Ga naar inhoud


Het opzetten van een HDTV Home Theatre PC (ter vervanging van de Dreambox).


Aanbevolen berichten

Het probleem met een HTPC voor DVB-s(2) is simpelweg dat er nauwelijks een gebruiksvriendelijke setup is die je meer gebruikvriendelijkheid en mogelijkheden bied dan een losse set-top-box (In dit geval de vergeleken DM8000).

Op het moment dat er iemand een HTPC bouwt die kan wat deze Dreambox moet gaan kunnen en als het kan meer, ben ik om en komt er geen Dreambox meer in de woonkamer.

Ik vrees echter dat het zo simpel niet zal zijn.

Zo'n setup is primair toch bedoeld om TV te kijken, teletekst en EPG te gebruiken, (met timer) op te nemen, timeshiften en af te spelen.

Dat moet dan wel snel, eenvoudig en soepel werken en daar schort het vaak aan.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Het probleem met een HTPC voor DVB-s(2) is simpelweg dat er nauwelijks een gebruiksvriendelijke setup is die je meer gebruikvriendelijkheid en mogelijkheden bied dan een losse set-top-box (On dit geval de vergeleken DM8000).



Mediaportal bied veel mogelijkheden. Maar voor het allemaal werkt moet aardig wat geconfigureerd worden. Maar goed dit geldt ook voor de dreamboxen. Ik vind mediaportal net zo gebruiksvriendelijk als de dreambox en icm met de DVBC en DVBT oplossing werkt opzich prima echter dvbt daar doe ik het niet voor en dvbc vind ik qua prijs iets teveel van het goede.
Ik vind het vervelend dat ik niet alles werkend heb zo als ik zou willen maar goed noem nu een apparaat dat alles kan wat een ieder wilt. Zo zou een plugin van joosttv of Miro en zelfs youtube geen overbodige luxe zijn (schijnt voor de enigma2 boxen er al te zijn). Op de pc is dit geen probleem maar zit niet vervwerkt in de skins van mediaportal.

Wat dan wel weer en mooie optie van mediaportal is de dreamboxplugin. Deze plugin is net zoiets als de web-x-tv maar dan verwerkt in een mediaportal skin. Dus heb het nu zo geconfigureerd dat ik de kanalen van 19.2 Astra via de tt1500 in de HTPC kijk en de rest van de kanalen stream uit de dreambox dit zijn dan de kanalen die door het ontbreken van de diseqc ondersteuning in mediaportal niet via de tt1500 kan ontvangen (hotbird,astra 23.5 en astra 28.2/.5

Dus het werk wel maar goed bij mp altijd de vraag hoelang.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron, daar heb je helemaal gelijk aan! Des ondanks wil ik ook aangeven, dat ik met VDR een gebruiksvriendelijke DVB-viewing software heb (voor DVB-S, DVB-S2 en DVB-T) die qua look-and-feel overeenkomt met Enigma (ik heb zelfs een Enigma skin om dit te realiseren wink ) die datgene doet waar jij om vraagt.

 

TV kijken (zowel DVB-T, DVB-S en DVB-S2) is geen enkel probleem. Zappen gaat enorm vlot (binnen een seconde op FTA en minimaal een seconde met encrypted kanalen) ongeacht de gekozen satelliet. Timeshifting is geen enkel probleem en opnemen kan ik van te voren instellen via de EPG lijst.

 

Daarbij kan ik dus ook zonder problemen mijn multimedia collectie afspelen en streamen vanaf diverse netwerkbronnen (werkstation, nas en server).

 

Wat dat betreft ben ik erg tevreden over VDR en bijbehorende plugins.

 

Wat betreft Mediaportal, ik ben er laatst weer mee begonnen. Helaas is MP nog steeds behoorlijk instabiel in combinatie met MDAPI gerelateerde plugins en ik heb problemen dat ik geen highband kanalen kan scannen op diverse sats. DVBViewer Pro heb ik dus ook, dit werkt wel allemaal zonder problemen. Alleen jammer dat er een bug is waarbij je soms meerdere malen moet zappen om beeld te krijgen als je gebruikt maakt van een MDAPI plugin.

 

GBPVr is daarentegen leuke software. Niet zo uitgebreidt als Mediaportal maar het doet zijn werk goed op DVB-S kanalen. MDAPI ondersteuning lijkt nu wel enorm goed te werken. Alleen jammer dat het kanalenoverzicht brak is (standaard geen favorieten of bundeling op basis van provider) en dat ik geen HDTV kanalen kan zien (driver instellingen worden genegeerd).

