Ga naar inhoud


Stelling: "De bitrate bij CDS is veel te laag."


W3ird_N3rd

Aanbevolen berichten

Niet mijn mening, maar na veel offtopic posts in 576p uitzendingen bij CanalDigitaal! blijkt er behoefte te zijn aan een topic over de bitrate. Deze zijn er in het verleden al geweest, maar waarom geen verse?

 

Dus de stelling: "De bitrate bij CDS is veel te laag.". De regionalen op 23,5 oost zitten zo rond de 2 Mbit/s (ach, ooit hadden we helemaal geen regionalen behalve L1). Nederland 1, 2 en 3 zitten rond de 3,5 Mbit/s. RTL457, SBS6, Net5 en Veronica zitten rond of onder de 3 Mbit/s.

 

Dit is volgens velen te laag. Maar als dat zo is, wat is dan de oplossing? Men kan natuurlijk de bitrate verdubbelen, maar dan zal iedereen bijvoorbeeld €5,- per maand extra moeten betalen. En dat zal véél teveel abonnees kosten waarschijnlijk.

 

Dus wat kan CDS doen volgens degenen die het eens zijn met de stelling? Mijn ouders bijvoorbeeld merken helemaal niets van die lage bitrate. Of je ze nu een DVD laat zien of een stream van 2 Mbit/s, het is allemaal even mooi. In hoeverre is het dan economisch gezien verstandig om de bitrate op te krikken? Aan de andere kant zijn hier op sat4all mensen met een 50"+ TV die de kwaliteit nu onacceptabel vinden. Ik vraag me ook af hoe de verhouding is tussen die 2 groepen. De groep die er niets van merkt en de groep voor wie bitrate een dealbreaker kan zijn.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik ga voor kwaliteit en dat mag voor mij best iets kosten, voorwaarde is dat satelliet zich echt onderscheidt van de andere platforms, dus:

 

- betere beeldkwaliteit

- betere opbouw van pakketten, dus geen sport koppelen aan film

- subkanalen ECV en Sport1 aanbieden

 

 

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is momenteel wel een positieve ontwikkeling.

 

De bitrate bij met name de Publieke Omroepen is de laatste tijd vooruit gegaan.

 

Van een bitrate van ca. 2800 medio het jaar 2007 is het nu een bitrate van ca. 3700 geworden.

 

Het verschil ervaar ik als een duidelijke toename van de beeldkwaliteit.

Het viel mij op dat de beeldkwaliteit bij de Publieke Omroepen de laatste tijd

beter leek te zijn geworden en toen ik daarop bij www.linowsat.de

zag dat de bitrate omhoog was gegaan wist ik de reden.

 

 

Met vriendelijke groeten wink

 

sattaz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik een grote tv kocht, hield ik mijn tenen krom omdat ik hier veel had gelezen over lage bitrates en slecht beeld.

Maar dat bleek erg mee te vallen.

Mooi plaatje op 42"

Dus ik ben tevreden op dit moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben tevreden over de beeldkwaliteit.

Werkelijk niets op aan te merken.

En de beeldkwaliteit is veel beter dan Digitenne wat ik ook kan ontvangen.

 

Ook belangrijk is een goede TV en goede kabels.

En dat ligt niet aan Canaal Digitaal, maar dat hebben wij zelf in de hand.

 

 

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben het geheel met @Noordzee eens.

Ik zie inderdaad bij anderen thuis ook wel eens de klachten waarover hier geschreven worden, en moet dan vaststellen, dat die veroorzaakt worden door instellingen en de manier waarop beeldscherm en ontvanger met elkaar verbonden zijn.

 

Thuis heb ik geen klachten over de reguliere programma's.

 

De reionalen zijn wel duidelijk minder, maar die hebben geen budget (over) voor sat verspreiding.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk wel eens naar de regionalen. De satelliet ontvanger is aangesloten op een t.v. kaart. Kijk dus via een p.c. scherm. Valt me op dat met name deze zenders erg blokkerig zijn vooral bij sport evenementen.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Als ze op de kabel nu geen 8 Mbit/sec hadden dan hadden we hier niets te zeuren en had CDS nog altijd het beste beeld.


Klopt slechts ten dele.

1. De klachten over de beeldkwaliteit van CDS spelen al van voor het moment dat de kabel naar 8mbit is gegaan.
2. Feit blijft dat de kabel dus gewoon een betere beeldkwaliteit levert.

Aan de andere kant moet men ook het volgende inzien:

Hoewel er hier een aardig groep figuren aanwezig is (waar ook ik toe behoor) die gewoon voor kwaliteit gaan, zie je deze discussie hier regelmatig voorbij komen. Maar het feit is dat de gemiddelde kijker hier het verschil niet ziet en er ook helemaal niet van wakker licht.

Ik gok dat slechts rond de 5% van de kijkers de beeldkwaliteit onvoldoende vind. Dus die resterende 95% gaat echt niet een paar euro meer betalen voor een probleem wat voor hen niet bestaat. Dat kan je ook niet verwachten en Canal Digitaal zou ook gek zijn als ze dit zouden doen. Dit zou ze namelijk meer aan omzet kosten van weglopende klanten dan aan wat het op gaat brengen aan hogere abbo kosten. Zeker met dit excuus.

Ergo.. Wil je goede kwaliteit EN veel keuze? Neem een digitale kabel abbo (heb je als voordeel dat je ook nog een 2e en evt 3e TV analoog kan aansluiten). Neem er sateliet naast voor de rest. En als je wilt kan het allemaal nog in 1 tuner ook.
Best of both worlds wink Ik geniet ook van Ziggo op 8mbit en de vrijheid die mijn wavefrontier met dreambox mij biedt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tfh

 

Jij bestempelt mij dus als een gemiddelde kijker die niet weet wat mooi beeld is.

Raar, want de DM7000 die jij gebruikt, blinkt niet echt uit in beeldkwaliteit.

 

Ik ben wel degelijk kritisch.

Het beeld van C.D.S. is op mijn setje zeer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Pacman
@tfh

Jij bestempelt mij dus als een gemiddelde kijker die niet weet wat mooi beeld is.
Raar, want de DM7000 die jij gebruikt, blinkt niet echt uit in beeldkwaliteit.

Ik ben wel degelijk kritisch.
Het beeld van C.D.S. is op mijn setje zeer goed.


Klopt. Mijn Philips DSX7072 geeft een mooier beeldje dan die Dreambox. Idem de Samsung digibox van Ziggo geeft een mooier beeldje dan die DM7000. Als ik dus naar een van de Nederlandse zenders kijk, is dat dus ook NIET via de Dreambox wink
Maar mijn DSX7072 moet het nog steeds afleggen tegen die Samsung. Verder kan ik via de Dreambox wel degelijk het verschil zien tussen laten we zeggen een voetbal wedstrijd via Nederland en dezelfde wedstrijd via een Duitse publieke omroep...
Overigens hoop ik wel dat dat binnenkort is opgelost wink Via HDMI/DVI zou de DM8000 niet meer de zwakke schakel mogen zijn qua beeldkwaliteit.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: tfh

Klopt. Mijn Philips DSX7072 geeft een mooier beeldje dan die Dreambox. Idem de Samsung digibox van Ziggo geeft een mooier beeldje dan die DM7000. Als ik dus naar een van de Nederlandse zenders kijk, is dat dus ook NIET via de Dreambox wink


OK, dan heb ik niks gezegt. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...