Ga naar inhoud


KPN stopt in 2011 met analoge en ISDN telefonie


gerrit B

Aanbevolen berichten

Vandaag kreeg ik het volgende berichtje van een leverancier

 

KPN gaat in 2011 volledig stoppen met analoge telefonie. Dit geldt dus ook voor de ISDN lijnen en het Digi-access alarm via ISDN. IP diensten (All-IP) over het digitale netwerk gaan dan al het analoge telefoonverkeer vervangen. Dit heeft grote gevolgen voor alle apparatuur, zoals brandmeldcentrales, alarmsystemen, industriële installaties en gebouwgebonden systemen, die gebruik maken van een analoge telefoonlijn.

 

Ik heb zojuist naast mijn ISDN2 lijn een analoge lijn aangevraagd, met de bedoeling om hier het internet over te laten lopen en privé te gaan bellen via het internet.

Echter bij KPN kun je wel een lijn aanvragen, maar altijd met abonnement.

Toen ik een medewerker daar naar vroeg wist deze mij te vertellen "meneer als u alleen maar een lijn neemt zonder abonnement kunnen wij u niet garanderen dat uw verbinding ook werkt en loopt u de kans regelmatig storingen te hebben en niet bereikbaar te zijn"

"wilt u dat voorkomen dan heeft u gewoon een analoge lijn nodig met bijv. een belbudget abonnement"

 

Als ik dan het bericht lees van de leverancier dan vraag ik me toch af, wie belazerd nu wie?

Wil de leverancier graag zijn IP proucten verkopen, kan KPN nog niet zonder de inkomsten van hun abbo's of ligt de waarheid in het midden.

Immers ik zie mijn ouders van in de 70 nog niet zo snel afscheid nemen van hun huidige telefoonaansluiting en ook veel bedrijven nog niet overstappen naar IP bellen en wel omdat KPN op dit moment nog steeds niet adviseerd om hier als bedrijf gebruik van te maken.

Is 2011 dan de zoveelste zeepbel die uit elkaar zal spatten, of zal alles straks wel veel beter gaan werken.

Hier in de plaats was de hoop gevestigd op glasvezel, maar ook daar klagen mensen steen en been over, zijn soms al weken niet bereikbaar, hinderlijke echo's op de lijn, gesprekken die na 5 min plots worden afgebroken enz.

 

Wie weet hier al meer over.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ISDN is geen analoge maar digitale telefonie. Enorm veel bedrijfsinstallaties werken met ISDN, is eigenlijk de de facto standaard. Hooguit kan KPN stoppen met het nieuw leveren van ISDN, maar er zijn te veel investeringen gedaan om het zo snel compleet af te schaffen.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit bericht klopt idd.

Maar of de opta die gaat goedkeuren om in 1 keer de stekker er uit te trekken is 1, de verzekeraars is 2.

Men zal zeker stoppen met aanbieden van isdn en pstn.

Dat zal al in eind 2009 gaan beginnen.

Dan zal er een overgangsregeling gaan komen.

En per saldo kun je een isdn of aan anloge centrale gewoon op VoIP zetten met een conversiebox.

Kost weer even extra, maar vervangen is niet direct nodig.

 

Dat zal wel door de isdn en pstn klanten snel worden gedaan aangezien de kosten van de infra duurder zullen worden, en daarna de diensten zullen stijgen.

Dus zal men snel overschakelen naar IP.

 

En dan gaan voor een Pure IP Automaat.

En dit werkt al vele malen betrouwbaarder als KPN met de Experiabox.

 

Kortom, we zullen allemaal aan de IP moeten of we willen of niet.

Het enige alternatief wat in snelle opmars is, is draadloos adsl (de dongle) hieruit zullen een aantal nieuwe diensten gaan komen.

Wiffi Dect en adsl dus internetten en bellen via hsdpa en umts varianten.

Dus dan heb je verder geen aansluitingen meer nodig.

 

Maar ontkomen doen we er niet aan.

Ip4 gaat naar Ip6 en sip en Voip worden de nieuwe kreten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan nergens vinden hoe het laatste stuk naar de huizen eruit gaat zien van dat All-IP netwerk. Blijft dit nou gewoon dezelfde kabel of krijgen we een glasvezel in huis afgemonteerd.

VU+ DUO (VTi 5.1.0)
DM500HD (Openpli)
Maximum E85 met | 28,2E | 23,5E | 19,2E | 13,0E |

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: druup
Kan nergens vinden hoe het laatste stuk naar de huizen eruit gaat zien van dat All-IP netwerk. Blijft dit nou gewoon dezelfde kabel of krijgen we een glasvezel in huis afgemonteerd.

Tot de woning blijft gewoon de oude koper leiding.
Glas loopt tot wijk verdeel kast.
In de wijkverdeel kast komen adsl/telefoon/isdn converters
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike

dit bericht is dus bevestigd, maar kan iemand mij een bron url leveren?