 

Microsoft MC is gewoon brak. Geen HDTV (ik heb de Fiji update nog niet geprobeerd), geen native DVB-S ondersteuning (zie eerdere punt) en geen MDAPI ondersteuning.

 

MythTV is wat mij betreft te zwaar. Bovendien, met elke nieuwe SVN release is het afwachten of de HDTV patch weer gaat werken. Daar en tegen ziet het er allemaal wel super uit. Maar het is gewoon te zwaar en simpel de zenderlijst bijwerken is er even niet bij.

 

Op dit moment is VDR toch wel de winnaar op gebied van DVB viewing software (met het oog op Mediacenter).

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, zelf heb ik DVBviewer Pro, met 2 DVB-S2 kaarten, en dat werkt niet al te best.

Het probleem heb ik als ik op één kaart naar een TVV zender ga, wil opnemen, en dan wil zappen naar een andere zender.

Van zodra de zender in de achtergrond verdwijnt, stopt de decodering.

Meerdere keren de plugin laden lukt precies niet, ook al staat dat als optie vermeld bij DVBViewer.

Gisteren ben ik erin geslaagd om 2x DVBviewer op te starten, en in elk de ACAMD plugin te laden, echter : ook hier problemen bij het zappen zodat opnames mislukken, ook hangt het beeld regelmatig bij gecodeerde zenders frown

Dus met DVBViewer lijk ik er niet te komen, hoewel ik nog wat verder probeer.

DVBDream heeft ook problemen als ik 2x opstart, maar lijkt mij toch stabieler.

Alleen mis ik dan de timeline, en de OSD interface...

 

Mediacenter Fiji heb ik al geprobeerd (een gelekte beta).

Die werkte met BBC HD, en schreef in een nieuw WTV formaat.

BBC HD is echter DVB-S en geen DVB-S2, en DVB-S2 wordt weeral niet ondersteund, ook Diseqc (!) en CI modules lijken niet ondersteund te worden...

Uit de finale versie hebben ze trouwens H264 weer verwijderd.

Vermoedelijk zullen hackers daar wel een truc voor vinden, om die ene DLL uit de beta versie, die nu in principe al niet meer werkt en de H264 codering implementeert, opnieuw toe te voegen en ervoor te zorgen dat hij langer werkt dan de datum tot waarop hij mocht werken.

 

In combinatie met DVBSBridge voor DVBViewer kon ik wel H264 kanalen bekijken, ook één HD en Arte HD, wat wel H264 is.

 

Maar !!! : heel wat zaken die je met DVBViewer kan lukken met dit soort opstelling niet.

Je kunt bijv. met één kaart niet tegelijk van 2 of meer (ongecodeerde) zenders op dezelfde transponder kijken, wat wel probleemloos werkt in DVBViewer.

Dus om tegelijk BBC1 en BBC4 op te nemen heb je al 2 sattuners nodig frown

2 Programma's opnemen die elkaar overlappen op dezelfde zender vereist ook alweer 2 tuners.

En DVBSBridge ondersteunt momenteel slechts één tuner...

 

Dan is er nog Mediaportal, wat bij mij precies niet wou opstarten (later nog eens verder te onderzoeken ?).

 

Het pad van de Linux software heb ik nog niet durven volgen, want op Linux gebied ben ik veel te veel een leek.

 

Maar als ik hier rondhoor gebruiken zij die weinig of geen problemen hebben maar één tuner.

Met een zelfopgelegde beperking van één tuner zou ik waarschijnlijk ook geen problemen meer hebben, maar ja, een Mediacenter moet op zijn minst 2 tuners hebben, vind ik.

Dan ben je zeker dat je terwijl je iets opneemt naar iets anders kunt kijken, ook als dat zich op een andere satelliet of transponder afspeelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg vandaag door dat e.e.a. verstuurt is dus dat wordt van het weekend prutsen

 

Ik hou wat hier besproken is ook in de gaten, ga beginnen met hetgeen ik besproken heb en bevalt dit niet kan ik altijd nog naar andere software gaan. Aan de hardware zal het in princiepe niet liggen.

 

To be continued...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niels, heb jij in je oplossing ook 2 DVB-S2 tuners tegelijk draaien of is het één keer DVB-S2 en één keer DVB-T ?

Op Windows draait mijn systeem redelijk met DVBViewer Pro, een PMCAM en 2 DVB-S2 kaarten, op voorwaarde dat ik maar één geëncrypteerd kanaal tegelijk wil opnemen, en dat ik ervoor zorg dat dat ene kanaal in de voorgrond draait met A/V enabled.

