Ga naar inhoud


Uitval op sommige kanalen ASTRA2, en alleen 's morgens !


haelewyn

Aanbevolen berichten

Beste forummers,

 

Ik had het volgende probleem :

Totaal geen goede ontvangst meer op Astra2, op alle tijden, op alle kanalen.

Volgens de verkoper was er een probleem met mijn ontvanger : TF5050CI en zou het volstaan als ik die zou omwisselen.

Het heeft NIETS geholpen.

Ik werk met de CAM module van Canaldigitaal, schotelantenne met twee koppen (apart), Bisat Visiosat (kunststof, rechthoekig).

Ik heb de kop van astra2 enkele cm naar boven geschoven : de ontvangst beterde telkens... met iedere cm een beetje.

Nu heb ik bv op BBC en ITV goede ontvangst.

Op bv Zone Horror en CCTV9 heb ik in het grootste gedeelte van de dag goeie ontvangst. Maar ergens tussen half elf en ... 's namiddags : slecht beeld met blokjes, onderbroken geluid. Door sterk wisselende kwaliteit die meestal rond de 70-80 zit maar soms voor een fraktie van een seconde naar 0 valt.

Ik merk dat de kwaliteit stijgt naar 94 als de zon onder gaat.

En dan heb ik weer perfect beeld.

Normaal gezien kan de zon toch niets te maken hebben met de ontvangst ?

Ik moet wel nog vermelden dat ik de hellingshoek van de schotel noch de uitrichting (links-rechts) heb gewijzigd. De installatie is geplaatst door een dealer die me terzake wel onderlegd genoeg lijkt, dus moet ik dat misschien niet per se veranderen ?

De bouten zitten ook zo vast, en de schotel staat op een moeilijk bereikbare plaats, dus heb ik dat nog niet geprobeerd.

Resultaten bij betrokken lucht (geen hevige zonneschijn - momentopname) :

BBC 99 signaal 98 kwaliteit // Zone Horror : 96 signaal , 74 kwaliteit.

Iemand ideeën ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


even de kabels los maken en goed schoonmaken en weer vastmaken het kan dat er water is binnengedrongen verder zou ik het ook niet weten dan wat ik zelf noem en wat boven is genoemd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vermoed toch een niet goed uitgerichte astra 2 kan ook zijn dat de lnb stuk is,maar ik vermoed het niet, heb zelf toch een aantal keren meegemaakt bij dit soort klachten dat het gewoon aan de uitrichting lag (misschien bomen die zijn gaan groeien in vergelijking met toen de installatie werd uitgericht)

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb dit probleem nog altijd.

De dealer zag het niet zitten om er een nieuwe LNB voor te installeren en dat is dus nog niet gebeurd. (update : dat ligt dus niet echt aan mezelf maar eerder aan het feit dat de dealer dat zag als een onmogelijke oorzaak van het probleem).

Bedrading is nagekeken. Ondertussen ook een nieuwe Diseq geplaatst. Nieuwe ontvanger van een totaal ander merk geplaatst.

Hellingshoek en alle afstellingen op de schotel (en de LNB zelf) zijn geoptimaliseerd. Geen resultaat.

Het valt me op dat ik het heb als de zon 'ergens' voor het zicht van de satelliet hangt. Maar dan wel meerdere uren.

In dit seizoen heb ik het bv alleszins tussen 15 en 18 uur. Eens donker zijn alle problemen verdwenen.

Op de ene transponder of zender al wat minder / meer dan de andere, maar enkel op de Astra2, niet op de 1 of 3. Op ITV HD heb ik bv geen beeld als de zon sterk schijnt, terwijl ik op de gewone ITV wel beeld heb. Ik kan daarvoor wel enkele redenen bedenken zoals de bitrate die wel hoger zal liggen en waarschijnlijk zit de HD op een andere TP dan ITV1.

Als ik naar de balken kijk voor kwaliteit en signaalsterkte gaan die af en toe een fractie van een seconde volledig weg en dan zijn er natuurlijk blokjes in het beeld of erger.

Nog iemand een idee ? Ik begin hoe langer, hoe meer te denken dat ik toch gewoon effe een nieuwe LNB moet hebben. Maar wou het toch hier nog even proberen voor ik die kost ga maken. Of misschien van iemand van jullie horen dat dit 'normaal' is ?

