanden later de Reel eHD aangeschaft (voorheen maakte ik gebruik van Windows en DVB Viewer Pro) vanwege de overstap naar Linux.

 

Al met al een zeer net bedrag voor een HTPC. Ter vergelijking, een Reel ontvanger kost € 799,- en beschikt dan over DVB-S. En Reel maakt gewoon gebruik van VDR als DVB software smile

 

En het mooie van de huidige bordjes is, is dat alles erop zit. HDMI, VGA, DVI, SPDIF, etc. Hierdoor heb ik dus 2 PCI sloten en 2 PCI-e sloten beschikbaar voor extra's.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er mensen die aan het testen geweest zijn met die update van vista? Is deze plugin compatibel en is er een goede diseqc ondersteuning.

 

Heb mediaportal nu redelijk stabiel. Zit wel een bug in de laatste svn. Als je een avi kijkt crashed mediportal na een minuut of 30 daarna opnieuw opstarten en dan is het voorbij. Kijk zonder problemen naar alle formaten maar goed heb dan ook een dual core op 3.0 met 4096 ghxz. Geen s*ec5a3e videokaart

 

Ik gebruik de laatste gbox plugin onder windows en deze is heel stabiel zowel onder mp als onder dvbdream. Helaas nog geen diseqc ondersteuning maar dit heb ik opgelost met de dreamboxplugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Getyours2008
Helaas nog geen diseqc ondersteuning maar dit heb ik opgelost met de dreamboxplugin.


kan je dit misschien toelichten? diseqc op mn pc zou mooi zijn maar ik heb volgens mij iets gemist over die dreamboxplugin en na wat googlen kwam ik ook niet verder.

Samsung 40B650 lcd tv met Ziggo CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Getyours2008
mediaportal heeft een dreamboxplugin..
Maar blijkbaar gebruik je een andere google als ik.

De werking is als webx tv echter met de afstandbediening te bedienen


oke die vond ik ook wel, maar we hadden het hier volgens mij over sattelietontvangst via een pci kaart en niet via de dreambox. Vandaar mijn verwarring...

Samsung 40B650 lcd tv met Ziggo CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wegens tijdsgeberek heb ik er nog niet heel veel tijd in kunnen steken, maar heb de PC wel gebouwd en de componenten getest door Windows Vista Home premium 64 bits en mediaportal erop te zetten (Mythbuntu zal iets meer tijd kosten denk ik dus dat wordt de volgende stap als ik tijd heb).

 

Ervaringen:

- Speelt alle mediaformaten die ik heb (nu met de codecs CoreAVC pro en FFdshow tryouts)

- Zowel HD als SD zenders zien er zeer goed uit

- Speelt ook DVD en Blu Ray af met een mooi beeld

- Zeer gebruiksvriendelijk (Mediaportal) als het eenmaal draait kan iedereen het bedienen

- Geluid is ronduit perfect (ik heb een surroundset via SPDIF (optical) aangesloten). De computer geeft al het geluid DTS door aan de versterker en schakelt intern de formaten (stereo/5.1 etc). De HD zenders worden vanzelf in AC3 doorgestuurd

- Timeshifting en opnames doen het ook goed

- Teletext werk

 

Zaken die ik nog op het te doen lijstje staan:

- EPG helemaal correct instellen -> Nog niet naar gekeken

- (Soft)cam -> Ben alleen nog maar met FTA aan het testen geweest

- Kijken of ik de zapsnelheid kan verhogen door de configuratie te verfijnen (nu 1 sec bij SD en ongeveer 3 sec bij HD kanalen)

- Mythbuntu installeren (ik heb 3 partities op mijn schijf gemaakt: één voor Vista/Mediaportal, één voor Mythbuntu en één voor de mediabestanden). Zo kan ik dus Mediaportal naast Mythbuntu gebruiken (dual boot) om te vergelijken en te kijken wat me het beste bevalt.)

 

Helaas heb ik ook dit weekend weinig tijd dus ik hoop dat ik er aan toe kom om wat stappen te maken (het eerste wat ik zal oppakken is waarschijnlijk Mythbuntu installeren en kijken wat dit te bieden heeft).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke hardware driver ga je gebruiken onder Linux voor de GPU om HD content te kunnen bekijken/afspelen?