Ik ga niet zeggen dat ik daarmee een super gebruiksvriendelijke interface heb, maar ik kan het er wel mee doen, ook al mislukt er af en toe wel eens een opname.

 

Wil ik interne cardsharing doen om 2 kanalen tegelijk op te nemen, dan begint de miserie en loopt alles vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een DVB-S2 en een DVB-T opstelling (dus geen dubbele DVB-S2). Beide kaarten zijn via smargo's gekoppeld in CCcam. Met de plugin vdr-sc kan ik ze dus aanspreken via mijn lokaal draaiende CCcam configuratie.

 

Ik ben ervan overtuigd dat deze opstelling ook moet werken met twee DVB-S2 kaarten.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip:

 

voor wie een windows htpc heeft geconfigureerd en ook de beberkte mogelijkheden van de bijgeleverde remote control moe is , koop je een Wii controller ,een bluetooth usb dongle , en een wireles sensorbar voor de Wii .

instaleer uw bluetooth software ,maak verbinding met de WII controller en draai Wiinremote V2 exe .

Zet de sensorbar op je tv , richten en klikken maar .

 

Voledige controle over je pc op tv in alle progs

 

ik weet niet of er ook software voor de WII controller in linux voorhanden is ?.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Niels Wagenaar
Ik heb een DVB-S2 en een DVB-T opstelling (dus geen dubbele DVB-S2). Beide kaarten zijn via smargo's gekoppeld in CCcam. Met de plugin vdr-sc kan ik ze dus aanspreken via mijn lokaal draaiende CCcam configuratie.

Ik ben ervan overtuigd dat deze opstelling ook moet werken met twee DVB-S2 kaarten.

Mvg,

Niels Wagenaar


Hallo Niels,

Zou je misschien eens een paar screenshots van het vdr gebeuren kunnen posten?

Als ik goed begrijp kijk jij op je vdr machine via XINE. Hoe is de gebruiks vriendelijkheid van dit systeem?

DM800HD ~ OpenPLi

DM7000 ~ OpenPLi

DM500C ~ OpenPLi

WafeFrontier T55

13* - 19,2* - 23,5* - 28,2*

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk,

 

Bij deze een screenshot van NGC HD (zie bijlage). De skin die ik gebruik, is de reel-skin plugin. Eén van de betere skins die er enorm goed uitziet.

 

Ik maar op dit moment gebruik van de Reel eHD. Een hardware-matige extender die MPEG2 en H264 streams kan decoderen via de HDMI aansluiting. Voorheen maakte ik gebruik van xineliboutput in combinatie met Linux MMS of Oxine (zijn HTPC frontends). Alleen mijn CPU was net iets te zwak om HDTV vloeiend af te kunnen spelen (hardwarematige decodering van H264 is niet te realiseren met een grafische kaart van Ati of nVidia). Met de eHD was dit geen probleem meer.

 

De gebruiksvriendelijkheid is enorm goed. Het lijkt allemaal bijna op de Enigma interface. Tuurlijk zijn er verschillen, maar zelfs mijn moeder kan hiermee werken. En dat zegt al heel erg veel over het gebruikersgemak.

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

post-34202-1318259883,2681_thumb.jpg

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie geen probleem dat dit niet zou moeten werken. Alleen de laatste revisies worden niet ondersteund. Check even linuxtv.org voor de status van de drivers en ondersteuning!

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Niels Wagenaar
(hardwarematige decodering van H264 is niet te realiseren met een grafische kaart van Ati of nVidia). Met de eHD was dit geen probleem meer.


In iedergeval de kaarten die van ATI die Avivo ondersteunen kun wel harware matig decoderen.

ATI Avivo™ HD Video and Display Platform6
Unified Video Decoder 2 (UVD 2) for H.264/AVC, VC-1, and MPEG-2 video formats
High definition (HD) playback of Blu-ray and HD DVD video
Dual stream (HD+SD) playback support
DirectX Video Acceleration 1.0 & 2.0 support
Support for BD-Live certified applications

kijk maar

post-338-1318259883,3654_thumb.jpg

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtig zo'n mooi Vista screenshot! Ik bedoelde dan ook Linux icm VDR wink

 

Linux heeft geen hardwarematige decodering van H264 via een GPU van Ati en/of Nvidia. Er schijnen wel wat chips te zijn die dat wel kunnen, maar deze zijn unstable en niet aanbevolen in een productie omgeving!

 

Mvg,

 

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...