Mijn schotel is een BISAT (kan dat ?) van 90 breed en 60 hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tjonge, wat een geduld.

 

Maar na al die tijd misschien toch eens de LNB vervangen, met het stukje kabel naar de diseqc switch.

Zo duur zijn ze niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: haelewyn
Het valt me op dat ik het heb als de zon 'ergens' voor het zicht van de satelliet hangt. Maar dan wel meerdere uren.
In dit seizoen heb ik het bv alleszins tussen 15 en 18 uur. Eens donker zijn alle problemen verdwenen.


En hoe zit het tijdens bewolkte dagen waarop de zon zich niet laat zien, heb je het probleem dan ook?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat de dealer eerst eens gaan meten met een spectrum analyser,heeft niets met de zon te maken,een Dect telefoon kan ook storing veroorzaken.Dus meten is weten.Waarschijnlijk is deLNB niet goed en of er zit vocht in de aansluiting,die meschien niet waterdicht is gemaakt. Dus als hij warm word kan het evt aanwezige vocht zich verplaatsen.De aanstuiting moet dan op nieuw worden gemaakt,dus een stukje van de kabel afknippen en de connector op nieuw monteren en water dicht maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks for the advice folks..

 

Bewolkte namiddag : ik heb de indruk dat het mindert als de zon onder gaat, maar ik ben niet zo vaak thuis overdag om het uit te proberen.

Eens de zon onder is, is er in ieder geval nooit een probleem.

 

Ik vertrouw op jullie advies en zal binnenkort eens een paar zaken uitproberen (kabel herbevestigen, daarna evtl nieuwe lnb zelf proberen plaatsen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: haelewyn

Bedrading is nagekeken, nieuwe Diseq geplaatst, nieuwe ontvanger,hellingshoek en alle afstellingen op de schotel (en de LNB zelf) zijn geoptimaliseerd


allee alles is nagezien behalve datgene dat in het begin al werd gesuggereerd de LNB.
En laat nu net de LNB de eigenlijke ontvanger zijn.
9 op de 10 dat er een scheurtje in de plastic kap zit en dat condens de boel om zeep helpt.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van daar alleen s'morgens op Asta 2, omdat de zon meestal precies op die pos. staat en daar ook een gedeelte van het zonlicht op de schotel precies op de LNB word ggeprojecteerd en daar door op warmt, inwendig gaat het aanwezige vocht dan condenseren,Logies dat hij dan uitvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen zijn de storingen in de namiddag. Volgende stap gaat inderdaad zijn om de LNB te vervangen. Sorry gasten ... Heb er mijn werk nog niet van gemaakt maar nu wordt die Astra2 overdag iets belangrijker dan hiervoor. Dus is het nu maar weer de moeite om in gang te schieten.

De andere zaken moesten sowieso toch gebeuren en waren geen extra kost. Nieuwe Disecq had ik nodig omdat ik uitgebreid heb van Astra 1 en 2.

LNB is nog niet vervangen omdat de dealer / technicus meende dat het dat niet kon zijn. En zelf toen ik vroeg om hem te vervangen vond hij dat een nutteloze ingreep.

Kapje van de LNB is op het eerste zicht ongeschonden.

Ik zie nergens vocht (niet gezegd dat ik dat ook zou moeten zien, telkens als het er was).

Ik heb vandaag even gekeken in de namiddag toen de storingen zich voordeden :

Hoe heviger het zonlicht, hoe minder beeld. Het signaal gaat uit en aan op dat moment (gezien op de signaalbalk die van gekleurd uitslaand naar grijs wegvalt voor een fractie van een seconde).

Als de zon dan achter de wolken gaat is er onmiddellijk weer goed beeld.

 

Eerder aangehaald : bedrading even heraansluiten : moet ik nog proberen.

 

Een nieuwe LNB plaatsen : Is dat iets wat je zelf makkelijk in of uit mekaar vijst als je er nog nooit aan gewerkt hebt ?

Ik heb aan de hardware nog zelf niets geknutseld dus ben 100% leek hierin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je de nieuwe precies zo plaatst als de oude, kan er eigenlijk niets mis gaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...