 

Kun je eventueel een link posten waar ik die kan downloaden?

 

Ben ook op zoek naar de 64bit plugin vista tv pack 2008?

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

ik heb een vraagje,,

 

volgens mij zou je hier veel mensen een plezier doen om ff duidelijk te beschrijven hoe je het allemaal hebt geinstaleerd en waar je tegen aan bent gelopen??

of is het allemaal plug en play??

en zeker zometeen in linux zou je mij daar een heel groot plezier mee doen,, wink

er zou dan een soort van howtoo van gemaakt kunnen worden ,, mischien,,

ik denk dat het dan een heel mooi document gaat worden waar we nog veel plezier van kunnen hebben,,

ik hoop dat je daar de zin en tijd voor wilt pakken,

mvrgr

LID SINDS 2001 !!!

OpenPLi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pipokoeie
hoi
ik heb een vraagje,,

volgens mij zou je hier veel mensen een plezier doen om ff duidelijk te beschrijven hoe je het allemaal hebt geinstaleerd en waar je tegen aan bent gelopen??
of is het allemaal plug en play??
en zeker zometeen in linux zou je mij daar een heel groot plezier mee doen,, wink
ik denk dat het dan een heel mooi document gaat worden waar we nog veel plezier van kunnen hebben,,
ik hoop dat je daar de zin en tijd voor wilt pakken,
mvrgr


Ik ben zelf ook met MythTV bezig in combinatie met een TT budget 3200 HDTV kaart. De drivers van de kaart werken al (multiproto), alleen krijg ik die nog niet in MythTV geselecteerd. Eens dat gelukt is, kan ik het ook nog neerschrijven wat er allemaal voor nodig is.

Ik ben gestart met de laatste Mythbuntu, maar aangezien MythTV opnieuw gecompileerd moet worden (voor multiproto support), ga ik terug vanaf nul beginnen met ofwel ubuntu, ofwel gentoo.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Welke hardware driver ga je gebruiken onder Linux voor de GPU om HD content te kunnen bekijken/afspelen?

Volgens het laatste dat ik gevolgd heb worden zowel de ATI als nVidia hw-oplossingen (nog) niet ondersteund door de respektievelijke Linux drivers.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Als je hardware decoding wilt hebben van mpeg2 and h264 streams in Linux, dan kun je dit momenteel alleen doen via de Reel eHD (PCI kaart) in combinatie met VDR.

 

Een andere mogelijkheid voor HDTV met VDR is nog:

 

- Xine 1.1.x in combinatie met CoreAVC;

- Xine 1.x.x in combinatie met FFMPEG;

 

De bovenstaande combinaties zijn allebei softwarematig en hiervoor heb je dus wel een vlotte CPU nodig (mijn X2 4200+ was net iets te langzaam in combinatie met de ffmpeg oplossing bij een aantal zenders of in geval van enorm veel detail). Tevens moet je bij deze combinatie gebruik maken van de vdr-xine of vdr-xineliboutput plugins. Het enige wat je hiervoor benodigd, is een X-sessie in combinatie met Xine of een frontend zoals oxine of My Multimedia System (MMS).

 

Met VDR 1.7.0 + een kleine patch kun je zonder problemen DVB-S, DVB-S2 (hier is de patch voor nodig), DVB-T en DVB-C channels bekijken. En het mooie van VDR is, is dat je met diverse plugins enorm veel mogelijkheden kan creeeren. Onder andere softcam support (Gb*x, CCc*m, Newcamd, etc) is mogelijk met de vdr-sc plugin.

 

Ik heb een bijlage erbij gedaan (sorry voor de brakke kwaliteit) van VDR 1.7.0 dat draait met mijn eHD + bijbehorende plugins en vdr-sc. Ik gebruik dit in combinatie met mijn HVR-4000 Lite en de daarbij horende remote.

 

Ik ben erg tevreden over deze gehele combo. VDR is vele malen lichter dan MythTV (heb het een weekje geprobeerd, maar de configuratie is gewoon brak. Ook dat je media moet importeren ben ik niet echt zo van gecharmeerd). En als je een echte HTPC frontend wilt, dan kun je dus gebruik maken van oxine of mms.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

 

 

 

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...