 

we gaan op het werk volgend jaar de tel.centrale vervangen.

daar hangt nu een isdn30 op en die zal ook op de nieuwe centrale aangesloten worden.

overigens wordt de nieuwe centrale wel een voip centrale, maar voor het extern tel. verkeer blijven we gebruikmaken van de isdn30.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu juist het probleem, op congressen ed. wordt over niets anders gesproken en daar is KPN ook vaak als spreker aanwezig om een ieder enthousiast te krijgen over hun plan.

 

Maar ga je zelf zoeken naar info bij hun dan vindt je die niet.

Ga je bellen met hun dan krijg je te horen `ja in de toekomst zal het allemaal veranderen` maar wanneer is nog niet bekend en `nee nu moet u er nog geen gebruik van gaan maken dat geeft waarschijnlijk nog veel problemen` Dus zoiets als een kind volgend jaar een ijsje beloven (omdat het nu al te koud is) maar volgend jaar kan hij al lang gesmolten zijn.

Dus ik verkoop nu ook telefooncentrales, KPN zelf ook, (net nog weer een project van hun gewonnen) met ISDN maar over 2 jaar (volgens de prognose van KPN) zal het systeem waarschijnlijk gewoon omgebouwd moeten worden naar Voip.

Wil je er zelf op vooruit lopen om straks beslagen ten ijs te komen dan kan het allemaal niet en geeft het grote problemen of je hebt dure business abonnementen nodig.

 

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een nieuwe automaat wilt plaatsen.

Ga dan in ieder geval voor een automaat die ook ip aankan direct vanuit de automaat.

Dus een PureIp automaat die met een isdn-2 of isdn-30 kaart op de huidige infra kan aansluiten.

Dan een VoIP kaart er gelijk is, en uitbellen via IP.

Of gelijk een SIP accound en ook op gebeld worden door de nummers te koppelen.

Veel mogelijkheden, en opties.

En ja ik doe veel met Panasonic TDA en TDE

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk dus vrijwel alleen met de LG IP serie (20, 50, 100 en 300)en die is ook gewoon universeel aan te sluiten, dus analoog, ISDN2, ISDN30 of IP.

Het leuke van deze centrales is dat alles ook samen gebruikt kan worden dus je analoog lijn wordt aangesloten, je ISDN lijnen worden aangesloten en je IP lijnen worden aangesloten en dat werkt ook nog eens allemaal samen in combinatie met analoge toestellen, digitale toestellen, IP toestellen en draadloos dect.

Dus eigenlijk kun je alle kanten op.

Enigste voorwaarde is dat je hoofdcentrale met IP een vast IP adres met gegarandeerde bandbreedte nodig heeft om goed te kunnen werken.

 

Vraag blijft alleen wat moet je adviseren?

Toch maar gewoon op ISDN blijven en je internet via analoog, welke 2 volgens bovenstaande bericht in 2011 zullen worden opgeheven, en dan maar verder zien of dat ook doorgaat? (immers KPN heeft wel vaker geroepen dat deze lijnen stopgezet zouden worden en dat is nog steeds niet gebeurd)

Of waag je de stap naar IP (wat ook KPN op dit moment niet adviseerd) met nu nog alle mogelijke problemen van dien in de hoop dat het in 2011 beter zal worden?

 

suc6

 

Gerrit

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn plannen met een streefdatum ,meestal halen ze

het niet binnen die tijd.

Bij elke overgang is een overgangs periode waar beide systemen

naast elkaar draaien ,zal bij kpn niet anders zijn.

Kan wel zijn dat b.v. van af 1.1.2010 geen analoog of isdn nog

verkocht wordt bij nieuwe aansluitingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant...

Nu zou ik best al vóór 2011 willen overstappen op bellen via VoIP.

Maar op dit moment heb ik echter ISDN + Siemens Gigaset centrale SX353 + enkele DECT toestellen. Het heeft me altijd ervan weerhouden om al over te stappen omdat ik minstens 2 nummers wil kunnen behouden (privé + zaak) en de binnenkomende oproepen van de verschillende lijnen wil ik liefst op alle DECT telefoons terecht laten komen. Kan dat op een of andere manier zonder flink te moeten investeren?

Internetten doe ik momenteel via de kabel (Ziggo), dus dat hoeft niet via de telefoonlijn.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn hele simpele mogelijkheden voor ja.

Een experiabox achtige oplossing, maar zelf wel de regie in handen houden.

Even een sip abbo er op en het maakt dan eigenlijk niet uit hoeveel nummers je wilt koppelen.

Ik heb hier ivm testen nu een sip groep van 15 nummers.

Ik kan dus sip uitbellen en gebeld worden via 15 nummers, waarvan er tevens twee aan het vaste nummer zijn gekoppeld.

Dus mogelijkheden zijn er genoeg.

Alleen de brandbreedte en QOS en je overboeking zijn wel van belang.

Wij adviseren een sdsl met een 1:1 overboeking.

En dan het aantal gewenste gelijtijdige gesprekken, dat bepaals meede je minimale brandbreedte.

En de QOS regeld dan de gereserveerde bandbreedte voor bellen, en de rest voor internet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...